Marketing Report
[Marktonderzoek] Audify Maandrapport met NMO-maandcijfers januari 2024 nieuws

[Marktonderzoek] Audify Maandrapport met NMO-maandcijfers januari 2024

Audify heeft zijn maandrapport gepresenteerd met onder meer de januari-cijfers van het NMO Luisteronderzoek.

In de maand januari 2024 heeft Kink op FM en DAB+ de plek ingenomen van Decibel in de Randstad  en daarmee voor het eerst FM-dekking verkregen. Bij de NPO heeft NPO Campus Radio online en via DAB+ de plek van NPO KX overgenomen en kondigde de NPO aan dat NPO Blend online en via DAB+ met gepresenteerde programma’s komt. Ook wordt Jumbo Radio voortaan gemeten in het NMO Luisteronderzoek, stapte Jorien Renkema over naar Qmusic (van NPO 3FM) en won de 538 Ochtendshow de Gouden Radioring waarbij Slam! de Marconi Awards won als  beste zender.

Qmusic op eerste positie 20-49

Qmusic herovert de eerste positie in de doelgroep 20-49 jaar met 21,8 procent marktaandeel en 3,56 miljoen mensen als maandbereikcijfer met 86 minuten gemiddelde luistertijd. Qmusic is bij 13+ de nummer twee.

NPO Radio 2 haalt bij 13+ de eerste positie met 15,2 procent marktaandeel, 6,1 miljoen maandbereik en 121 minuten per dag als gemiddelde luistertijd. Radio 10 doet met 14,5 procent 20-49 en 10,5 bij 13+ een stapje terug en is (weer) de derde zender van Nederland

NPO 3FM en Radio Veronica

Opvallend is verder dat NPO 3FM en Radio Veronica nog steeds lage luistercijfers halen (respectievelijk 2,1 procent en 1,8 procent 13+ en 3,4 procent en 1,7 procent bij 20-49). Radio Veronica doet het wel ietsjes beter dan in december 2023. Bij Radio Veronica is men in afwachting van de start van dj's als Wouter van der Goes (afkomstig van NPO Radio 2), Gerard Ekdom (nu nog op Radio 1) en Frank van 't Hof (afkomstig  van NPO Radio 2) die naar verwachting rond de zomer zullen starten.

NPO Radio 5 doet het bij 13met een marktaandeel van 7,5 procent opvallend goed met 178 minuten de langs beluisterde radiozender. Deze publieke zender moet het duidelijk hebben van 50+-ers aangezien onder de doelgroep 20-49 slechts 0,4 procent marktaandeel wordt behaald.

Ook opvallend is dat nieuwkomer Joe het met 4,7 procent marktaandeel in 20-49  (3,8 procent 13+) met een maandbereik van 1,7 miljoen luisteraars (3,44 miljoen 13+) met een luitertijd 72 minuten per dag (78 minuten 13+) opvallend goed doet.

Online blijft nummer 1 distirbutiemedium

Voor de distributie blijft gelden dat online (IP) beluistering het met 32,9 procent blijvend beter doet dan FM (30,8 procent) en DAB+ (15,4 procent). Via providers (digitale kabel, IPTV en anderen) wordt door 17,9 procent gelusiterd. Dit is op basis van de encoding zenders die 85,4 procent marktaandeel vertegenwoordigen. Per de februari 2024-metingen doen 60 zenders mee met encoding.

Het gehele Audify maandrapport januari 2024 is hier te vinden.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Audify] NMO-maandcijfers maart 2024: NPO Radio 2 nog steeds grootste radiozender; Qmusic grootste in 20-49/25-65

09-04-2024 | 16:41:00
Audify heeft de maart-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars licht gedaald is naar 131,1 minuten per dag (was 135,5 minuten)

Audify Maandrapport met NMO-maandcijfers februari 2024

19-03-2024 | 15:21:00
Audify heeft de februari-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars licht gestegen is naar 135,5 minuten per dag (was 132,8 minuten)

[Interview] Liedewij Hentenaar (Audify): wij verwachten dat audio in 2024 opnieuw piekt

19-02-2024 | 18:13:00
Liedewij Hentenaar is directeur van Audify. Audify is de marketingorganisatie die audiomakers en verkoophuizen in de audio/radiomarkt vertegenwoordigt. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek

Audify: Radioreclamemarkt stijgt naar 242 miljoen

29-01-2024 | 17:16:00
De radioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is opnieuw een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022

Audify Audiomaandrapport december 2023

08-01-2024 | 15:26:00
Evenementen waaronder lijstjes doen het meestal goed. Zo blijkt ook uit de december 2023-maandcijfers die Audify aan de hand van het NMO Luisteronderzoek presenteerde
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief