[Merken100 2024] Arthur Gerritsen (Uitgekookt): We koken echt. We zijn oprecht en we komen tot ons recht

[Merken100 2024] Arthur Gerritsen (Uitgekookt): We koken echt. We zijn oprecht en we komen tot ons recht

Uitgekookt is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Arthur Gerritsen, Marketing Manager bij Uitgekookt.

Kun jij Uitgekookt introduceren?

Uitgekookt zorgt ervoor dat je toch vers en gezond kunt eten, ook als koken even niet uitkomt. Je kent allemaal wel van die drukke dagen waarin je eigenlijk 25 uur in een dag nodig hebt. Werken, laat thuis, nog even sporten, en dan komt avonds nog de hypotheekadviseur langs of je hebt met vrienden afgesproken. Juist op die dagen is het heel verleidelijk om in de valkuil van ongezonde, dure afhaal/bezorg oplossing te kiezen. Met Uitgekookt heb je voor die momenten een verse maaltijd in de koelkast staan, die je alleen nog even hoeft op te warmen. Ook als je door omstandigheden niet kunt koken is Uitgekookt een perfecte oplossing.

We bestaan officieel sinds 1830. Ontstaan uit de huidige voorouders van de huidige directeur. Zij teelden en venten aardappelen langs de deuren. Bijna 200 jaar later gaan we weer langs de deur, nu met een vers en klare maaltijd die we op bestelling gekoeld hij je thuis bezorgen.

Onze chefkoks koken al onze maaltijden in IJsselmuiden en onze logistiek kan die gekoeld op minimaal 2 momenten bij elke voordeur in Nederland bezorgen. Doordat we met eigen betrokken bezorgers werken is de bezorging enorm betrouwbaar

Wie de doelgroep van Uitgekookt?

De doelgroep is inmiddels heel breed, grofweg alle 1-2 persoonshuishoudens tussen de 25-95 in Nederland. In het verleden werden we nog wel eens gezien als ene nieuw tafeltje-dekje, maar inmiddels zijn we er echt voor alle generaties. Dat zie je terug in de gerechten, de communicatie, de bestelmogelijkheden. We vergeten onze initiële doelgroep nog steeds niet. Daarom is het ook nog steeds mogelijk om met een bestellijst bij de bezorger te bestellen. Dat hoeft niet maar het kan, juist om het voor iedereen zo drempelloos mogelijk te maken.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Uitgekookt?

Intern hebben wij drie pijlers; We koken echt. We zijn oprecht en we komen tot ons recht. Die pijlers zijn niet toevallig zo gedefinieerd. Je ziet dat aan de buitenkant namelijk terug. We koken echt met bevlogen chefs die echt lekker en gezond eten willen maken. Dat betekend bijvoorbeeld zonder onnodige toevoegingen.

Oprecht zie je terug in de omgang met elkaar, maar ook met onze klanten. We staan open voor contact. Bij ons staat het telefoonnummer gewoon duidelijk op de website. En is het niet een laatste redmiddel voor als de chatbot er ook niet meer uitkomt. ook onze bezorgers spelen daarin een belangrijke rol. Ze willen net dat stapje extra doen voor onze klanten. Doordat ze bijna altijd dezelfde routes rijden krijgen ze echt een band met “hun” klanten. Daardoor kunnen en willen ze een stapje extra doen.

En iedereen komt tot zijn recht. Dat zie je terug in de ontwikkeling van ons bedrijf. We komen met innovatieve ideeën in alle lagen van de organisatie. Dat zorg ervoor dat de ervaring van onze klanten steeds beter wordt. Of dat nu gaat over de kwaliteit van de maaltijden, hoe makkelijk het is om te bestellen, de bezorgmogelijkheden, iedereen krijgt de kans om zijn of haar rol te pakken en na te denken over een beter product en een beter proces.

Je zou het kunnen samenvatten als Echt goed eten, Eenvoudig te bestellen. Eenvoudig te gebruiken

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

Er is natuurlijk een veelvoud van indicatoren die we gebruiken om te kijken of het goed gaat en waar het beter kan. Onze belangrijkste drijfveer is groei. Niet omdat we financieel gedreven zijn, maar omdat groei ons nog meer mogelijkheden geeft om ons product nog verder te verbeteren. Of het nu gaat om logistieke verdichting, procesoptimalisatie d.m.v. tooling of door het eindproduct te kunnen verbeteren door samen met toeleveranciers aan productontwikkeling te kunnen doen.

Doordat onze klanten wekelijks bestellen kunnen wij snel zien of voldoende klanten ons weten te vinden (sessies op de website en in de app, telefoontjes) en dat zetten we af tegen het bereik. Daarnaast kijken we natuurlijk naar conversie, totaal aantal verkochte maaltijden, gemiddelde orderwaarde. Maar dit zijn met recht indicatoren. De belangrijkste parameter is het aantal verkochte maaltijden. En het aantal actieve klanten. De rest hang daaronder en geeft ons een heel duidelijk beeld waar het goed, of juist niet goed gaat.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Uitgekookt?

Dat vinden we heel belangrijk, maar de kracht van Uitgekookt is dat we dit hand in hand laten gaan. Ons recente nieuwe vers-en-klaar campagne met Sjef is hier een goed voorbeeld van. Het is ons daarmee gelukt om van functionele inhoudelijk sales communicatie een meer emotioneel aspect aan onze communicatie toe te voegen. Zonder in te boeten aan saleskracht. Ons aantal nieuwe klanten schiet hiermee de lucht in.  Waar we eerst merkten dat we de categorie nog heel erg uit moesten leggen, kunnen we dat nu iets meer loslaten. Natuurlijk vertellen we wat we doen, maar we uiten ons nu anders waardoor de communicatie eerder overkomt en beklijft. Daarbij monitoren we onze Brand Health wekelijks en gaan we het effect van onder andere bereik, naamsbekendheid en overweging op sales (nieuwe klanten en her-activatie) steeds beter begrijpen. Ik zie alleen te vaak dat Branding wordt gebruikt als excuus voor een slecht lopende sales campagne. Daar waken we bij Uitgekookt voor en is gelukkig niet bij ons aan de orde.

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers?

Nee, in handen leggen niet. We denk ik dat via Influencers je bereik daadwerkelijk vergroot kan worden op specifieke groepen. Ook geloof ik wel dat je in een briefing altijd ruimte moet geven aan de eigen creativiteit van de Influencers. Daarmee vergoot je de geloofwaardigheid en dus het effect van je campagne.

Key is om op voorhand de juiste selectie te maken en dus goed na te denken over welke Influencers de perfecte brugfunctie kunnen vervullen tussen je merk en de communicatiedoelgroep. Ook als die stretch te groot is, is de communicatie zinloos.

Is het een doelstelling van Uitgekookt om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Bij Uitgekookt willen we strijd aan gaan met de ongezonde gemaksoplossingen als koken niet uitkomt. Uit een onderzoek van ons blijkt ook dat 7-10 Nederlanders met een schuldgevoel achterblijft als je voor een ongezonde gemaksoplossing hebt gekozen. Dat is natuurlijk niet voor niets.

Dit zorgt voor veel problemen in de samenleving, zoals overgewicht. Alle problemen die daar bij komen kijken hebben grote impact. Op het persoonlijk leven van mensen, maar ook op de samenleving als geheel. Een gezond eetpatroon is daarbij enorm belangrijk. Daarom kijken we ook naar mogelijkheden om onze dienstverlening uit te breiden zodat je gedurende de dag verzekerd bent van een gezonde invulling van alle eermomenten. Toegespitst op jouw persoonlijke situatie.

Ook willen we een bijdrage leveren aan het mogelijk maken om langer thuis te wonen. Het koken van een avondmaaltijd blijkt daarin vaak een struikelblok en we kunnen de (thuis)zorg niet vragen om ook nog taken rondom het avondeten op te gaan nemen. Met Uitgekookt maken we het mogelijk dat mensen langer thuis kunnen wonen.

www.uitgekookt.nl

 

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100] Marjolein Vendrig (Bever): De kracht van ons merk zijn onze buitenexperts

19-07-2024 | 13:00:16
Bever is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland.

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

19-07-2024 | 12:53:43
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Petra Bremer: Bij Etos zijn we er voor iedereen

18-07-2024 | 11:56:00
Etos is één van de 250 merken die zijn genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Petra Bremer, directeur marketing & formats bij Etos.

[Merken100] Michiel van der Zanden (Coolblue): Onze obsessieve focus op klanttevredenheid manifesteert zich in positieve klantervaringen

17-07-2024 | 10:43:00
Coolblue is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Peggy Spaapen: Centraal Beheer is de helper, toegankelijk en benaderbaar

17-07-2024 | 10:41:26
Centraal Beheer is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.