[Merken100 2024] Bibianne Roetert: Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt

[Merken100 2024] Bibianne Roetert: Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt

Tony’s Chocolonely is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Bibianne Roetert, Marketing Manager bij Tony’s Chocolonely.

Kun jij Tony’s Chocolonely introduceren?

Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt. Bijna 20 jaar geleden is Tony’s opgericht met de missie om een einde te maken aan uitbuiting in de cacao industrie.Dat doet Tony’s Chocolonely door zoveel mogelijk mensen bewust te maken van de misstanden in de cacao industrie.Vervolgens geven ze zelf het goede voorbeeld door boeren een eerlijke prijs te betalen; kinderarbeid op te sporen en te stoppen; en door ontbossing te stoppen. En ten slotte wil Tony’s Chocolonely zoveel mogelijk anderen inspireren om dit voorbeeld te volgen, door initiatieven zoals Tony’s Open Chain. Waardoor merken zoals Ben & Jerry’s, Albert Heijn en Waitrose ook hun cacao kunnen inkopen volgens Tony’s principes.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Tony’s Chocolonely?

Tony’s heeft 4 kernwaarden: Ondernemend, eigenzinnig, kritisch, en ‘word je blij van’.Of het nu gaat om het aannemen van nieuwe Tony’s, die worden beoordeeld aan de hand van de 4 kernwaarden, of gaat over het maken van communicatie. Alles moet aan deze 4 kernwaarden voldoen.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Tony’s Chocolonely?

Heel belangrijk! Tony’s is ontstaan vanuit de journalistiek en dat zie je terug in onze communicatie. Ons marketingbudget gaat voor een groot deel naar het betalen van een hogere prijs aan cacaoboeren. Dat betekent dat we slim om moeten gaan met het resterende marketingbudget. Daarom grijpen we elke kans aan om het bereik van onze boodschap te vergroten via PR en sociale media. Het verhaal dat Tony’s wil vertellen is best complex en moeilijk op 1 A4’tje of abri te vangen. Daarom is het extra krachtig als het volledige verhaal niet alleen door onszelf gedeeld wordt, maar ook door pers en andere media.

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers?

Waarom niet? Het hangt natuurlijk af van welke influencers.. maar als we er vanuit gaan dat deze influencers achter onze missie staan dan zou ik heel benieuwd zijn hoe zij ons merk zouden bouwen. Uiteindelijk gaat de essentie van het merk over het bewust maken, het goede voorbeeld geven en anderen inspireren. Wij doen dat nu op een bepaalde manier, maar ik zou best benieuwd zijn hoe influencers dat zouden doen.Influencers weten hoe je een verhaal bouwt, bondjes sluit, bereik vergroot, en hoe je een community in beweging kan brengen. Hoe langer ik erover nadenk, hoe leuker me dit lijkt als experiment.

Is het een doelstelling van Tony’s Chocolonely om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

De reden dat we bestaan is het hebben van een maatschappelijke impact. We willen een einde maken aan uitbuiting in de cacao industrie.Op dit moment werken er nog steeds meer dan 1,5 miljoen kinderen onder illegale omstandigheden in cacao; verdienen cacaoboeren veel te weinig; en vindt er op grote schaal ontbossing plaats.Dat willen we stoppen door cacao volgens onze 5 samenwerkingsprincipes in te kopen. Dat is echter pas duurzaam als we ook commercieel succesvol zijn.Daarom zijn we heel blij dat de karamel zeezout reep de nr 1 is in de Nederlandse supermarkten.En niet alleen in Nederland zijn er veel fans, inmiddels loopt heel Engeland, Australie en Duitsland uit voor Tony’s.Sinds kort ligt Tony’s ook in de Walmart in Amerika, dus we verwachten ook daar de harten te veroveren.Hiermee verspreiden we niet alleen onze chocolade over de wereld, maar ook het bewustzijn dat uitbuiting in cacao plaatsvindt en moet stoppen.

Waar ben je het meest trots op?

Op de uitbreiding van Tony’s Open Chain. Tony’s Open Chain is een initiatief ontstaan in 2019 waardoor het voor andere chocolademakers ook mogelijk werd om cacao in te kopen volgens de 5 samenwerkingsprincipes van Tony’s. Inmiddels zijn er meer dan 14 andere merken, waaronder Ben & Jerry’s, HEMA en Waitrose, die hun cacao (gaan) inkopen via Tony’s 5 samenwerkingsprincipes. Dat betekent dat ook zij een hogere prijs betalen voor 100% traceerbare cacaobonen. Want al groeit Tony’s nog zo hard, we kunnen nooit in ons eentje de hele chocolade industrie veranderen. Door met anderen samen te werken kunnen we meer boeren, meer kinderen en meer bos bereiken in kortere tijd. Het geeft hoop dat andere merken die cacao inkopen ook inzien dat dit anders moet en vervolgens ook de daad bij het woord voegen door hun hele supply chain om te gooien en met ons samen te gaan werken.

Wat is het laatste nieuws?

Voor de 5e keer op rij voeren we de ‘chocolade scorecard’ aan en daardoor hebben we de ‘achievement award’ gewonnen. De chocolade scorecard is ’n jaarlijks onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door oa de NGO’s Be Slavery Free en Mighty Earth. Ze laten zien hoe chocolademerken het doen op ’t gebied van eerlijke cacao inkopen, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Ze vieren de koplopers in de industrie én benoemen de chocolademerken die beter kunnen (en moeten) doen. De erkenning vanuit onafhankelijke partijen dat onze manier van inkopen ook écht werkt, is de reden waarom ik elke dag met veel plezier opsta om manieren te bedenken met het team om nog meer chocofans en andere stakeholders te bereiken met ons verhaal en onze chocolade.Want alleen samen kunnen we een einde maken in uitbuiting in cacao.

www.tonyschocolonely.com

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Michelle Kames (NS): Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen

17-06-2024 | 14:34:00
NS is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Michele Kames, Brand & Reputation Manager bij NS.

NIMA partner Merken100 en M100

16-06-2024 | 17:41:00
NIMA en Marketing Report hebben een partnerschap afgesloten. Het partnerschap heeft betrekking op de Merken100 en 100 Summer Edition

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.