[Merken100 2024] Ine Stultjens (Deli Home): Digitaal is verweven in alles wat we doen

[Merken100 2024] Ine Stultjens (Deli Home): Digitaal is verweven in alles wat we doen

Deli Home is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Ine Stultjens, Head of Marketing bij Deli Home.

Kun je Deli Home introduceren?

Bij Deli Home geloven we in het verbeteren van woningen door houtvakmanschap voor iedereen toegankelijk te maken. We ontwikkelen hoogwaardige en stijlvolle woonproducten op maat, zoals trappen, vloeren, deuren, kasten en horren om het interieur van woningen duurzamer en mooier te maken. Dat doen we met bekende merken zoals CanDo, Bruynzeel, Lundia, Allure, Raffito, Hamstra, Skantrae en Weekamp Deuren. Je vindt ze bij doe-het-zelf-retailers, detailhandelaars in woninginrichting, maar ook bij bouwmaterialengroothandels, aannemers, woningbouwcorporaties en via online retailers.

Met behulp van moderne digitale tools, die we in eigen beheer ontwikkelen, optimaliseren we het gebruikersgemak in alle fasen van de consumentenreis. Van inspiratie, configuratie en creatie tot aan levering en installatie van onze producten ontzorgen we iedere stap. En maken we het voor consumenten eenvoudig om onze producten naar eigen wens en voorkeur samen te stellen én te bestellen. Consumenten ontwerpen dus zelf (of met een beetje hulp van specialisten in de winkels) en zodra hun bestelling bij ons binnenkomt, gaan we aan de slag met de productie. Daardoor hebben we vrijwel geen verspilling van materialen en snelle levertijden. Deli Home heeft 1.300 medewerkers, is actief in 8 landen en realiseert momenteel een omzet van € 330 miljoen per jaar.

Welke trends zie je in de markt van Deli Home?

We zien een schaarste aan klussers. Jonge mensen klussen steeds minder graag, zijn minder handig en hebben vaak ook niet de benodigde gereedschappen. Maar ook goede vakmensen zijn steeds schaarser en duurder. Met Deli Home bieden we een antwoord op deze trends. Door het leveren van maatwerkoplossingen maken we houtvakmanschap voor iedereen toegankelijk. Dankzij onze oplossingen kunnen zelfs minder handige klussers eenvoudig zelf iets monteren. Hierdoor kan ook een minder ervaren professional tóch een product bij iemand thuis installeren. Kortom, een win-win-win situatie.

Consumenten configureren hun eigen maatwerkproducten online, waarna we deze op bestelling in onze fabriek produceren. Deze visie noemen we de 'digitale timmerfabriek'. In de afgelopen jaren hebben we succesvol concepten zoals CanDo ‘Hout op Maat’ en CanDo ‘Trap op Maat’ geïntroduceerd. Hiermee geven we richting aan onze digitale transformatie en streven we naar minimale verspilling. We zijn zuinig met grondstoffen. Door onze focus op maatwerk zagen we per bestelling alleen wat nodig is uit een plaat hout, en het restant gebruiken we om iets anders van te maken. Dit is niet alleen spaarzaam voor de aarde, en efficiënt voor ons, maar ook aantrekkelijk voor de koper, want die betaalt alleen het stuk hout dat ‘ie gebruikt.

Welke tools gebruik jij om het merk Deli Home te laden?

Naast een gebalanceerde mix van mediakanalen voor onze merken, werken we aan een overkoepelend ESG-verhaal voor ons bedrijf. Een helder gedefinieerd narratief, dat gaat over hout en wat dat betekent in het leven van mensen. Want hout is meer dan een materiaal of een latje om mee te timmeren; het is een bron van leven, van inspiratie en saamhorigheid. Een manier om je mentaal goed te voelen op de plek waar je woont of bent. Je zou kunnen zeggen dat onze houtproducten huizen en werkplekken transformeren tot oases van welzijn. Maar daarover later meer.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Deli Home?

Digitaal is verweven in alles wat we doen. We bouwen aan de 'digitale timmerfabriek' waar klanten eenvoudig hun interieur kunnen verbeteren, via digitale kanalen en met offline touchpoints. In mijn visie is de balans tussen korte en lange termijn cruciaal. Zonder een solide merkbasis leveren performance marketing en sales activatie slechts tijdelijk succes op. Merken versterken onze reputatie en de associaties van mensen met de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze producten. Dat zorgt voor bewuste klantkeuzes. Promoties trekken nieuwe klanten aan, terwijl consistente merkcommunicatie en kwaliteitsproducten deze klanten behouden. Professor Mark Ritson verwoordt het prachtig: “Too much time spent picking the low-hanging fruit means less time watering the tree. Eventually the tree stops growing.” De gerenommeerde marketinggoeroe Philip Kotler zegt het ook: “The art of marketing is the art of brand building. If you are not a brand, you are a commodity. Then price is everything and the low-cost producer is the only winner". Kortom, we  moeten we investeren in de synergie tussen snelle verkoopactiviteiten en duurzame merkstrategieën.

Is het een doelstelling van Deli Home om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Jazeker. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid zeer serieus en hebben een gedegen ESG-beleid met een sterke focus op duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, robuuste bestuursnormen en solide certificeringen. We streven ernaar om onze beloftes zichtbaar na te komen en transparant te communiceren over onze voortgang via ons jaarverslag.

Duurzaamheid is al jaren verweven in onze processen. We halen ons hout uitsluitend uit duurzaam beheerde bossen en houden ons strikt aan strenge voorschriften. Onze FSC®- en PEFC™-certificeringen, gedeeld met onze betrouwbare leveranciers, benadrukken onze sterke toewijding aan het gebruik van gecertificeerd hout. Ook bieden we humanitaire hulp aan getroffenen van de oorlog in Oekraïne en ondersteunen we vluchtelingen door hen onderdak, arbeidsplaatsen, taallessen en ontwikkelingskansen te bieden. De huisvesting stellen we om niet ter beschikking en deze is door onze eigen collega’s geheel verbouwd en woonklaar gemaakt, in samenwerking met de gemeente.

Naar de toekomst toe blijven we vastberaden streven naar verdere groei en verduurzaming. En dat doen we met een duidelijk doel voor ogen: hout inzetten voor het goede. Want we zijn we niet alleen trots op onze zakelijke successen, maar ook op onze maatschappelijke impact. We geloven sterk in het creëren van leefomgevingen die niet alleen mooi en duurzaam zijn, maar die ook bijdragen aan de gezondheid van mensen en de wereld om ons heen.

Door het gebruik van hout in klusprojecten vermindert het gebruik van niet-hernieuwbare materialen zoals staal, beton, gips en plastic, die je vaak in interieurs terugziet. Dat is dus positief voor de planeet. Maar hout draagt óók bij aan het welzijn van mensen. Onderzoeken tonen namelijk aan dat hout een positieve invloed heeft op mentale gezondheid, stress vermindert en een gevoel van verbondenheid met de natuur bevordert. Kortom, onze liefde voor houtvakmanschap en maatwerk gaat hand in hand met toewijding aan een gezonde toekomst. 

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk Deli Home ook veranderd en als ja; hoe?

De rijke geschiedenis van Deli Home is gevormd door verschillende familiebedrijven, die allemaal zijn verbonden door één gemeenschappelijke noemer: hout. Met onze ondernemersgeest hebben we de markt voortdurend geleid en zijn we geëvolueerd van gestandaardiseerde massaproductie naar maatwerk voor de massa. Met decennia aan vakmanschap en door het combineren van traditioneel houtwerk met moderne technologie, zijn onze verschillende activiteiten samengekomen tot de digitale timmerfabriek van Europa.

We blijven voortdurend innoveren met onze merken en producten. Want in ruim 150 jaar geschiedenis is één ding bij Deli Home nooit veranderd, onze drang om te ondernemen en te groeien. Een goed voorbeeld daarvan is Decowall, onze decoratieve lattenwanden. Twaalf maanden geleden begonnen we in een kleine hal en één zelfontworpen assemblagemachine met de productie van decoratieve houten panelen voor wandbekleding. Ons product is een groot succes gebleken en sluit aan bij trends in de markt. Momenteel ontwikkelen we variaties in andere maten en vormen om de vraag in de markt nog beter te kunnen bedienen.

En ander goed voorbeeld, en dat is echt een doorbraak in de markt, is onze Weekamp BioComfort circulaire voordeur die is gemaakt van gerecycled randhout met een biobased vulling. Voor het maken van 1 nieuwe circulaire voordeur zijn de materialen van 1,4 oude deuren nodig. Die vergaren we via een take-back systeem waarbij we oude deuren van grootschalige renovatieprojecten die wij uitvoeren, terugnemen voor hergebruik. Onze nieuwe circulaire deur is naar wens voorzien van gerecycled glas, plantbased verf en cradle-to-cradle hardware. De vulling is bovendien brandwerend en het product heeft gunstige milieuprestaties.

Wat is het laatste nieuws?

De recente expansie door de overnames van deurenproducent Euromolding, horrenspecialist bash-tec en Allure Kasten op Maat getuigen van durf en daadkracht, maar ook van innovatie en vakmanschap. Zo onderscheidt Allure zich niet alleen qua productportfolio, maar ook met zijn eigen montage- en inmeetservice, en is bash-tec één van de meest innovatieve en snelst groeiende bedrijven op het gebied van gaas- en insectenweringsproducten in Europa. Onlangs hebben we samen met hen een strategische Europese licentieovereenkomst getekend met FlexScreen, een vooraanstaande Amerikaanse producent van flexibele horren.

Door deze overnames profiteren we van aanvullende capaciteiten op het gebied van productontwikkeling en kunnen we samen nieuwe oplossingen ontwikkelen en onze merken verder verstevigen. Samen met onze klanten bouwen we aan een wereld waarin hout niet alleen gebruikt wordt om te klussen, maar waarin hout het goede vertegenwoordigt. We zullen dat ook meer gaan uitdragen. Daardoor wordt wat mij betreft onze digitale timmerfabriek niet alleen de grootste, maar ook de meest duurzame van Europa.

www.deli-home.com

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing

23-07-2024 | 13:51:00
Mentos is genomineerd voor de Merken100 2024. Wij spreken met Nienke Debets, Brand Group Manager Mentos bij Perfetti Van Melle.

[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud

22-07-2024 | 16:24:00
ZEKUR staat op nummer 54 in de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Janneke Kloosterman, Brand, Marketing & Communications Manager bij ZEKUR

[Merken100] Marjolein Vendrig (Bever): De kracht van ons merk zijn onze buitenexperts

19-07-2024 | 13:00:16
Bever is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland.

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

19-07-2024 | 12:53:43
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Petra Bremer: Bij Etos zijn we er voor iedereen

18-07-2024 | 11:56:00
Etos is één van de 250 merken die zijn genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Petra Bremer, directeur marketing & formats bij Etos.
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.