[Merken100 2024] Ingeborg Ligteringen: Trekpleister is de voordelige buurtdrogist, dichtbij, bereikbaar en met aandacht voor haar klanten

[Merken100 2024] Ingeborg Ligteringen: Trekpleister is de voordelige buurtdrogist, dichtbij, bereikbaar en met aandacht voor haar klanten

Trekpleister is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Ingeborg Ligteringen, Head of Marketing Kruidvat & Trekpleister bij A.S. Watson.

Kun jij Trekpleister introduceren?

Trekpleister is de voordelige buurtdrogist, dichtbij, bereikbaar en met aandacht voor haar klanten. Voordeel en aandacht: dat is waar Trekpleister voor staat. Wij verwelkomen wekelijks zo’n 700.000 klanten in bijna 200 winkels. Ruim 2.500 vriendelijke en vakkundige medewerkers maken het verschil. Zij staan elke dag klaar om mee te denken en advies te geven op het gebied van gezondheid, persoonlijke verzorging en beauty. Met de merkbelofte “Waar kunnen we je blij mee maken” onderscheidt Trekpleister zich in de markt. Zo valt er bij Trekpleister veel voordeel te behalen door acties, verrassende aanbiedingen en vaste lage prijzen, maar heeft Trekpleister ook aandacht voor jouw vragen en staan we klaar met advies en tips over ons gevarieerd assortiment.

Wie de doelgroep van Trekpleister?

Onder de klanten van Trekpleister is de oudere doelgroep licht oververtegenwoordigd. Daarnaast voelt deze groep zich ook minder gerepresenteerd in reclame. Een logische keuze zou zijn te verjongen. Echter we richten onze communicatie bewust op de brede doelgroep vrouwen M/V 30+De ouder wordende doelgroep is een koopkrachtige zorgbehoevende doelgroep en daarmee zeer passend bij Trekpleister als buurtdrogist. Daarom richten we ons ook op de oudere doelgroep en zorgen we ervoor dat zij zich herkennen in onze communicatie. Zo sluiten we niemand uit.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Trekpleister?

Wij zijn de voordelige buurtdrogist, met aandacht voor onze klanten! Je vindt bij ons altijd meer voordeel en meer aandacht. Dit zul je niet alleen zien in onze communicatie, maar vooral ervaren. Zo zetten onze vakkundige medewerkers graag een extra stap voor onze klanten. We denken met je mee en geven advies en tips op het gebied van gezondheid, persoonlijke verzorging en beauty. Wij zijn betrokken, geïnteresseerd zijn pas blij als onze klanten blij zijn.  Vanzelfsprekend kun je daarbij rekenen op onze scherpe prijzen en aantrekkelijke acties. Kortom, wij willen onze klanten met deze belofte altijd meer bieden: Trekpleister. Waar kunnen we je blij mee maken?

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

Onze opdracht als marketeers is om Trekpleister te onderscheiden in de markt. Alleen zo  kunnen we groei van ons merk (overweging, voorkeur en aanbeveling) en daarmee groei in de markt (marktaandeel en sales) realiseren.  Prijsperceptie is belangrijke categorievoorwaarde voor ons als drogist, maar het verschil maken we door de beleving. Het is dus belangrijk om zorgvuldig te bouwen aan ons ons imago en unieke waarden te koppelen aan het merk Trekpleister (buurtdrogist, aandacht, dichtbij, voordelig). Dit doen we door continue campagne te voeren op ons merk met hulp van ons Brand character Aaf, en door onze core categorieen gezondheid, persoonlijke verzorging en beauty groter te maken op belangrijke retailmomenten.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Trekpleister?

We investeren volop in het merk Trekpleister. Vanuit de marketing strategie ontwikkelden we een compleet nieuw winkelconcept waarin we de klant nog meer centraal zetten en onze winkelformule op een eigentijdse wijze verder versterken. Bijvoorbeeld op het vlak van de vindbaarheid en presentatie van het assortiment. Dit is verbeterd door duidelijk visueel onderscheid te creëren in verschillende productgroepen als health, beauty en verzorging. Ook pakten we het kassa- en servicegedeelte aan. We introduceerden de zelfscankassa en digitale schermen om het winkelgemak voor onze klanten te verhogen. De winkel is verder volledig uitgerust met ledverlichting waardoor het stroomverbruik flink wordt gereduceerd.   In Bodegraven, Putten, Uden zijn momenteel al Trekpleister-winkels die het vernieuwde winkelconcept voeren. Deze zomer volgen winkels in Bussum en Ede. Onderdeel van het nieuwe winkelconcept is een nieuwe huisstijl met een vernieuwd en fris logo welke we momenteel uitrollen onder al onze winkels.  Deze eigentijdse frisse huisstijl helpt ons de merkmentaliteit uit te dragen met behulp van de nieuwe payoff‘  waar kunnen we je blij mee maken?’

Ook hebben we aansluitend bij onze positionering afgelopen jaar een nieuw merkplatform gelanceerd. De introductie van Aaf (winkelmedewerker in animatiestijl) als nieuw gezicht van Trekpleister gecombineerd met de vernieuwde pay-off ‘Waar kunnen we je blij mee maken?’  is een groot succes gebleken. Zo zien we sinds de start van de campagne een stijging van 12% op de score ‘medewerkers maken tijd voor mij’ en een stijging van liefst 27% op de score ‘onderscheidend’. In de commercial laat Aaf haar klanten zien en voelen dat jong en oud bij Trekpleister terecht kan. Als echte buurtdrogist is ‘gezondheid’ onze belangrijkste categorie. Door dit in de nieuwe commercial centraal te stellen benadrukken we onze rol en expertise als buurtdrogist met volop persoonlijke aandacht én voordeel.’

Met welk reclamebureau(s) werkt Trekpleister in Nederland?

Bouwen aan een merk doe je samen en we zijn dan ook blij met een breed netwerk aan specialistische bureau’s  echte toppers in het vak!  Zo is DDB onze vaste partner als het gaat om merkstrategie en creatie. En werken we voor de animatie elementen in onze campagnes samen met WHOOHOO! En wat te denken van onze herkenbare voice-over Karin Bloemen, daar word je toch blij van?

In welke mediamix gedijt Trekpleister

Trekpleister is een relatief kleine speler in een dynamische retailmarkt. Om op te vallen in dit hevige concurrentieveld moet je elk touchpoint dan ook ten volle benutten. Dit doen we met een optimale verhouding tussen merk en salesboodschap in creatie én media in de gehele customer journey. Zo benutten we onze eigen middelen (de folders, nieuwsbrieven en website) en optimaliseerden we onze paid media inzet. We kiezen hierbij voor de inzet van diverse media kanalen (oa TV , radio en online) voor maximale impact bij de klant.

www.trekpleister.nl
www.kruidvat.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Michelle Kames (NS): Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen

17-06-2024 | 14:34:00
NS is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Michele Kames, Brand & Reputation Manager bij NS.

NIMA partner Merken100 en M100

16-06-2024 | 17:41:00
NIMA en Marketing Report hebben een partnerschap afgesloten. Het partnerschap heeft betrekking op de Merken100 en 100 Summer Edition

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.