[Merken100 2024] Ingrid van Kempen (OHRA): Onze kernwaarden zijn Eerlijk, Eenvoud en Empathie

[Merken100 2024] Ingrid van Kempen (OHRA): Onze kernwaarden zijn Eerlijk, Eenvoud en Empathie

OHRA is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Ingrid van Kempen, Manager Merk & Communicatie bij OHRA.

Kun jij OHRA introduceren?

Met ongeveer 550 collega’s regelen we voor ruim 800.000 klanten hun verzekeringen. Als één van de grootste directe verzekeraars helpen we onze klanten graag met passende oplossingen. En dat zijn ook verzekeringsoplossingen die je niet overal tegenkomt, zoals voor het (uit)lenen van een auto en de ziektekosten voor je hond of kat.

Wat zijn de kernwaarden van het merk OHRA?

Onze kernwaarden zijn Eerlijk, Eenvoud en Empathie. We weten dat mensen verzekeringen vaak ervaren als complex en lastig. Daarom willen wij verzekeren juist luchtig en eenvoudig houden. Heeft een klant onze hulp nodig? Dan doorgronden we de situatie, denken we mee en blijven we transparant over de mogelijkheden. Alleen zo kunnen we onze klanten hoe dan ook een positieve ervaring geven.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op kortetermijn-salessuccessen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor OHRA?

In een low-interest verzekeringsmarkt is de kracht van je merk erg belangrijk. Natuurlijk richten we ons ook op salessuccessen, maar we zijn ervan overtuigd dat herkenbaarheid en een positief gevoel over je merk cruciaal zijn. Om op die manier top-of-mind te zijn bij de consument wanneer er reden is om een verzekering te (her)overwegen. Op die momenten is prijs niet de enige afweging die een consument maakt, en kunnen wij het verschil maken met ons merk. Een sterk merk draagt daarmee bij aan ons sales succes op de langere termijn.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk OHRA?

Enorm belangrijk. Met PR en social media kan OHRA doelgroepen via een andere, niet-commerciële invalshoek interesseren voor zaken die onze organisatie raken. Wij vergroten bijvoorbeeld het engagement bij onze autoverzekering door op Facebook vragen te stellen als Heb jij weleens de verkeerde brandstof getankt? Dat levert ontzettend veel (hilarische) reacties op. Of bij de OHRA Huisdierenverzekering door jaarlijks een persbericht met de Populairste Honden- en Kattennamen Top 5’te delen. Mensen hechten daar meer waarde aan dan aan een sec commerciële boodschap.

Is het een doelstelling van OHRA om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Klanten laten maatschappelijke impact steeds sterker meewegen in hun merkvoorkeuren. MVO heeft dan ook een prominente plek op de roadmap van ons merk. We kijken daarbij kritisch naar wat binnen onze invloedsfeer ligt. Zo proberen we bijvoorbeeld de bewustwording rondom veilige medicijninzameling te vergroten, om te zorgen dat zo min mogelijk vervuilend medicijnafval in ons (oppervlakte)water terechtkomt. Als OHRA steunen we daarnaast ook verschillende maatschappelijke projecten, bijvoorbeeld van de non-profitorganisatie JINC.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk OHRA ook veranderd en als ja; hoe?

OHRA bestaat volgend jaar 100 jaar. In al die jaren hebben we onszelf steeds opnieuw (uit)gevonden. We zijn sinds de oprichting in 1925 natuurlijk sterk gegroeid als merk, maar sommige dingen zijn altijd gelijk gebleven. Zo zit verzekeren (digitaal) toegankelijk maken echt in onze genen. Wij zorgen dat klanten eenvoudig zelf hun verzekeringszaken kunnen regelen en staan voor hen klaar wanneer zij hulp nodig hebben.

Waar haal je als merk je inspiratie uit?

Dat zijn zeker niet alleen de grote merken met de meest gelikte campagnes; de benadering van dat ene koffietentje op de hoek is net zo inspirerend. Als (merk)professional is het natuurlijk belangrijk om je doorlopend te blijven ontwikkelen – je carrière lang nieuwsgierig te blijven naar waarom we de dingen doen zoals we ze doen. En in dat proces samen te werken met mensen die door een heel andere bril naar je merk kijken, zoals een collega van Klantcontact of een externe partner.

www.ohra.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100] Marjolein Vendrig (Bever): De kracht van ons merk zijn onze buitenexperts

19-07-2024 | 13:00:16
Bever is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland.

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

19-07-2024 | 12:53:43
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Petra Bremer: Bij Etos zijn we er voor iedereen

18-07-2024 | 11:56:00
Etos is één van de 250 merken die zijn genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Petra Bremer, directeur marketing & formats bij Etos.

[Merken100] Michiel van der Zanden (Coolblue): Onze obsessieve focus op klanttevredenheid manifesteert zich in positieve klantervaringen

17-07-2024 | 10:43:00
Coolblue is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Peggy Spaapen: Centraal Beheer is de helper, toegankelijk en benaderbaar

17-07-2024 | 10:41:26
Centraal Beheer is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.