[Merken100 2024] Jiri Staats (innocent drinks): Het is belangrijk dat we voortdurend investeren in ons merk

[Merken100 2024] Jiri Staats (innocent drinks): Het is belangrijk dat we voortdurend investeren in ons merk

Innocent drinks is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wijs preken met Jiri Staats, Marketing Manager Benelux, Italy & Iberia bij innocent drinks.

Kun jij innocent drinks introduceren?

Hallo, wij zijn innocent drinks. In 1999 opgericht door drie studievrienden in London, met de missie om het makkelijker voor mensen te maken goed te leven dankzij het goede en gezonde van groente & fruit. Sindsdien zijn we flink gegroeid, en kun je onze sappen, smoothies en kokoswater in 16 landen in Europa vinden. We zijn een trotste B Corp, een groep bedrijven die zich inzetten om de wereld wat beter achter te laten. Wij doen dat door onze drankjes zo duurzaam mogelijk te maken en 10 procent van onze winst aan goede doelen te geven.

Is het een doelstelling van innocent drinks om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Het goed omgaan met mensen en natuur is een essentieel onderdeel van ons bedrijf. Vanaf het begin hebben we ons altijd ingezet om de wereld beter achter te laten dan we haar gevonden hebben. Dat zie je terug in alles wat we doen. Een nieuw initiatief dat we gestart zijn heet het Farmer Innovation Fund. We weten dat het grootste gedeelte van onze CO2-voetafdruk in onze logistieke keten zit, en met name onze ingrediënten. Daarom pakken we het bij de bron aan, door boeren de middelen te geven om duurzamer te boeren, met name door in te zetten op regenerative farming – waarbij voedselproductie en natuurherstel hand in hand gaan.

Wat zijn de kernwaardes van het merk innocent drinks?

In alles wat we doen, volgen we deze waardes: Natuurlijk; wees jezelf, en de beste versie van jezelf. We gaan altijd om met anderen zoals we zelf ook behandeld willen worden. Verantwoordelijk; we houden ons aan onze beloftes. We maken afspraken die innocent, onze drinkers, onze partners en de planeet goed doen. Commercieel; we focussen ons op de belangrijkste dingen, zodat we de juiste besluiten nemen die zorgen voor duurzame groei. Open blik; we omarmen verandering en leren snel. In een wereld die voortdurend anders is, moeten we zorgen dat we ons aanpassen. Met innovaties, slimmere manieren van werken, en nieuwe technologieën zorgen we dat we voorlopers blijven. Verbonden; we werken als één team. En doen wat goed is voor innocent én voor anderen, door op de juiste manieren samen te werken, zowel intern als extern.

Welke rol speelt innocent drinks in de wereld van dranken

In ons geval hebben we het specifiek over het gekoelde sappenschap. In het schap staan verschillende merken en producten die eigenlijk niet in het koelschap thuishoren, omdat het langhoudbare producten zijn die je ongekoeld kunt bewaren. Deze zijn overwegend van mindere kwaliteit, en een stuk goedkoper. Dat maakt het onmogelijk voor ons om te concurreren op prijs, waardoor wij ons positioneren met kwaliteit en innovatie. Denk aan sappen van het beste fruit en bijzondere combinaties, en unieke proposities zoals onze super smoothies en innocent plus sappen (smoothies en sappen met superfoods en extra vitamines), onze shots, en kids smoothies. Daarmee zorgen we dat we waarde toevoegen, zowel voor consumenten, die iets krijgen wat ze nergens anders krijgen, en voor onze klanten, die hun categorie kunnen laten groeien.

Welke tools gebruik jij om het merk innocent drinks te laden?

We gebruiken een mix van verschillende tools. Het is natuurlijk belangrijk dat mensen het merk kennen, maar misschien nog belangrijker weten waar we voor staan. En ons vervolgens makkelijk kunnen vinden. Daarom geloof ik in een goede mix van awareness tools, denk aan (D)OOH en digital, maar ook goede zichtbaarheid in en rondom de winkels. Daarnaast proberen we op creatief vlak het net even anders te doen door het volgen we van deze regels: natuurlijk, relevant, speels, gevat en onverwachts.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op kortetermijn-salessuccessen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor innocent drinks?

Merkbouwen is essentieel. We zijn een premium merk, vanwege de keuzes die we maken om altijd het beste fruit te kopen, van boeren die goed omgaan met mensen en natuur, duurzaam te produceren, en door drankjes te maken die je meer bieden dan je bij andere merken of huismerken kunt vinden. Daarom is het belangrijk dat we voortdurend investeren in ons merk, zodat consumenten weten waar innocent voor staat, en waarom ze net wat meer betalen voor hun sapje of smoothie. Deze gedachten zie je ook terug door de hele organisatie. We geloven in persoonlijke aandacht, daarom zul je bij ons altijd met een echt persoon van innocent praten, of je nu een berichtje op social media stuurt, ons emailt, of belt (als je de banana-phone belt gaat deze bij iedereen op kantoor af). En ook bij ons commerciële team zie je dit terug. We werken nauw samen met onze klanten en bouwen aan langetermijn relaties. Onze sales- en marketingteams werken naast elkaar, zelfs letterlijk bij ons in Amsterdam (ik zit naast onze commercieel manager), waardoor we zorgen dat onze korte- en langetermijndoelen goed afstemd zijn.

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers?

Ja en nee. Influencers zijn een steeds belangrijker onderdeel van onze marketingmix, maar we zijn behoorlijk kieskeurig, omdat we altijd zeker willen zijn van een goede match met ons merk. Het is soms ook lastig om de balans te vinden tussen de influencers vrij laten om content te maken zoals zij het voor zich zien en zorgen dat ons merk, en product, op de juiste manier land bij de mensen.

Wat is het laatste nieuws?

In maart hebben iets totaal nieuws gelanceerd in het gekoelde sappenschap – de innocent Kids smoothies. Een range van lekkere smoothies van 100 procent fruit (verder niets) die een natuurlijke bron van vitamine C zijn. In een handige slurpformaat. Voor ons een nieuwe doelgroep (ouders), en het voegt echt iets nieuws toe aan de categorie. Een aanrader, al zeggen we het zelf.

www.innocentdrinks.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100] Marjolein Vendrig (Bever): De kracht van ons merk zijn onze buitenexperts

19-07-2024 | 13:00:16
Bever is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland.

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

19-07-2024 | 12:53:43
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Petra Bremer: Bij Etos zijn we er voor iedereen

18-07-2024 | 11:56:00
Etos is één van de 250 merken die zijn genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Petra Bremer, directeur marketing & formats bij Etos.

[Merken100] Michiel van der Zanden (Coolblue): Onze obsessieve focus op klanttevredenheid manifesteert zich in positieve klantervaringen

17-07-2024 | 10:43:00
Coolblue is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Peggy Spaapen: Centraal Beheer is de helper, toegankelijk en benaderbaar

17-07-2024 | 10:41:26
Centraal Beheer is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.