[Merken100 2024] Karin Löwik (Vivera): Eat Openminded

[Merken100 2024] Karin Löwik (Vivera): Eat Openminded

Vivera is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Karin Löwik, Marketing Director bij Vivera.

Kun jij Vivera introduceren?

Vivera is de marktleider in Nederland in vleesvervangers. We zijn ruim 30 jaar geleden begonnen met het maken van deze producten en bedienen vanuit 3 productie locaties in Nederland zo'n 20 Europese landen. Het is onze missie om bij te dragen aan een betere wereld door lekkere plantaardige producten te maken die het voor iedereen gemakkelijk maken om duurzamer te leven. Beter voor de aarde, beter voor dieren en gezonder voor mensen.  

Wie is de doelgroep van Vivera?

We hebben een breed internationaal doelgroepen onderzoek gedaan en een segmentatie gemaakt op basis van waarden en gedrag in plaats van demografische kenmerken. De doelgroepen waar we ons op richten zijn de vegetariers en veganisten, de balanszoekers en de onverschilligen. Dit zijn groepen consumenten die openstaan voor onze producten, maar die je op verschillende manieren moet zien te bereiken en aanspreken of nudgen.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Vivera?

Vivera wil toegankankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen en hen op een positieve manier stimuleren en verleiden tot een plantaardiger eetpatroon. Met de pay-off Eat Openminded roepen we mensen op om zich open te stellen voor verandering in hun eetgewoontes. We willen mensen uitdagen om te veranderen op een aanstekelijke manier. We beloven dat ze niet alleen verrast zullen worden door de goede smaak, maar ook door het goede gevoel dat ze bijdragen aan een betere wereld.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk Vivera ook veranderd en als ja; hoe?

10 jaar geleden was Vivera een productiebedrijf waar nauwelijks aan marketing werd gedaan en het merk had weinig bekendheid. De markt groeide hard en we hadden de handen vol aam het opschalen van onze productie. In de laatste paar jaar hebben we hard gewerkt aan de uitbreiding van ons merk en de merkbekendheid in Nederland en inmiddels zijn we marktleider, daar zijn we trots op!

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Vivera?

De laatste tijd hebben we veel last van polarisarie in het debat over minder vlees en meer plantaardig eten. Op social media vliegen de veganisten en de carnivoren elkaar in de haren en er wordt veel misinformatie verspreid. Dit leidt tot twijfels over de gezondheid van onze producten terwijl onderzoek heeft aangetoond dat veel van onze producten gezonder zijn de vergelijkbare vleesvarianten. Om deze percepties bij te sturen zijn PR en social media belangrijk, want in een korte reclame boodschap kun je deze percepties niet zo gemakkelijk veranderen.

Is het een doelstelling van Vivera om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Zeker, we willen niet alleen duurzame producten maken met een lagere footprint, maar ook een duurzaam bedrijf zijn. We zijn B corp geworden om duurzaamheid te verankeren in al ons denken. Ook hebben we ambitieuze doelstellingen gesteld op CO2-reductie in onze hele supply chain, bevordeting van biodiversiteit en vermindering van watergebruik en verspilling. Ons eerste impact rapport hebben we onlangs uitgebracht.

Wat is het laatste nieuws?

Vanuit onze CO2 reductie doelstelling, hebben we onlangs plantaardige gehakt en gyros in een zakje geintroduceerd. Dit levert een plastic besparing van 70 procent op en een forse CO2 reductie ten opzichte van een bakje. De reacties op social media zijn enthousiast odat een zakje ook meer gemak biedt in het dagelijks gebruik.   We hopen dat het succes doorzet zodat we meer producten in zakjes kunnen gaan aanbieden en zo nog meer positieve impact kunnen maken.

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

www.vivera.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.