[Merken100 2024] Laura Klaver: Lidl maakt een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk

[Merken100 2024] Laura Klaver: Lidl maakt een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk

Lidl is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Laura Klaver, Head of Marketing bij Lidl.

Kun jij Lidl introduceren?

Lidl maakt een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk. Met ruim 440 winkels, 21.000 medewerkers en een webshop voor non-food is Lidl één van de grootste supermarktketens van Nederland. Wekelijks ontvangen wij ruim 4 miljoen klanten in onze winkels. Onder het motto ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ biedt Lidl een ruim assortiment in food en non-food artikelen.

Wie is de doelgroep van Lidl?

Iedereen. Lidl is er voor iedereen die houdt van betaalbare boodschappen van goede kwaliteit.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Lidl?

Lidl is de nummer 1 bestemming die een gezonde en duurzame levensstijl voor iedereen in Nederland toegankelijk en betaalbaar maakt. Onze unieke belofte is een paradox, die op het eerste gezicht niet kan kloppen, want hoge kwaliteit komt normaal met een prijskaartje. Maar Lidl is anders. Bij ons is de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs echt mogelijk.

Dit doen we door eenvoud. Vanuit eenvoud lukt het ons om de prijs laag te houden. Wij maken winkelen zo makkelijk en efficiënt mogelijk voor onze klanten. We hebben een beperkt assortiment met de hoogste kwaliteit producten. Zo hebben we geen tientallen soorten jam, maar maken we er maar één. De lekkerste. 

Kwaliteit is een belangrijke pijler voor Lidl. Al onze eigen merken zijn kwaliteitsproducten voor een Lidl prijsje. Parkside, Silvercrest, W5, Formil, Bellarom, Kordaat, Alesto of Way to go. Veel van deze merken zijn (meermaals) bekroond door instanties als de Consumentenbond. Neem onze Formil wasmiddel, meermaals bekroond als beste koop en best getest!

Elke dag willen we de klant verrassen, ‘huh hebben ze dat ook?’ Met verrassende producten zoals de Cien Cellular, dupes die op social viral gaan. Maar ook foodthema’s met producten uit andere landen, zoals Frankrijk of Griekenland. En natuurlijk met onze non-food producten.

Welke tools gebruik jij om het merk Lidl te laden?

Onze marketingcampagnes zijn altijd omni-channel en 360 graden. We hebben een groot aantal owned kanalen waarmee we onze fans bereiken. Neem de Lidl Plus app met meer dan 3 miljoen fans en groeiende. En sinds vorige week zitten we naast Facebook en Instagram eindelijk ook op Tik Tok. Met onze paid kanalen bereiken we de massa. TV, radio en OOH blijven hierin belangrijk, met groeimogelijkheden voor digitaal.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op kortetermijnsales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Lidl?

Een sterk merk is essentieel voor groei op lange termijn. Ik ben een groot fan van Binet & Field. Het gaat natuurlijk altijd om de balans tussen de lange en de korte termijn. We hebben een geïntegreerde aanpak op performance en brand building. We bouwen aan een sterke prijsperceptie én aan een sterk merkaandeel in het hoofd. Hiervoor werken we nauw samen met alle collega’s en denken we nog meer vanuit de klant.

Sinds een aantal maanden zijn we succesvol gestart met een nieuw campagne construct voor prijs en merk. Met onze nieuwe campagne stelt Lidl zich voor via mensen die Lidl al kennen. Onze fans! Zo maken we nieuwe Lidl fans en maken we onze huidige fans trots.

De Lidl Deals is de overkoepelende naam voor een periode van diepe prijsacties en kent de slogan ‘Nu nóg meer Lidl voor je geld’. We hebben altijd lage prijzen, maar tijdens de prijscampagne zijn de prijzen nog lager en krijg je dus nóg meer Lidl voor je geld.

Met onze merken campagne willen we Nederland de ogen openen. "Lidl is echt anders dan andere supermarkten. We willen met unieke eye-openers van onze eigen producten laten zien waarom Lidl zo bijzonder is. We laten de fans van Lidl aan het woord. Dit alles vanuit het thema ‘Ik ga naar Lidl voor…’.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Lidl?

Social media zijn voor Lidl steeds belangrijker. We zijn recent gestart met Tik Tok om het merk nog dichter bij de community te brengen. We willen graag de interactie opzoeken met onze fans, juist ook op de socials. Niet om te zenden, maar door goed te luisteren en van daaruit waarde te creëren voor onze community. PR is belangrijk richting onze stakeholders. We geven regelmatig toffe PR events voor pers en creators om onze zichtbaarheid te vergroten. Daarnaast werken we binnen Marketing nauw samen met Corporate PR om onze duurzaamheidsboodschap goed over te brengen.

Is het een doelstelling van Lidl om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Gezond en duurzaam eten toegankelijk maken voor iedereen is onze purpose. Hierin nemen we onze verantwoordelijkheid, want 80% van wat we eten komt uit de supermarkt. In onze merk campagne vertellen we dan ook graag onze unieke eye openers. Denk hierbij aan het Kipster ei, het meest duurzame ei ter wereld. De eerlijkste bananen, Way2Go chocolade of ons vegetarische Vemondo assortiment. Wij als discounter zijn van nature zuinig, dat zit in ons DNA. Duurzaamheid past dus heel goed bij ons. We gaan altijd zuinig om met materialen en de wereld om ons heen. En Lidl toont lef. Zo vliegen we geen groente en fruit meer in. En zijn we als eerste supermarkt gestopt met de verkoop van tabak. Ook hier geldt: we laten de onzin weg en houden het graag simpel. We focussen ons op daar waar we waarde kunnen toevoegen. Ook zetten we ons in om voedselverspilling tegen te gaan. Ons doel is om voedselverspilling met 50% te verminderen in 2030. Dit doen we door te voorkomen dat er voedsel overblijft. En alles wat toch overblijft geven we een bestemming.

Daarbij zoeken we altijd eerst naar een oplossing voor menselijke consumptie. Zo werken we al meer dan 10 jaar samen met Voedselbanken Nederland en hebben we een hele ‘Verspil Mij Niet’ lijn die varieert van een tas boordevol verse groente en fruit voor maar 3 euro tot het aanbieden van producten op de dag van THT voor maar 0.25 cent. Alles wat er dan nog overblijft verwerken we tot veevoer. Zo wordt bijvoorbeeld het brood dat overblijft in onze bakkerij weer opgegeten door onze Kipster kippen.

Deze kippen leggen vervolgens weer het duurzaamste ei ter wereld. Deze eieren zijn exclusief te koop bij Lidl. Zo houden we alles in onze keten. Verder hebben we een jaarlijkse campagne waarbij onze klanten kunnen sparen voor gratis producten uit De Schijf van Vijf. Ook zetten we ons structureel in voor kinderen in armoede met bijvoorbeeld een ontbijt op school. Zo maken we gezond en duurzaam eten echt bereikbaar voor iedereen.

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers?

De verrassende producten van Lidl worden al regelmatig op socials gepost door onze echte fans. Zonder dat we zelf actief op Tik tok waren, hadden we alleen dit jaar al meer dan 50 miljoen views!

Met welk reclamebureau(s) werkt Lidl in Nederland?

Lidl werkt sinds de pitch van vorig jaar november met Alfred. Een kick-start met veel energie en mooie campagnes. Met Zigt voor media en sinds kort met Go Spooky voor social. En natuurlijk nog vele andere partners die ons merk helpen groeien.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn door de Consumentenbond uitgeroepen tot de goedkoopste supermarkt in biologisch. Het onderzoek laat zien dat biologische producten bij Lidl 18% goedkoper zijn dan bij andere supermarkten. Als grote supermarkt nemen wij onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de groei van de biologische sector. Ongeveer 20% van ons groenten en fruit assortiment is al biologisch. De komende jaren gaan wij nog verder inzetten op biologische groenten en fruit. In 2026 moet de omzet van biologische groenten en fruit verdubbeld zijn ten opzichte van 2022. Dit doen we door onze producten tegen de zo laagst mogelijke prijs aan te bieden, de zichtbaarheid te vergroten in de winkels, met POS en in media. Sommige producten bieden we zelfs alleen biologisch aan. Zo maken wij biologisch betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Onze groente & fruit campagne is vorige week live gegaan met nog eens 30% korting op bio groente & -fruit. Ik ga naar Lidl voor... het lekkerste groente & fruit!

www.lidl.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100] Marjolein Vendrig (Bever): De kracht van ons merk zijn onze buitenexperts

19-07-2024 | 13:00:16
Bever is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland.

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

19-07-2024 | 12:53:43
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Petra Bremer: Bij Etos zijn we er voor iedereen

18-07-2024 | 11:56:00
Etos is één van de 250 merken die zijn genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Petra Bremer, directeur marketing & formats bij Etos.

[Merken100] Michiel van der Zanden (Coolblue): Onze obsessieve focus op klanttevredenheid manifesteert zich in positieve klantervaringen

17-07-2024 | 10:43:00
Coolblue is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Peggy Spaapen: Centraal Beheer is de helper, toegankelijk en benaderbaar

17-07-2024 | 10:41:26
Centraal Beheer is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.