[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

Kun jij HORNBACH introduceren?

HORNBACH heeft zich in 1997 in Nederland gevestigd met een eerste bouwmarkt in Zaandam. Afgelopen jaar heeft HORNBACH alweer de 19e vestiging geopend in Nijmegen. Inmiddels heeft HORNBACH in Nederland bijna 4000 medewerkers. Met een marktaandeel dat gestaag richting de 30% groeit, is HORNBACH marktleider in de Nederlandse doe-het-zelfbranche. 

Wie is de doelgroep van HORNBACH?

HORNBACH betrad de Nederlandse markt met een missie: ‘De nummer 1 projectbouwmarkt zijn’. Door zich te positioneren als dé projectbouwmarkt, heeft HORNBACH zich onderscheiden binnen de branche. Als sterk merk met unieke merkwaarden, is HORNBACH relevant voor zowel de beginnende doe-het-zelvers als de professionals. HORNBACH zet de klant en zijn project centraal in alles wat zij doet. HORNBACH deelt de passie voor het doe-het-zelven en de voldoening om iets met eigen handen te creëren. HORNBACH viert de moed, deelt de frustratie, versterkt de wil en geniet van de trots. Met alles wat HORNBACH doet, eert zij de doe-het-zelver. Als de rebel in doe-het-zelf land verheerlijkt HORNBACH de klant op een manier zoals alleen zij het kan. Rauw, met een knipoog, uitvergroot, spraakmakend en met impact. Door een combinatie van emotionele en functionele merkcampagnes gericht op haar sterke merkwaarden zorgt HORNBACH voor verbondenheid met en loyaliteit van haar klanten.

Wat zijn de kernwaardes van het merk HORNBACH?

De basis voor de succesvolle HORNBACH formule zijn onze vijf kernwaarden, de vijf Bouwstenen.

  • De laagste prijsgarantie. Ook ná je aankoop

Bij HORNBACH hebben we dag in, dag uit de aller-, aller-, allerlaagste prijs. Aanbiedingen? Daar doen we niet aan. Geen korting. Geen lokkertjes. Geen onzin. Want laten we even eerlijk zijn: wie korting geeft, is normaal gesproken gewoon te duur. Zo simpel is het. Onze lage prijzen gelden 365 dagen per jaar voor al onze 120.000 artikelen. En mocht er op wonderbaarlijke wijze tóch ergens een lagere prijs te vinden zijn? Dan biedt HORNBACH  dat product metéén voor dezelfde prijs aan, min nog eens 10% als dank voor de tip. Kortom, als je voor je project naar HORNBACH gaat, houd je geld over voor andere leuke dingen.

  • Deskundig advies

HORNBACH heeft diep respect voor de dingen die onze klanten voor elkaar weten te krijgen, hoe indrukwekkende projecten met beide handen worden beetgepakt. HORNBACH bewondert én ondersteunt dat. Zij verdienen dan ook enkel de beste service en het beste advies. Het advies dat van een onhandige klusser een vakman maakt, en van een vakman een specialist. HORNBACH medewerkers zijn echte specialisten, medewerkers die weten waar ze het over hebben. De HORNBACH medewerkers komen niet voor niets veelal uit de praktijk. Zij zijn nieuwsgierig, eigenzinnig en gooien bovendien niet zomaar de handdoek in de ring. Echte specialisten uit het vak, die advies kunnen – én willen geven!

  • Uitgebreide service

Met een goed advies op zak wordt een project pas écht een succes! Maar daarnaast biedt HORNBACH alle services die nodig zijn en een klant helpen zijn project uit te voeren. Van oriëntatie tot advies, en van advies tot realisatie, HORNBACH voorziet in alle behoeftes. HORNBACH weet waar men bij de uitvoering van een project behoefte aan heeft en is daar als betrouwbare partner met de hele organisatie op ingericht.

  • Een enorm assortiment van meer dan 120.000 artikelen

De HORNBACH vestigingen zijn van mega-formaat. HORNBACH biedt dan ook een gi-gan-tische keuze aan artikelen, meer dan 120.000 verschillende kwaliteitsproducten! HORNBACH is er voor dat ene schroefje dat je maar 1 keer in je leven nodig hebt maar ook voor de projecten waarvoor grote aantallen nodig zijn.

  • Grote voorraden - je grijpt nooit mis

Bij HORNBACH is alles ook nog eens continu en in grote aantallen aanwezig, je grijpt nooit mis. HORNBACH heeft alles in huis, voor ieder project. De HORNBACH vestigingen bevinden zich dan ook op percelen vanaf ca. 30.000 m2, die goed bereikbaar zijn.

Deze kernwaarden ondersteunen en betalen zich terug in de missie van HORNBACH om de nr. 1 projectbouwmarkt te zijn. De HORNBACH formule is hiermee uniek in Nederland en biedt als enige in de branche alles wat de doe-het-zelver en professional nodig hebben.

Welke tools gebruik jij om het merk HORNBACH te laden? In welke mediamix gedijt HORNBACH?

De mediamix die we inzetten is boodschap en creatie afhankelijk. Bij ieder concept kijken we kritisch naar welke kanalen de boodschap het beste overbrengen kan. Natuurlijk willen we met iedere campagne impact maken, en zijn het nog steeds vaak de massa media kanalen die ingezet worden. Maar ook een niet conventionele aanpak schuwen we niet. Zo hebben we in het verleden vaker bewezen dat grote ATL campagnes ook het grote publiek bereiken door juist Guerilla of PR in te zetten. Alles geheel afhankelijk van de creatie en de boodschap zoals gezegd.

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk. HORNBACH verkoopt geen schroeven en boormachines, HORNBACH verkoopt zelfvertrouwen en de zin om dingen met beide handen aan te pakken. HORNBACH onderscheidt zich in de branche door emotie centraal te stellen in haar communicatie. De belangrijkste KPI’s zijn dan ook gericht op merksympathie en merkvoorkeur.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor HORNBACH?

Zoals je ziet zijn onze belangrijkste KPI’s geen afgeleide van performance gedreven korte termijn successen. HORNBACH bouwt niet alleen aan haar klanten van morgen, maar ook die van over 10 en zelfs die van over 20 jaar. Alles dat we communiceren is vanuit het merk gedacht en we bouwen en investeren dan ook op continue basis. Het gebruik van emotie in communicatie geven een gevoel van verbondenheid en bouwt loyaliteit op tussen de klant en het merk, wat leidt tot langdurige relaties.

www.hornbach.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100] Marjolein Vendrig (Bever): De kracht van ons merk zijn onze buitenexperts

19-07-2024 | 13:00:16
Bever is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland.

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

19-07-2024 | 12:53:43
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Petra Bremer: Bij Etos zijn we er voor iedereen

18-07-2024 | 11:56:00
Etos is één van de 250 merken die zijn genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Petra Bremer, directeur marketing & formats bij Etos.

[Merken100] Michiel van der Zanden (Coolblue): Onze obsessieve focus op klanttevredenheid manifesteert zich in positieve klantervaringen

17-07-2024 | 10:43:00
Coolblue is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100] Peggy Spaapen: Centraal Beheer is de helper, toegankelijk en benaderbaar

17-07-2024 | 10:41:26
Centraal Beheer is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.