[Merken100 2024] Meerte Vegter: Dille & Kamille besteedt veel aandacht en middelen aan het creëren van een positieve impact

[Merken100 2024] Meerte Vegter: Dille & Kamille besteedt veel aandacht en middelen aan het creëren van een positieve impact

Dille & Kamille is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland.Wij spreken met Meerte Vegter, Marketing & Communicatie Manager bij DiIle & Kamille.

Kun jij Dille & Kamille introduceren?

Dille & kamille bestaat sinds 1974. In dat jaar opende de eerste winkel in een werfkelder aan de Oudegracht in Utrecht. Onze oprichter, Freek Kamerling had een duidelijke visie: met 'natuurlijke eenvoud' een tegengeluid bieden op de opkomende wegwerpmaatschappij. In de winkel konden klanten terecht voor tijdloze artikelen van natuurlijke materialen zoals aardewerk, hout en riet. Met Dille & Kamille wilde hij mensen inspireren zich opnieuw te verbinden met zichzelf en met anderen en te genieten van kleine, alledaagse momenten. Nu, 50 jaar later, hebben we 48 winkels in Nederland, België en Duitsland. In juni opent nummer 49 in Bielefeld (DU) en in dit bijzondere jaar, we bestaan 50 jaar, openen we in september onze 50e winkel in Gouda. Een mooie mijlpaal!

En onze missie? die is ongewijzigd en misschien wel actueler dan ooit. Nog altijd willen we laten zien dat het anders kan en hopen we met het merk Dille & Kamille mensen te inspireren om bewust te genieten en met aandacht te leven.

Wie de doelgroep van Dille & Kamille

Met ons concept bereiken we vooral vrouwen. Zij hebben nog steeds de overhand als je kijkt naar onze bezoekers in de winkels. Maar een goede definitie en doelgroepomschrijving blijft lastig. We hebben fans en klanten in alle leeftijden, met verschillende achtergronden en interesses. En gelukkig krijgen we ook steeds meer mannen over de vloer!

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

Vanuit marketing richten wij ons op verschillende belangrijke KPI's. o.a. merkbekendheid, winkelbezoek en loyaliteit.

Onze naamsbekendheid is momenteel ongeveer 60% in Nederland en België, maar in Duitsland, waar we nu zeven winkels hebben, ligt deze nog lager. Daarom ligt daar onze prioriteit. We willen de merkbekendheid in alle landen, maar met name in Duitsland, verder verhogen en een breder publiek bereiken.

Daarnaast kennen veel mensen ons vooral als een (cadeau)winkel met leuke spullen. Wat veel mensen echter niet weten, is dat achter al onze producten prachtige verhalen schuilgaan, gedreven door onze missie. Het is essentieel dat we deze verhalen vaker en aan een groter publiek vertellen.  

We zetten ook de eerste stappen op het gebied van klantloyaliteit. Ons doel is om onze klanten beter te leren kennen, zodat we gerichter kunnen inspireren en communiceren. Daarmee hopen we herhaalbezoeken te stimuleren en de loyaliteit van onze klanten te versterken.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Dille & Kamille?

PR en social media zijn cruciaal voor de ontwikkeling van het merk Dille & Kamille. Het gecombineerde gebruik van PR en social media helpt ons om onze merkbekendheid effectief te vergroten zonder hoge kosten.

Met 50 winkels zijn we nog een relatief klein bedrijf, waardoor we onze marketingbudgetten slim moeten inzetten. Dankzij onze eigen kanalen, zoals e-mail en social media, kunnen we effectief en kostenefficiënt een groot deel van onze doelgroep bereiken.

Grote ATL campagnes van Dille & Kamille zul je niet snel zien. Merkactivaties om te inspireren en impact te maken wel. Zo openden we de afgelopen weken een pop-up restaurant, waar klanten konden genieten van een 5 gangen groentediner. Een activatie die hoorde bij de lancering van het kookboek Groentefeest, i.s.m. chefkok Sidney Schutte. We wilden positieve aandacht voor groenten. Super lekker, gezond en beter voor de wereld!

Door dit soort activaties proberen we een persoonlijke en authentieke connectie met onze klanten te onderhouden, passend bij het merk. En PR speelt dan uiteraard een belangrijke rol om een breder publiek bereiken en de impact van de activatie te vergroten.

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers?

Nee, ik zou ons merk niet in handen leggen van influencers. We worstelen sowieso met het inzetten van influencers, omdat niet elke influencer bij ons past en we niet puur willen samenwerken vanwege bereik.

We werken liever samen met mensen die experts zijn op een thema dat bij ons past, zoals moestuinieren, bakken of natuurlijke schoonmaak. We zoeken mensen die echt iets kunnen toevoegen en waarmee we samen unieke en relevante content kunnen creëren. Voor ons is een samenwerking met influencers altijd onderdeel van een groter project, waarbij we de voorkeur geven aan langdurige samenwerkingen in plaats van samen te werken met iemand, alleen omdat ze veel volgers hebben.

Ons doel is altijd om te inspireren vanuit ons merk en daarom moeten deze samenwerkingen  authentiek en geloofwaardig zijn. Op die manier creëren we de grootste toegevoegde waarde voor het merk Dille & Kamille.

Is het een doelstelling van Dille & Kamille om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Zeker, het is een doelstelling van Dille & Kamille om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben. Duurzaamheid en harmonie met de natuur zijn al sinds onze oprichting belangrijke kernwaarden. Als retailer zijn we ons bewust van de paradox dat we per definitie niet volledig duurzaam kunnen zijn, en daarom willen we iets terugdoen voor de maatschappij en de planeet.

We besteden veel aandacht én middelen aan het creëren van een positieve impact. We werken bijvoorbeeld al meer dan vijf jaar samen met het Wereld Natuur Fonds (WWF). Elk jaar ontwikkelen we een speciale vilten kersthanger, waarvan een deel van de opbrengst wordt gedoneerd tbv de ondersteuning van het Noordpoolgebied.

Een ander initiatief waar we trots op zijn, is de adoptie van ons eigen voedselbos in 2023 in Schijndel. Dat is wat ons betreft een belofte aan de toekomst, een plek waar mensen kunnen leren en genieten van de rijke diversiteit van de natuur.

Bovendien sluiten we op Black Friday, dat wij "Green Friday" noemen, al onze winkels en webwinkels. Ons tegengeluid op een dag die draait om zoveel mogelijk consumeren.  

Op deze dag verkopen wij juist helemaal niets, maar werken we met al onze collega's een dag in de natuur. We willen daarmee mensen aan het denken te zetten en te inspireren om juist minder te kopen, of in ieder geval bewust te kopen.

Met al deze initiatieven, en nog vele andere, streven we ernaar een positieve maatschappelijke impact te hebben en een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk Dille & Kamille ook veranderd en als ja; hoe?

Onze missie, waar we voor staan met het merk zijn in de afgelopen 50 jaar niet veranderd. Het bedrijf uiteraard wel. Wat begon met die ene winkel in een werfkelder, is nu gegroeid tot een organisatie met (bijna) 50 winkels in 3 landen en online. Dat vraag om een andere organisatie en een andere manier van werken. Marketing is bijvoorbeeld nog relatief nieuw voor Dille. Aanwezigheid op social media was lang een discussie en ook (online) adverteren werd lang als onnodig en niet passend gezien.

Inmiddels is dat veranderd en zijn we onze prachtige verhalen vaker aan het vertellen aan een groter publiek. Echter altijd vanuit onze missie en passend bij het merk.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws van Dille & Kamille is dat we dit jaar ons 50-jarig jubileum vieren! Een jaar lang hebben we allerlei leuke activiteiten gepland, waaronder de feestelijke opening van onze 50e winkel en gedurende het hele jaar introduceren we limited edition producten die passen bij 50 jaar Dille.

Uiteraard is er een speciale editie van onze iconische canvas Dille-tas. Daarnaast hebben we een klaverservies uit de jaren 70 een nieuw leven ingeblazen, helemaal in stijl van nu.

En we hebben geluisterd naar onze klanten die al 50 jaar vragen: "Ik wil dat het bij mij thuis ruikt zoals in jullie winkels." We hebben geprobeerd deze unieke geur te vangen in onze eigen geurlijn, bestaande uit een heerlijke geurkaars en geurstokjes genaamd 'Eau de Dille'.

En dit is slechts een kleine greep uit al het feestelijks dat nog komen gaat, want het jaar is pas halverwege. Dus houd ons in de gaten, want er staan nog veel meer leuke verrassingen op de planning!

www.dille-kamille.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Michelle Kames (NS): Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen

17-06-2024 | 14:34:00
NS is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Michele Kames, Brand & Reputation Manager bij NS.

NIMA partner Merken100 en M100

16-06-2024 | 17:41:00
NIMA en Marketing Report hebben een partnerschap afgesloten. Het partnerschap heeft betrekking op de Merken100 en 100 Summer Edition

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.