[Merken100 2024] Michelle Kames (NS): Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen

[Merken100 2024] Michelle Kames (NS): Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen

NS is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Michele Kames, Brand & Reputation Manager bij NS.

Kun jij NS introduceren?

De geel/blauwe treinen die ons landschap kleuren. Daar denken mensen direct aan wanneer ze NS horen. We zeggen daarom regelmatig "Niets communiceert beter dan een rijdende trein". NS en Nederland zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Iedere dag zetten ruim 20.000 betrokken collega’s zich weer in om Nederland vooruit te brengen. Als werkgever willen we vooruitstrevend en inclusief zijn, met een personeelsbestand dat Nederland representeert. Als organisatie staan we midden in de maatschappij en opereren we duurzaam. Zo recyclen we oude treinen en rijden we volledig op wind- en zonne-energie. Onze duurzame mobiliteit is voor veel vraagstukken in Nederland onderdeel van de oplossing. Denk hierbij aan de klimaat- en mobiliteitsagenda en de bereikbaarheid van bijna één miljoen nieuwe woningen. Elke dag staan wij klaar voor iedereen die op een duurzame manier van A naar B wil reizen. Zowel binnen Nederland als internationaal. Van Den Helder naar Maastricht, van Groningen naar Vlissingen en van Nederland naar Brussel, Parijs of Berlijn. NS rijdt daar waar het kan, daar waar het moet én daar waar het telt. Wat het allemaal extra dynamisch en uitdagend maakt is dat we een organisatie zijn waar iedereen een mening over heeft!

Wie is de doelgroep van NS?

Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen. Dat is onze missie. Frequente (studenten en forenzen), zakelijke en internationale reizigers, maar ook de sociaal-recreatieve reizigers die een dagje weg gaan of de echte treinliefhebbers, zijn enkele typen reizigers die wij in de trein ontmoeten en naar hun bestemming brengen. Heel Nederland kan dus bij ons in de trein zitten.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk NS ook veranderd en als ja; hoe?

Reken maar! Het is onze overtuiging dat de trein, hoewel één van de oudste vormen van vervoer – of met een wat chiquer woord mobiliteit – ook de meest moderne is. Dat merk je aan het merk NS. In de afgelopen jaren hebben wij ons aangepast in lijn met de ontwikkelingen in de maatschappij én waren wij op momenten zelfs voorloper. Bijvoorbeeld in het rijden op 100% windenergie. Toen Nederland minder wilde vliegen, is de internationale treinreis uitgebreid en kwam de nachttrein terug. En om te voorzien in een hogere frequentie is de tienminutentrein geïntroduceerd. Voor de verwachte reizigersgroei investeert NS daarnaast in nieuwe treinen, zoals 60 nieuwe dubbeldekkers. Deze zijn deels enkeldeks, omdat de moderne reiziger toegankelijkheid steeds belangrijker en wenselijker vindt. Ook komen er 99 nieuwe Intercity’s, die in Nederland sneller over het spoor zullen rijden dan ooit tevoren. Dat is vooruitgang met 200 kilometer per uur. Op digitaal gebied gaan we ook met de tijd mee. De NS app zit vol functionaliteiten om de reiziger zo goed mogelijk voor te bereiden op de reis en te begeleiden tijdens de reis. Tegelijkertijd koesteren we de kracht en herkenbaarheid van ons merk. Zo is het logo al 56 jaar ongewijzigd en kleuren onze treinen nog steeds geel met blauw.

Wat zijn de kernwaardes van het merk NS?

Onze merkwaarden, oftewel de unieke kenmerken van onze identiteit, zijn Verbindend, Open, Menselijk, Gedreven en Initiatiefrijk.Door onze reizigers en stakeholders dit te laten ervaren willen we een bijdrage leveren aan het realiseren van onze merkbelofte: Nederland vooruit brengen.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk NS?

Social media speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van het merk NS. In het huidige digitale tijdperk zijn social media onmisbaar geworden. Ze bieden een directe lijn naar onze (potentiële) doelgroep. Via onze social media kanalen Facebook, Instagram en TikTok, hebben we de mogelijkheid om diverse doelgroepen aan te spreken en hen kennis te laten maken met wie wij zijn als merk. Door boeiende en relevante content te delen, hopen we mensen te motiveren om de trein te pakken en een positieve band met NS op te bouwen. Het creëren van content die onze merkpersoonlijkheid weerspiegelt, zoals verhalen van reizigers en collega’s, helpt ons om onze boodschap effectief over te brengen. Door het strategisch inzetten van social media strategisch bouwen we dus aan een sterker merk NS. We vergroten onze zichtbaarheid, verbeteren de klantenbinding en inspireren een breed publiek om voor de trein te kiezen. Dit alles draagt bij aan onze missie om duurzaam reizen toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor iedereen.

Is het een doelstelling van NS om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Aantrekkelijke en duurzame mobiliteit is een belangrijke pijler in het Nederland van nu. Gaan en staan waar je wil, is een keuze die miljoenen Nederlanders hebben dankzij het openbaar vervoer. De trein is daarin de ruggengraat. Wij vinden het dan ook zeer belangrijk dat wij, als organisatie midden in de maatschappij, maatschappelijke impact maken. Dit willen wij bereiken door ons in te zetten voor oplossingen voor de klimaatproblematiek, door ontmoeting en sociale cohesie te bevorderen en eraan bij te dragen dat gelijke dromen ook gelijke kansen krijgen. Momenteel ben ik als Manager Merk & Reputatie/ Sr. Brandmanager bezig met onze maatschappelijke strategie om onze impact te vergroten. Samen met mijn collega’s kijk ik vervolgens naar de verdere invulling. Interessant, complex, maar bovenal enorm relevant!

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op kortetermijn-salessuccessen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor NS?

Bij NS zijn we trots op het werk dat we iedere dag mogen doen, op het vertrouwen dat Nederland in ons heeft en natuurlijk ook op onze organisatie. Het NS merk verbindt ons onderling en zodra we een trein zien rijden maakt ons hart een sprongetje! Daarbij komt dat we één van de meest bekende logo’s van Nederland hebben. We zijn een organisatie waar iedereen een mening over heeft. We zijn met onze geel/blauwe treinen die door Nederland rijden niet te missen. En met een historie van 188 jaar hebben we een sterke reputatie opgebouwd. Het beschermen van en het verder bouwen aan ons merk is dan ook heel belangrijk voor NS. Het is niet voor niks dat de directeur Communicatie een vaste positie heeft aan tafel bij de Raad van Bestuur om het merk NS en onze reputatie te bewaken en versterken. Bij elk besluit dat we nemen.

www.ns.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Merken100 2024: IKEA meest invloedrijke merk in Nederland

26-06-2024 | 20:30:00
Marketing Report lanceert na lange en intensieve voorbereiding de Merken100, een nieuwe Currency for Brands. De Merken100 meet de invloed die merken hebben

[Merken100 2024] Laura Klaver: Lidl maakt een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk

24-06-2024 | 14:37:00
Lidl is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Laura Klaver, Head of Marketing bij Lidl.

[Merken100 2024] Stijn Mentrop: De McDonald’s-restaurants zijn een mini-maatschappij

24-06-2024 | 08:48:00
McDonald’s is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Stijn Mentrop, CMO van McDonald’s Nederland.

[Merken100 2024] Sylvia Coumans: PostNL verbindt mensen en bedrijven met elkaar

24-06-2024 | 08:29:00
PostNL is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Sylvia Coumans, Manager Merk en Marketingcommunicatie bij PostNL.

[Merken100 2024] Ingrid van Kempen (OHRA): Onze kernwaarden zijn Eerlijk, Eenvoud en Empathie

24-06-2024 | 08:17:00
OHRA is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Ingrid van Kempen, Manager Merk & Communicatie bij OHRA.
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.