[Merken100 2024] Olav van Dam: Earned en social media zijn het kloppend hart van de Grolsch campagnes

[Merken100 2024] Olav van Dam: Earned en social media zijn het kloppend hart van de Grolsch campagnes

Grolsch is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Olav van Dam, Marketing Manager bij Grolsch.

Kun jij Grolsch introduceren?

Grolsch is één van de grootste biermerken van Nederland. Het bestaat al sinds 1615 en ontving in 1995 het predicaat Koninklijk. Vanuit Enschede brouwt het talloze soorten bieren die over de hele wereld gedronken worden.

Wie is de doelgroep van Grolsch?

Dat is per regio verschillend. We hebben dan ook verschillende doelgroepstrategieën waar we mee werken. Echter, de focus ligt momenteel op bierdrinkende Nederlanders tussen de 25 en 40 jaar.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Grolsch?

Grolsch is stoer, oprecht en no-nonsens.

Welke tools gebruik jij om het merk Grolsch te laden?

Wij gebruiken een speciale cocktail met daarin de volgende ingrediënten; PowerBI (data), ervaring, onderbuikgevoel, enthousiasme, bekwame partners en budget.

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

In algemene zin market share, first choice en consideration. Op campagne niveau kijken we naar dingen als views, completed views, (earned) reach, impressies, engagement, sentiment en zelfs CPM.

Is het bekend welke (financiële) waarde het merk Grolsch heeft?

Ja. Maar die informatie delen wij niet.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Grolsch?

Heel belangrijk. Het is makkelijk om je af en toe blind te staren op de financiën en hoe voornamelijk sales daar op korte termijn invloed op kan hebben. Maar, zonder een lange termijnvisie vanuit marketing is de mix niet gezond en het merk niet duurzaam. Dat besef is er gelukkig niet alleen vanuit marketing, maar wordt cross functioneel gedragen.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Grolsch?

Ontzettend belangrijk. Earned en social media zijn (gelukkig, maar wel pas sinds kort) het kloppend hart van onze campagnes. Als je op die twee vlakken scoort, met dezelfde campagne, dan is het je gelukt impact te maken, en dat is het streven op dit moment.

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers?

Nee. Influencers zijn een prachtig vehikel om een bepaald doel te bereiken, maar ik geloof nog steeds dat je maximale impact haalt door verschillende touchpoints in te zetten. In de wereld van bier is er meer dan Gen Y en Gen Z, Gen X en de nog oudere doelgroepen doen er óók toe, en die bereik je dan vaak beter met meer traditionele middelen.

Met welk reclamebureau(s) werkt Grolsch in Nederland?

Joe Public, DEPT, Megawatt en Artica

Is het een doelstelling van Grolsch om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Maatschappelijke impact is iets waar we dagelijks druk mee zijn bij Grolsch. We hebben recent onze ‘duurzame highlights’ van 2023 met de buitenwereld gedeeld. Daarop staat onder andere de introductie van onze niet-zo-nieuwe krat, die voor 98% gemaakt is van oude kratten. Ook zijn we druk met het worden van een volledig klimaat neutrale brouwerij. Tov vorig jaar hebben we een 74% CO2 emissiereductie weten te bewerkstelligen.

De wereld is de afgelopen tien jaar veranderd. Is het merk Grolsch ook veranderd en als ja; hoe?

Het merk Grolsch is eigenlijk niet echt veranderd. Daar zit ook een groot gedeelte van de kracht van Grolsch. Natuurlijk voegen we wel nieuwe bieren toe aan ons portfolio, helemaal omdat onze seizoenproposities als bijvoorbeeld Herfstbok, Lentebok en Weizen belangrijk zijn, maar het merk Grolsch is niet veranderd. We brouwen nog steeds hetzelfde pils dat bestaat uit 100% gerstemout, natuurzuiver water uit een eigen bron en twee soorten hop.

Hoe ziet de toekomst van Grolsch eruit?

Ik kan helaas de toekomst niet voorspellen. Het is echter zo dat pils in populariteit afneemt. Speciaal bier en alcoholvrij bier doen het hartstikke goed, maar dat is niet genoeg. Grolsch wil in de komende periode een poging gaan wagen pils weer cool te maken. En dat begint met het meer populair maken van het merk. Grolsch moet er weer te doen. Heel Nederland moet net zo enthousiast worden over het merk Grolsch zoals dat nu in het Oosten van het land is. We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een aangescherpte positionering die on in staat stelt om disruptiever te kunnen communiceren. We willen campagnes gaan maken en content creëren die resoneert én die een glimlach op het gezicht van de consument tovert. De campagne rondom ons trial pack tri0.0tje is daar een goed voorbeeld van. Als we dat consistent blijven doen en kunnen verrassen met ons product portfolio, dan heb ik er goede hoop op dat het merk Grolsch er over 2 a 3 jaar nog veel beter voor staat.

Wat is het laatste nieuws?

Binnen nu en afzienbare tijd is het weer cool om bier/pils te drinken. Ohja, en ons reclamebureau Joe Public is volledig terecht bureau van het jaar geworden bij de San Accenten, maar dat wist iedereen natuurlijk al.

www.grolsch.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Merken100 2024: IKEA meest invloedrijke merk in Nederland

26-06-2024 | 20:30:00
Marketing Report lanceert na lange en intensieve voorbereiding de Merken100, een nieuwe Currency for Brands. De Merken100 meet de invloed die merken hebben

[Merken100 2024] Laura Klaver: Lidl maakt een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk

24-06-2024 | 14:37:00
Lidl is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Laura Klaver, Head of Marketing bij Lidl.

[Merken100 2024] Stijn Mentrop: De McDonald’s-restaurants zijn een mini-maatschappij

24-06-2024 | 08:48:00
McDonald’s is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Stijn Mentrop, CMO van McDonald’s Nederland.

[Merken100 2024] Sylvia Coumans: PostNL verbindt mensen en bedrijven met elkaar

24-06-2024 | 08:29:00
PostNL is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Sylvia Coumans, Manager Merk en Marketingcommunicatie bij PostNL.

[Merken100 2024] Ingrid van Kempen (OHRA): Onze kernwaarden zijn Eerlijk, Eenvoud en Empathie

24-06-2024 | 08:17:00
OHRA is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Ingrid van Kempen, Manager Merk & Communicatie bij OHRA.
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.