[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.

Kun jij ABN AMRO introduceren?

ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst. Wij zijn de afgelopen 200 jaar nauw betrokken geweest bij alle economische gebeurtenissen in Nederland. De Nederlandse handelsgeest is daarmee onlosmakelijk met ons verbonden en dat heeft ons tot ver buiten de landsgrenzen bekend gemaakt. Wij worden gezien als een ambitieuze bank, met veel expertise. En dat klopt ook. Maar we zijn ook in transitie. Wij gaan ons nog meer richten op de ambitie van de klant. Wij zijn er voor iedereen met de drive om vooruit te gaan. Met al onze experts staan wij klaar om juist op de momenten dat het spannend is, het verschil te maken. Want natuurlijk, de dagelijkse bankzaken moeten altijd goed werken, maar we kunnen het verschil maken op de belangrijke momenten voor klanten, een eerste huis, het starten of verkopen van een eigen bedrijf, opnieuw beginnen na een scheiding of bij het verduurzamen van een bedrijf. Dat bedoelen wij met ABN AMRO Voor ieder begin.

Wie de doelgroep van ABN AMRO?

ABN AMRO is er voor mensen met een drive – groot en klein – die vooruit willen in het leven op persoonlijk, zakelijk en/of maatschappelijk vlak. En mensen die vooruit willen, die beginnen meestal gewoon. Ondanks de weerstand. Ondanks de mitsen en maren. Ondanks de beren. Ze kijken naar de wereld en denken: “Dat kan anders, laat ik maar beginnen.” En dus beginnen ze vol passie een bedrijf. Een duurzame verbouwing. Een tegenbeweging. Een eigen geluid. Beginnen ze een YouTube kanaal. Een hardloopteam.  Een nieuwe baan. Of beginnen ze juist met vroegpensioen. En het mooie is: door ergens aan te beginnen, groot of klein, duwen ze de wereld een beetje vooruit. Daar helpen we graag aan mee. Met expertise. Met financiële middelen. Met support.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk ABN AMRO?

Als wij consumenten kunnen bereiken via owned en earned kanalen merken wij dat engagement veel hoger is, en kunnen wij beter ons merkverhaal overbrengen. Daarom proberen wij social en PR te verwerken in alle campagnes van ABN AMRO. 

Met welk reclamebureau(s) werkt ABN AMRO in Nederland?

ABN AMRO werkt met ACE als creatief bureau, MediaCom en Accenture als mediabureaus, NewEra voor onze BX implementatie, Being There voor onze interne activatie en Hagens en NewsLab voor onze PR. 

Is het een doelstelling van ABN AMRO om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Met onze purpose, ‘banking for better, for generations to come’, als leidraad willen we de transitie naar een duurzame samenleving versnellen. Belangrijk daarbij is ons ondernemerschap, de drive die in ons zit. Dat is de motor die nodig is, om grote stappen te zetten op het gebied van verduurzaming, circulariteit en bio-diversiteit. Iedereen met een drive, moet de mogelijkheid hebben om een stap te maken. Door te beginnen, en daar ondersteunen we onze klanten graag bij. Het hebben van ‘gelijke kansen’ is daarbij cruciaal. Want iedereen moet de kans hebben om te kunnen beginnen. We zetten ons al langere tijd specifiek in voor het verbeteren van de kansen voor vrouwen, jongeren in achterstandsituaties en sporters met een beperking. En gelijke kansen is dan ook het grote thema in al onze sponsoring activiteiten.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk ABN AMRO ook veranderd en als ja; hoe?

De maatschappelijke verantwoordelijkheid van een bank als ABN AMRO is alleen nog maar toegenomen. Op financieel gebied als poortwachter, in de strijd tegen witwassen, terrorisme en criminaliteit. Daarnaast maakt de veranderde fintech-gedreven concurrentie dat onze klanten al lang niet meer al hun geldzaken met één partij, bank, regelen. En zelf zijn we in de bediening van de klant natuurlijk ook veel digitaler geworden. Waarmee de frequentie van het contact (via de app) wel enorm is gestegen, maar de fysieke ontmoeting veel minder voorkomt. Uitdaging voor ons als merk is niet alleen het verlies aan zichtbaarheid in het straatbeeld te compenseren, maar ook de kwaliteit van het contact hoog te houden.  En ervoor te zorgen dat niemand buiten boord valt door de overgang naar een steeds digitaler bediening.

www.abnamro.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Michelle Kames (NS): Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen

17-06-2024 | 14:34:00
NS is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Michele Kames, Brand & Reputation Manager bij NS.

NIMA partner Merken100 en M100

16-06-2024 | 17:41:00
NIMA en Marketing Report hebben een partnerschap afgesloten. Het partnerschap heeft betrekking op de Merken100 en 100 Summer Edition

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.