[Merken100 2024] Paul Standaart: Sportlife brengt unexpected freshness

[Merken100 2024] Paul Standaart: Sportlife brengt unexpected freshness

Sportlife is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Paul Standaart, Marketing Manager Refreshment bij Cloetta. 

Kun jij Sportlife introduceren?

Sportlife bestaat sinds 1981 en heeft een naamsbekendheid van 97 procent. En het bijzondere aan het merk is: iedereen – of je nu wel of geen gebruiker van kauwgom en/of Sportlife bent en of je nu 13 jaar of 60 jaar bent – weet precies waar Sportlife voor staat.

Wie denkt er nu niet aan die frisse, winterse wereld? Het is een merk met een internationaal karakter, maar al onze producten komen uit de fabriek in Sneek en we ontwikkelen alle merkinitiatieven op het kantoor in Breda.  

Wat zijn de kernwaardes van het merk Sportlife?

Unexpected, subzero en dynamisch. Sportlife brengt unexpected freshness, verfrissing die je niet had verwacht.

Wie de doelgroep van Sportlife?

De doelgroep van Sportlife is een vrij brede doelgroep. Voor kauwgom zien we een jongere doelgroep van 13 tot 35 jaar, voor mints een iets oudere doelgroep van 20 tot 45 jaar. Sportlife speelt met haar producten en communicatie hier op in. Want zelfs binnen de doelgroepen zien we verschillende behoeftes. De jongere generatie zoekt veel meer een zoetere kauwgom bijvoorbeeld en is veel beter te bereiken via social media. De mint smaken binnen kauwgom spreken de oudere doelgroep meer aan.

Welke tools gebruik jij om het merk Sportlife te laden?

Omdat we zo’n brede doelgroep hebben proberen we ook veel verschillende tools te gebruiken om iedereen met de juiste communicatie te bereiken. Dit doen we altijd met op een Sportlife manier. Voor de Mints hebben we bijvoorbeeld een eigen TV programma geproduceerd, ‘Bergafwaarts’. Een programma wat uitgezonden werd in de zomer, maar plaats vond in de sneeuw. Zo brachten we op een unieke manier verkoeling en brachten we de nieuwe Sportlife mints onder de aandacht.

Met de lancering van de nieuwe fruitige smaken gericht op jongeren stappen we voor deze campagne uit wintersport in de wereld van street- en lifestyle. Een wereld waarin ook alles draait om flavour én freshness. We introduceren 3 nieuwe smaken met 3 matching tracksuits ontworpen door streetwearlabel XPLCT Studios. Centraal staat de videoclip ‘Dinsdag’ van artiest en vlogger Glen Fontein en TikTok-ster Luna Nieuwboer. Vanuit de videoclip zijn online video's, display  en social ads gemaakt. Via social konden fans een tracksuit winnen en in steden vielen onze sampleteams op in de tracksuits.

We proberen dus echt alle communicatiemiddelen te gebruiken om de doelgroep te bereiken.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Sportlife?

Vooral Social media is erg belangrijk. De jongeren spenderen veel tijd op verschillende social media kanalen en dit is dan ook de manier om hen te bereiken. Het is hierbij belangrijk dat dat gebeurt op een manier die past bij het kanaal en de doelgroep. Want simpel een afbeelding van je nieuwe verpakking werkt niet. We werken dan ook graag samen met influencers en content creators. Zij zijn in staat om de boodschap van Sportlife over te brengen op hun eigen authentieke manier zodat de volger de content ook leuk vindt.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Sportlife?

Uiteindelijk kijk ik als marketeer naar de korte termijn effecten, maar ook zeker naar meer de lange termijn door middel van het merkbouwen. Met de (op)komst van Retail media zien we steeds meer marketing en activatie op de winkelvloer. Zeker voor de korte termijn is dit heel interessant voor de sales uplift die je hiermee kunt generen. Echter echte merkvoorkeur bouw je hier in mindere mate mee. Het is belangrijk om hier een goede balans in te zoeken.

Wat is het laatste nieuws?

Met onze lancering van onze iconische smaken in de Mint categorie hebben we een zijstap gemaakt en het Sportlife merk uitgebreid naar de mint categorie. Dit is het begin van nog veel meer nieuws op weg naar het nummer 1 merk binnen Refreshment.

www.sportlife.com

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 mei. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.