[Merken100 2024] Roosmarijn Quartier: In Nederland verzorgt TUI jaarlijks de vakantie van 1,7 miljoen reizigers

[Merken100 2024] Roosmarijn Quartier: In Nederland verzorgt TUI jaarlijks de vakantie van 1,7 miljoen reizigers

TUI is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Roosmarijn Quartier, Director Marketing & Distribution Support BeNe.

Kun jij TUI introduceren?

In hoeverre heeft TUI nog introductie nodig zou je ook kunnen stellen. Als marktleider binnen de reissector, is TUI al jarenlang actief als reisorganisatie met een heel breed scala aan reizen. Van zonvakanties, stedentrips, rondreizen, autovakanties, wintersport tot gespecialiseerde group & incentives en sportreizen. In Nederland verzorgen we jaarlijks de vakantie van ruim 1,7 miljoen reizigers. Dat is 1 op de 10 Nederlanders. Bovendien biedt TUI ook vliegtickets aan naar tientallen bestemmingen in Europa, het Caribisch gebied, Noord- en Zuid-Amerika en Afrika. Dus als je op zoek bent naar een ontspannen vakantie, van welk type ook, kun je bij TUI terecht.

Bij TUI stellen we de reiziger centraal en doen we er alles aan de klant maximaal te ontzorgen. Zo kiest de klant zelf wáár hij de vakantie wil boeken; in een van onze TUI winkels, via de website of de app, via een zelfstandig reisagent van TUI at Home of bij een ANVR reisagent.

Wie de doelgroep van TUI?

TUI bedient een heel brede doelgroep, aangezien we voor elke reislustige consument een passend aanbod hebben. Uiteraard zijn we binnen bepaalde doelgroepen meer bekend als aanbieder van vliegvakanties, maar via onze campagnes, algemeen of product specifiek, inspireren we ook nieuwe klanten  en laten hen evolueren van awareness naar consideration. Dat is best een uitdaging aangezien het palet aan communicatiekanalen tegenwoordig breed en divers is.

Wat zijn de kernwaardes van het merk TUI?

De naam heeft de kernwaardes al in zich: TUI staat voor Trusted, Unique en Inspiring.

TUI is een betrouwbare reispartner. We willen dat reizigers op TUI kunnen vertrouwen voor kwaliteit, veiligheid en service. Dit omvat onder andere zorgvuldig geselecteerde accommodaties, professionele begeleiding en interessante prijzen. TUI biedt bovendien vooral unieke reiservaringen aan. TUI wil reizigers verrassen met bijzondere bestemmingen, activiteiten en arrangementen die je elders niet snel vindt. Denk aan exclusieve rondreizen, bijzondere excursies en authentieke lokale ervaringen. En tenslotte wil TUI reizigers inspireren om de wereld te ontdekken. Ze delen mooie verhalen, tips en ideeën om mensen te inspireren om op reis te gaan. Of het nu gaat om een tropisch paradijs, een historische stad of een avontuurlijke safari, TUI maakt reizigers enthousiast  om  nieuwe avonturen te beleven.

Kortom, TUI streeft ernaar om vertrouwen te bieden, unieke ervaringen te creëren en reizigers te inspireren!

Welke tools gebruik jij om het merk TUI te laden?

Het medialandschap is tegenwoordig erg breed  en gebruiken diverse communicatiedoelgroepen meerdere kanalen voor diverse doeleinden. We vinden daarom belangrijk om op heel veel kanalen met passende content en boodschappen aanwezig te zijn. De grote campagnes publiceren we traditioneel via TV, radio, OOH en digital marketing. Maar gedurende het hele  jaar zijn we ook actief op de diverse social media platformen Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest.

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

TUI is een erg sterk en bekend merk. Onze unaided awareness is dan ook op een erg hoog en stabiel niveau. Dat houden we maximaal in stand. Daarnaast zetten we meer in om een breder publiek aan te spreken via de breedte van ons aanbod en daarvoor kijken we eerder naar specifieke product awareness en algemene brand consideration en preference.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk TUI?

Elk communicatiekanaal dat we inzetten heeft een eigen doel. Sommige zijn meer drivers voor conversie en dus tactisch, andere zijn meer gefocust op brand building. Tactische campagnes worden gedurende het hele jaar toegepast, maar dat is ook wat de hele reisbranche doet. Wij geloven er sterk in dat we meer onderscheidend  zijn en een positief merkbeeld kunnen creëren door unieke en mooie social content te brengen en impactvolle merkactivaties neer te zetten en verrijkende partnerships aan te gaan. Denk hierbij aan Dreamjobs, waar je als consument kon solliciteren op de vacature van Head Officer Swimming Pools en vervolgens op reis werd gestuurd om meerdere zwembaden te testen. Of de meerjarige samenwerking met grote en bekende influencers o.a. Dee, Kirsten Schilder en Froukje de Both die ieder een andere reisbeleving en reisgezelschap vertegenwoordigen. Of onze jarenlange samenwerking met CPNB rondom vakantielezen of Disney met afgelopen jaar de Little Mermaid en de onderwaterwereld die je ook via TUI kunt ervaren.   

Is het een doelstelling van TUI om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Uiteraard vinden we het bij TUI erg belangrijk om terug te geven aan de maatschappij of bepaalde thema’s mee te ondersteunen. Zo heeft TUI sinds jaar en dag z’n eigen TUI Care Foundation die voort bouwt op het potentieel van toerisme als een positieve kracht. Ze ondersteunt en initieert samenwerkingen en projecten die nieuwe kansen creëren voor jongeren en bijdragen aan bloeiende bestemmingen over de hele wereld. Kortom, de TUI Care Foundation richt zich op onderwijs, welzijn van kinderen en jongeren, natuurbehoud en lokale gemeenschappen op die bestemmingen die voor toerisme erg belangrijk zijn. Daarnaast ondersteunen we in Nederland ook jaarlijks het thema “zomerlezen” via onze samenwerking met Stichting CPNB. Het doel is  om mensen met boeken te verbinden en te verrijken. Binnen deze campagnes grijpen we vakantie als hét moment aan om lezen aan te moedigen en mensen te beweging richting bibliotheken en boekhandels. Lezen is bovendien ook erg ontspannend en veel mensen komen er enkel aan toe op vakantie. Dus een goeie match!

Wat is het laatste nieuws?

Wat we zien – en waar we vanzelfsprekend erg blij mee zijn – is dat de Nederlandse reiziger een niet aflatende reislust heeft. Vakantie is bijna een eerste levensbehoefte en men geeft dat niet op. Ook niet als de inflatie het leven lastiger maakt. Op vakantie zál de Nederlander gaan en hoogstens wordt de bestemmingskeuze anders of de reisduur. Wij zijn weliswaar een groot bedrijf, maar zeer flexibel en goed in staat om snel op een eventueel veranderende reisvraag in te spelen. Ook deze zomer zien we dat; aanvankelijk waren er veel vroegboekers, toen was er een soort ‘denkpauze’ en nu het vakantiegeld is gestort zien we weer een sterke last minute vraag. Dat geldt niet alleen voor de Nederlandse markt, maar ook voor de Duitse, Engelse en Belgische markt. Onze meest recente campagne is er daarom op gericht om mensen aan te sporen te boeken, voordat hun voorkeursbestemming of – hotel niet meer beschikbaar zou zijn.

www.tui.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 mei. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.