[Merken100] Bertine Hidding: Campina zet zich consistent in voor een betere morgen

[Merken100] Bertine Hidding: Campina zet zich consistent in voor een betere morgen

Campina is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Bertine Hidding, Brand Director Campina.

Kun je Campina introduceren?

Campina is opgericht door de boeren van FrieslandCampina, een coöperatie die al meer dan 150 jaar bestaat. Het merk Campina zet zich in voor een betere morgen. Een goed en lekker ontbijt met bijvoorbeeld Campina melk, yoghurt of kwark geeft je een goede start van de dag. Daarnaast werken Campina boeren elke dag aan een betere toekomst met een beter klimaat en behoud van natuur.

Wie is de doelgroep van Campina?

Campina helpt graag heel Nederland aan een goed en lekker ontbijt. Wist je dat maar een op de zes Nederlanders een goed ontbijt volgens de Schijf van 5 eet? Het is onze missie om hier verandering in te brengen.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Campina?

Campina is voedend, no-nonsense en kijkt vooruit. Met een hart voor mensen en natuur, voelt Campina zich verantwoordelijk om samen met haar boeren zich in te zetten voor een betere morgen voor heel Nederland.

Welke tools gebruik jij om het merk Campina te laden?

Consistentie is het codewoord voor Campina. We laten graag aan heel Nederland zien hoe onze boeren zich elke dag weer inzetten voor zowel een gezonde ochtend als een betere toekomst. Dat doen we door consistent in alles wat we doen te vertellen over Voor een Betere Morgen.

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

Penetratie en marktaandeel zijn belangrijke KPIs die aantonen dat mensen in heel Nederland voor Campina blijven kiezen. Winstgevendheid helpt de boer om verder te investeren in duurzaamheid op de boerderij.

Is het bekend welke (financiële) waarde Campina heeft?

Campina is van grote waarde voor veel Nederlanders. Niet voor niets staat het in de top 5 van grootste merken in Nederland (bron: Nielsen IQ scanning data, “the Full View 2023”)

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Campina?

Dit is heel belangrijk voor Campina. Begin dit jaar was Campina bijvoorbeeld te zien met de campagne Maak ook de ochtendmens in je wakker. Uit onderzoek dat we lieten uitvoeren door onderzoeksbureau Ipsos bleek dat slechts een kwart van de Nederlanders een ochtendmens is. Een gemiste kans, want uit het onderzoek blijkt dat ochtendmensen die de ochtend als positief ervaren, de rest van de dag ook positief ervaren (69% van de respondenten was het hiermee eens). Campina wil mensen aanmoedigen om de ochtendmens in zichzelf wakker te maken en zo meer uit de ochtend te halen. Met deze campagne investeren we in de voor een betere morgen missie van Campina.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Campina?

Omdat we als Campina een duidelijke missie hebben en veel kunnen vertellen over wat we daadwerkelijk doen, zijn PR en social media belangrijke communicatiemiddelen voor ons. Via deze kanalen kunnen we meer achtergrond geven over wat een goed ontbijt met je doet of over de inspanningen van onze boeren op het gebied van duurzaamheid, omdat we hier vaak meer ruimte hebben dan bijvoorbeeld in de tekstvakken op onze verpakkingen.

Met welk reclamebureau(s) werkt Campina in Nederland?

We werken samen met Fitzroy.

Wanneer weet je dat het tijd is om een pitch voor een nieuw bureau uit te schrijven?

Dit is niet van toepassing.

In welke mediamix gedijt Campina?

Omdat we heel Nederland aan een voedzaam en lekker ontbijt willen helpen, maken we gebruik van een brede mix aan mediakanalen. Zo zetten we traditionele media in zoals TV, radio en OOH, maar organiseren we ook jaarlijks de Campina Open Boerderijdagen waarvoor we bijvoorbeeld veel gebruik maken van social media, influencers en PR.

Is het een doelstelling van Campina naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Maatschappelijke betrokkenheid zit in de kern van ons merk. We dragen bij aan een goede start met onze voedingsrijke producten die we elke dag aan heel Nederland leveren. Ook leveren we aan het nationale schoolontbijt en doneren we aan de Voedselbank, afgelopen jaar bijvoorbeeld bijna 600.000 Campina producten. Daarnaast zet Campina zich in voor een beter klimaat. Zo worden bijna al onze producten gemaakt volgens de eisen van het On the Way to PlanetProof-keurmerk. Dat betekent dat er extra aandacht wordt besteed aan de koeien, klimaat en natuur. Ook worden alle Campina producten geproduceerd met groene stroom die is opgewekt op het erf van Campina boeren. Groene boerenstroom noemen we dat. En tenslotte, zetten we ons in voor een betere natuur. Dat doen we door initiatieven te steunen die bijdragen aan meer biodiversiteit. Zo stimuleren we dat onze boeren kruidenrijk grasland inzaaien, wat zorgt voor meer insecten, vlinders en vogels. Want de natuur is niet alleen de drijvende kracht op elke boerderij, maar ook die van onze planeet.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk Campina ook veranderd en als ja; hoe?

Campina heeft een sterke kern in gezonde duurzame voeding. Die is onveranderd. Het maakt dat we samen met onze boeren voortdurend op zoek zijn naar de beste manier van voedingsrijke producten leveren, terwijl we zorgdragen voor een betere toekomst voor de volgende generaties.

Wat maakt werken voor Campina bijzonder?

In tegenstelling tot veel andere bedrijven, is Campina niet beursgenoteerd of in handen van investeerders. Campina is eigendom van de boer. Voor Campina werken, betekent dat je je inzet voor een betere toekomst voor volgende generaties en een eerlijk inkomen voor de boer. De “Voor een betere morgen” missie van het merk Campina zit daarmee in het hart van het bedrijf. Het is heel bijzonder om daar aan te mogen bijdragen.

Wat is het laatste nieuws?

Geslaagde Campina Open Boerderijdagen op 10 en 20 mei. In heel Nederland openden Campina boerderijen hun deuren voor publiek. Middels leuke en leerzame activiteiten konden alle Nederlanders het boerenleven van dichtbij ervaren, zien waar zuivel vandaan komt en wat Campina-boeren doen voor een 'betere morgen'. De dagen waren wederom een groot succes

www.campina.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.