![Merken100, new Currency for Brands](images/Logos bedrijven/Merken100_Logo_5_DIAP_Marketing_Report.png)
Merken100, new Currency for Brands
De wereld in 2024 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld inneemt, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs - hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.
Consumenten verwachten iets van merken. Wat dan? Hou, heel wat en steeds meer. Consumenten verwachten natuurlijk een goed product en een goede dienst voor een redelijke prijs maar ook dat merken zich inspannen voor samenleving en milieu. Dat merken zich uitspreken voor een inclusieve samenleving.
Maar ook dat merken inspiratie bieden, bij een levensstijl passen. Merken laten kracht zien, zijn innovatief, lopen voorop, excelleren binnen de categorie.
Merken100, new Currency for Brands
Marketing Report lanceert na lange en intensieve voorbereiding de Merken100, een nieuwe Currency for Brands. De Merken100 meet de invloed die merken hebben. Ben je als merk relevant? Doe je ertoe, heb je toegevoegde waarde? Ben je als merk innovatief, likeable, sociaal betrokken? Hoeveel investeer je als merk in advertising, met welke kracht en met welk sentiment kom je als merk in de media en wat is het oordeel van consumenten?
Marketing Report werkt in de Merken100 2024 samen met drie marktonderzoekbureaus die alle drie een enorme investering doen in tijd en resources om de eerste editie van de Merken100 mogelijk te maken.
Deze bureaus zullen tot in het eind der dagen hun status als founding partners van de Merken100 behouden, waarmee Marketing Report grote ambities heeft.
Voorafgaand aan de bekendmaking van de eerste editie van de Merken100 hebben we een groot aantal interviews gedaan met topmarketeers van de genomineerde merken.
Daar zitten al hoogkwalitatieve benchmarks in. Zie hier bijvoorbeeld onze interviews met de verantwoordelijke brand marketeers van Rabobank, ING, ABN AMRO en SNS Bank.
De eerste editie wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni.
Marketeers in het algemeen en marketeers van de 250 genomineerde merken in het bijzonder moeten hier natuurlijk bij zijn. Koop hier jouw kaarten.
Drie onderzoeksbureaus
Drie gerenommeerde onderzoeksbureaus leveren de data op basis waarvan de Merken100 2024 is samengesteld.
Nielsen is wereldwijd marktleider in het meten van advertentiebestedingen op merkniveau. Nielsen bleek bereid zich aan de Merken100 2024 te verbinden en van alle 250 genomineerde merken vast te stellen wat de advertentiebestedingen zijn. Dit zegt iets over de kracht waarmee merken zichzelf in de markt zetten en presenteren.
Media Info Groep is in Nederland de autoriteit op gebied van mediamonitoring. Voor de Merken100 2024 heeft Media Info Group voor alle 250 genomineerde merken een query uitgeschreven. Als resultaat weten we nu van alle genomineerde merken met welke kracht ze in de media verschijnen, in welke media en wat het sentiment van de berichtgeving is.
Markteffect heeft voor Merken100 2024 een zeer omvangrijk consumentenonderzoek uitgevoerd. Alle 250 genomineerde merken zijn aan gemiddeld 100 consumenten voorgelegd. Deze consumenten hebben over de genomineerde merken 10 vragen beantwoord.
Het maakt dat uit dit onderzoek een kwart miljoen scores zijn gekomen, een schat aan marketinginformatie.
De 10 vragen hebben betrekking op uitstraling, kracht, bijdrage aan de maatschappij en innovatie.
Uitstraling
- Ik heb een positief gevoel bij dit merk
- Dit is een geloofwaardig merk
Kracht
- Dit is een sterk merk, dat dingen voor elkaar krijgt
- Dit merk staat voor producten of diensten van hoge kwaliteit
Bijdrage aan de maatschappij
- Dit toont zich een maatschappelijk betrokken merk
- Dit is een duurzaam merk
- Dit merk draagt bij aan een betere wereld
- Durft zich uit te spreken over maatschappelijke kwesties
Innovatie
- Is een innovatief merk, maakt nieuwe producten of diensten die succesvol zijn
- Is een merk dat vooroploopt ten opzichte van de concurrentie
Onderzoeksrapport
Marketing Report biedt genomineerde merken aan een tailor made merkenrapportage aan te schaffen met daarin alle relevante onderzoeksresultaten, in benchmarks waar mogelijk. Merken met interesse voor hun merkenrapportage melden zich bij bas@marketingreport.nl.
Merken500 van 2025
Na de introductie in 2024, gaan we opschalen in 2025. Na de zomer van 2024 zullen wij starten met het onboarden van merken die in aanmerking komen voor de Merken500 zoals we die in 2025 bekend gaan maken.
Een lijst van 500 merken is niet alleen een enorme uitbreiding van het aantal merken dat wij ranken maar geeft ook veel meer mogelijkheden om tot benchmarking te komen, waar we in het Merken500 Rapport uitvoerig op in zullen gaan.
In 2025 zal de datatest waarop de ranking wordt gebaseerd worden uitgebreid met onder meer arbeidsmarkt en een marketeersonderzoek.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
![](/assets/images/banner-CMTA.png)
Lees ook: