[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn.

Kun jij Albert Heijn introduceren?

Albert Heijn is de grootste supermarkt van Nederland. We hebben 1268 winkels in Nederland en Vlaanderen, vele AH To Go, online boodschappen doen op ah.nl en bedienen onze zakelijke klanten.  Dagelijks vullen we 6 miljoen borden in het land.  Albert Heijn is echt een supermarkt met ideeen, die vooroploopt met telkens nieuwe oplossingen voor klanten.

Wie de doelgroep van Albert Heijn?

We zijn er voor iedereen. Van jong tot oud, in steden en dorpen en wijken door heel Nederland.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Albert Heijn?

Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Dat is ons kompas om keuzes te maken voor een bijdrage aan een gezondere, duurzamere en sociale samenleving. We zijn al meer dan 137 de vertrouwde en inspirerende partner voor heel consumenten. Elke dag weer. Met onze liefde voor lekker eten. De tone of voice van al onze communicatie hebben we vastgelegd in ons merkkompas: menselijk, vriendelijk, duidelijk en positief prikkelend. 

Welke tools gebruik jij om het merk Albert Heijn te laden?

Als omnichannel retailer hanteren wij een 360 graden aanpak in onze communicatie. Hiervoor gebruiken we de hele mix. Met onze eigen kanalen hebben we een heel erg sterk bereik. De Allerhande is een van de best gelezen magazines van Nederland, we hebben 4,5 miljoen App gebruikers en dagelijks komen er miljoenen klanten in onze winkels. Op Facebook, Insta en TikTok hebben we heel veel fans die ons volgen. Bij Albert Heijn hebben we een hoge frequentie van nieuwe campagnes, omdat we altijd inspelen op het actuele seizoen van de klant. Voor massabereik zijn daarom TV en radio ook nog steeds belangrijk voor ons.

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

Mijn uitgangspunt is altijd double duty. Oftewel purpose en performance hand in hand laten gaan. Elke propositie of campagne moet bijdragen aan onze missie en merkvoorkeur en daarnaast ook meer klanten naar onze winkels trekken. Wij kunnen elke dag zien hoeveel klanten er waren en wat ze gekocht hebben. Maar we kijken uiteraard ook naar de lange termijn, zoals merkvoorkeur en klanttevredenheid.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Albert Heijn?

Heel belangrijk. Met je merk vertel je een verhaal. In ons geval is dat heel veelzijdig en ben je eigenlijk met veel kleinere verhalen één groot geheel aan het vertellen. En daarbij niet alleen maar aan het zenden, maar anderen dragen ook bij aan jouw verhaal. Daarbij spelen social media een belangrijke rol voor engagement van verschillende doelgroepen. We werken daarbij ook samen met influencers. Maar ook onze eigen collega’s zijn ambassadeurs en plaatsen veel leuke content.   

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers?

Wij werken samen met gespecialiseerde influencermarketingbureaus. Samen met hen bepalen we welke influencers (wij noemen ze liever ambassadeurs) een goede match zijn met ons merk. We vinden het vooral belangrijk dat de fit natuurlijk is en dat de ambassadeurs al onze klanten vertegenwoordigen. 

Met welk reclamebureau(s) werkt Albert Heijn in Nederland?

Met onder andere TBWA, Boomerang, Noise, Creative Shopping Center, Dentsu.

Is het een doelstelling van Albert Heijn om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Jazeker. Vanuit onze missie geloven we dat eten en drinken een essentiële rol speelt in het oplossen van veel uitdagingen in de maatschappij. Het levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde levensstijl, het verbindt mensen met elkaar en speelt een rol bij een beter klimaat en daarmee een duurzame samenleving.

Dit zie je terug in heel veel van wat we doen. Zoals het inspireren van klanten op het gebied van gezondere leefstijl keuzes op ah.nl/leefstijl en met de AH Leefstijlgids die volgende week uitkomt. Of het vermelden van informatie over de CO2e-uitstoot op producten en recepten. En de samenwerking met maatschappelijke partners zoals de Voedselbank, Rode Kruis en Resto VanHarte.

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk Albert Heijn ook veranderd en als ja; hoe?

Veranderingen gaan nu heel snel. De relatie met de klant draait veel meer om persoonlijke interactie en relevant contact en daar moet je als merk snel op inspelen.

Wij proberen klanten stukjes levensplezier te bieden, geluk te laten halen uit dingen die ze lekker vinden, sociaal verbindend te zijn door samen te eten en te drinken te stimuleren. Wij proberen mensen te inspireren en het gemakkelijk te maken voor iedereen.  

Wat is het laatste nieuws?

Vers van de pers is onze superleuke EK-campagne. We hebben een hele mooie omnichannel campagne opgetuigd en die ga je straks op heel veel plekken terug zien. De spelers van het Nederlands elftal spelen daarin een hele leuke rol en we hebben alle in huis om er een echte ouderwetse voetbalzomer van te maken. De mooiste aanbiedingen voor een avondje voetbal kijken met lekker eten en drinken, maar natuurlijk ook weer items die je echt wil hebben voor het EK.

www.ah.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.

Merken100, new Currency for Brands

11-06-2024 | 12:59:00
De wereld in 2024 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld inneemt, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs - hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.