[Merken100 2024] Joost van den Berg: Dr. Oetker het zevende merk in het supermarktkanaal

[Merken100 2024] Joost van den Berg: Dr. Oetker het zevende merk in het supermarktkanaal

Dr. Oetker is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Joost van den Berg, Head of Marketing bij Dr. Oetker.

Kun jij Dr. Oetker introduceren?

Dr. Oetker is een wereldwijd opererend Duits familiebedrijf met 18.000 medewerkers dat zich met name richt op cake, dessert en pizza. In Nederland is Dr. Oetker al meer dan 100 jaar actief en zijn we marktleider in vriesvers pizza en de bakcategorie met de merken Dr. Oetker en Koopmans. We zijn met Dr. Oetker het zevende merk* het supermarktkanaal. Er liggen tussen de 200 en 250 van onze producten in de Nederlandse supermarkt waarmee we veel consumenten bedienen.

*exclusief sigaretten

Wie is de doelgroep van Dr. Oetker?

Bijna iedereen in Nederland heeft wel eens een product van Dr. Oetker gebruikt. Onze penetratie is bijna 80 procent dus wel kunnen met recht zeggen dat heel Nederland onze doelgroep is. Maar natuurlijk spreken we met onze verschillende producten verschillende mensen aan. Een Big Americans Pizza heeft natuurlijk een andere kerndoelgroep dan onze zakjes gist en vanillesuiker.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Dr. Oetker?

Dr. Oetker is een familiebedrijf en dat voel je. Onze Purpose “Creating a taste of home” sluit daar goed bij aan. We willen mensen met onze producten samen mooie momenten laten beleven. Dat hoeft niet altijd groots te zijn, maar een beetje extra aandacht kan al een groot verschil maken. Wij moedigen consumenten aan om dat beetje extra aandacht aan elkaar te geven. Een zelfgebakken taart of cake voelt tenslotte net wat bijzonderder dan een kant en klare.  

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Dr. Oetker?

Niet alleen door digitale technieken maar ook door de volatiele wereld van de afgelopen jaren door Covid en de daaropvolgende grondstof & supply chain uitdagingen, was er veel aandacht voor de dagelijkse operationele uitdagingen. Het was, en is, dus aan mij en mijn marketing team om het lange termijn denken en merkbouwen continue onder de aandacht te blijven brengen. Gelukkig heeft Dr. Oetker als familiebedrijf dit lange termijn denken in het DNA. Zo hebben we ambitieuze duurzaamheidsdoelen omdat we er van overtuigt zijn dat we op die manier ook in de toekomst succesvol kunnen blijven. Hier investeren we dan ook veel op.

Met welk reclamebureau(s) werkt Dr. Oetker in Nederland?

Ons creatief bureau is Being There. Met hen werken we met alle tevredenheid al meer dan 10 jaar samen. Ze zijn niet het grootste bureau maar zijn zeer creatief, flexibel, pragmatisch en “down to earth”. We kennen elkaar inmiddels door en door en ze blijven ons uitdagen en andersom. Een zeer prettige samenwerking!

In 2023 zijn we overgestapt naar Mediacom als ons mediabureau. En dat bevalt heel goed! Leuke mensen die heel enthousiast zijn en een oprechte passie hebben om voor onze merken te willen werken.

Wanneer weet je dat het tijd is om een pitch voor een nieuw bureau uit te schrijven?

Lange termijn denken zit in ons DNA en dus gaan we ook graag lange termijn relaties aan met onze bureaus. Met de meest bureaus werken we al meer dan 10 jaar samen. Als het goed is, is het goed. Het uitzetten van pitches is niet iets wat we veel doen. Natuurlijk evalueren we de bureaus en als we merken dat er weinig met de uitkomsten van de evaluaties gedaan wordt dan is het tijd om om ons heen te kijken.

In welke mediamix gedijt Dr. Oetker?

Omdat we een divers productportfolio hebben zijn we op vele kanalen actief. Voor de bakcategorie zien we dat de digitale en social kanalen goed werken. Mensen zijn op zoek naar inspiratie en willen ook heel graag hun ideeën of bakcreaties delen. Het merendeel van onze media activiteiten richten zich voor de bakcategorie op deze kanalen. Voor onze pizzacategorie hebben we massamedia nodig om onze brede doelgroep te bereiken. Hierin zien we dus nog een aanzienlijk TV-aandeel hoewel er natuurlijk ook steeds meer verschuift naar de digitale kanalen.

Is het een doelstelling van Dr. Oetker om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Als familiebedrijf hebben we ons altijd ingezet om ook een maatschappelijk rol te spelen. We vinden dit een steeds belangrijker thema en ondernemen verschillende activiteiten om hier invulling aan te geven. Zo steunen wij SOS kinderdorpen om kinderen een warm thuis te geven. Dit doen we zowel lokaal als internationaal. Daarnaast hebben wij een vaste samenwerking met de voedselbank waar wij standaard producten doneren zodat de voedselbank op een constante voorspelbaar aanbod kan rekenen. Met Koopmans organiseren we jaarlijkse de nationale pannenkoekendag waarin tienduizenden kinderen en onze collega’s pannenkoeken bakken voor honderdduizenden ouderen en daar een gezellige dag van maken. En ook stimuleren we onze medewerkers om een steentje bij te dragen door producten of een financiële vergoeding te geven voor vrijwilligerswerk dat zij doen.  

Met bovenstaande maatschappelijke activiteiten willen we mensen een warm thuisgevoel geven en aanmoedigen om een klein beetje extra aandacht aan elkaar te geven omdat een klein beetje een groot verschil kan maken.

www.oetker.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 mei. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.

Merken100, new Currency for Brands

11-06-2024 | 12:59:00
De wereld in 2024 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld inneemt, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs - hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen

[Merken100 2024] Ine Stultjens (Deli Home): Digitaal is verweven in alles wat we doen

11-06-2024 | 08:31:00
Deli Home is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Ine Stultjens, Head of Marketing bij Deli Home.

[Merken100 2024] Bibianne Roetert: Tony’s Chocolonely is een impactbedrijf dat chocolade maakt

10-06-2024 | 07:50:00
Tony’s Chocolonely is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Bibianne Roetert, Marketing Manager bij Tony’s Chocolonely.

[Merken100 2024] Yolanda van Die: ING gelooft in een wereld waarin iedereen op zijn eigen manier vooruitgang kan boeken

07-06-2024 | 10:11:00
ING is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wijs preken met Yolanda van Die, Head of NL Brand, Marketing and Communications.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.