[Merken100 2024] Leo Hensen: Odido neemt graag een optimistische voortrekkersrol

[Merken100 2024] Leo Hensen: Odido neemt graag een optimistische voortrekkersrol

Odido is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leo Hensen, Director Marketing & Communications bij Odido.

Kun je Odido introduceren?

We zagen dat de relatie tussen mensen en technologie verandert. De mate waarin je meekomt met technologie bepaalt steeds vaker de mate waarin je meedoet in de wereld. Hoogste tijd voor vernieuwing. Maar geen telecommerk pakte deze handschoen op. Iedereen kijkt naar elkaar en elk merk doet hetzelfde. Mensen kiezen daardoor steeds meer op prijs.

Met Odido willen we laten zien hoe het ook kan. We willen technologie menselijk houden zodat iedereen mee kan doen. Op productniveau doen we dat bijvoorbeeld door als eerste een nieuwe abonnementsstructuur te introduceren, die unlimited data voor iedereen mogelijk maakt.

Ook op maatschappelijk niveau zetten we mooie stappen. We kijken niet weg voor de negatieve kanten van technologie. Daarom werken we samen met NOC/NSF waarbij we met ons initiatief ‘schermvrijdag’ kinderen stimuleren meer te sporten. En met CPNB lanceerden we recent een leesboekje voor kinderen dat op een leuke manier lezen stimuleert en daarmee schermtijd vermindert.

Onze aanpak slaat aan: Odido is marktleider op gebied van de mobiele consumentenmarkt, de snelst groeiende provider voor internet/glasvezel en ook in de zakelijke markt maken we grote groei door.

Wat zijn de kernwaarden van Odido?

Odido neemt graag een optimistische voortrekkersrol. Bij alles wat we doen, vragen we ons steeds weer af: hoe kan het anders? Hoe maken we het beter, menselijker? Onze kernwaarden zijn dan ook: menselijk, optimistisch en vooruitstrevend.

Op welke KPI’s stuur jij als marketeer?

We doen er alles aan om klant kampioen te worden. NPS is daarom een van de kernmetrics die we niet alleen monitoren, maar ook dieper analyseren en waarop we voortdurend actie ondernemen.

Daarnaast is voor een nieuw merk als Odido spontane merkbekendheid en merkoverweging onder niet-klanten cruciaal. We weten namelijk  dat deze metrics goede voorspellers zijn van toekomstige groei. Samen met DVJ Insights hebben we voor onze creaties een een speciale meetmethode voor ontwikkeld: de Cut Through Score. Onze ambitie is hoog: bij de top van Nederland horen met ons creatieve werk. Via deze meetmethode kunnen we heel precies analyseren wat we al goed doen en waar de verbeterpunten liggen.

Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor jou?

Ik geloof in de kracht van een merk en weet dat hier structureel in investeren belangrijk is. Continu bouwen aan een sterker merk zorgt daarbij niet alleen voor toekomstige groei, je merkt het ook direct.

Dat neemt overigens niet weg dat we ook willen verbeteren in korte termijn successen. We investeren en experimenteren in marketingtechnologie architectuur, verbeteren onze datakwaliteit doorlopend en zoeken naar schaalbaarheid. Dat is belangrijk om echt de vruchten te plukken van de nieuwe mogelijkheden die zich aandienen.

Is er een doelstelling van Odido om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Zoals gezegd, menselijk is een van onze kernwaarden. Dat begint natuurlijk intern. Onze medewerkers zijn onze ambassadeurs. Met hen bouwen we actief aan ons interne platform voor maatschappelijke impact. Dit bestaat uit initiatieven waarbij technologie zinvol is, duurzaam is en bijdraagt aan sociale participatie.

Als partner van Mind Us/ Join Us en de Feelee app stimuleren we initiatieven voor jongeren met mentale problemen. ‘Soms even niet’ is een platform waarmee we mensen inspireren de telefoon weg te leggen. En met ons partnership met NOC/NSF en het sponsoren van 28 bonden werken we aan initiatieven waarmee we van Nederland het meest sportieve land van de wereld willen maken.

Waarom hebben jullie de succesvolle merken T-Mobile en Tele2 uit de markt gehaald en vervangen voor een heel nieuw merk?

Dat heeft meerdere redenen. Niet alleen andere telecommerken lijken steeds meer op elkaar, dat gebeurde ook met T-Mobile en Tele2 uit ons eigen portfolio. Dat kregen we ook terug in consumentenonderzoek.

Daarnaast kleefden aan onze merken een enorme ‘mobiel associatie’ terwijl we juist wilde groeien in vast internet. We investeren veel in ons (glasvezel)netwerk en in de betreffende campagnes. Dat ging goed, maar niet goed genoeg.

Bovendien, de merken T-Mobile en Tele2 zijn licensies (Deutsche Telekom in Duitsland en Tele2 in Zweden). Voor hen is internationale consistentie van juist van belang. Dat zat onze ambitie in de weg. Om het verschil te kunnen maken heb je controle over de merken in je portfolio nodig.

Kortom: het is geen beslissing die je uit een excelsheet haalt, maar een heel serieuze afweging met veel verschillende aspecten. Iedereen wist dat dit een riskante beslissing kon zijn, maar we geloofden erin en besloten er vol voor te gaan.

En dat pakt goed uit: de merkresultaten overtreffen al onze verwachtingen. We doen het met 1 merk gemiddeld nu al beter dan met T-Mobile en Tele2 bij elkaar. Dat sterkt ons geloof dat we de goede keuze hebben gemaakt. En een sterk fundament hebben neergezet voor de toekomst. We hebben er zin!

www.odido.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.