[Merken100]: Marijne Joosten: de Volksbank wil met vier merken echt veranderingen teweeg brengen in de maatschappij

[Merken100]: Marijne Joosten: de Volksbank wil met vier merken echt veranderingen teweeg brengen in de maatschappij

De Volksbank is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Marijne Joosten, Manager Corporate Marketing bij de Volksbank.

Kun jij de Volksbank introduceren?

De Volksbank is het moederbedrijf van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen. Als groep bankmerken met ruim 3,3 miljoen klanten willen we ons onderscheiden door onze maatschappelijke impact. En impact maken doen we al sinds we 200 jaar geleden zijn ontstaan uit regionale spaarbanken. Om goed te passen op het geld van Nederlanders. Die sociale oorsprong en de menselijke aanpak zijn onze kracht. Net als de betrokkenheid bij en verbondenheid met de maatschappij - en met elkaar. Beter voor elkaar is onze pay-off en belofte aan Nederland. Het vat in drie woorden samen waar wij – met onze vier bankmerken – voor staan en hoe wij ons onderscheiden binnen het bankenlandschap.

Wie is de doelgroep van de Volksbank?

De Volksbank heeft als moederbedrijf geen eigen klanten, dus we richten ons in communicatie op het brede algemene publiek, maar ook op corporate stakeholders en op (nieuwe) medewerkers. Met onze vier verschillende merken, met ieder hun eigen focus, bedienen we heel Nederland. Wij zijn dus een bank voor alle Nederlanders.

Kun je iets vertellen over jullie merkstrategie?

De Volksbank is in 2020 als publieksmerk geïntroduceerd. Wij werken vanuit een 4+1-multimerk strategie. Waarbij de Volksbank een drijvende kracht is achter en voor onze bankmerken. Als moeder versterken we de merken en andersom. Zo laden we met de Volksbank-communicatie onze maatschappelijke identiteit als groep, door duidelijk te maken waar wij voor staan. Onze gezamenlijke missie is Bankieren met de Menselijke Maat en dat voel en zie je in alle communicatie van de vijf merken. Met wederzijdse endorsement slaan de merken dus de handen ineen, bundelen wij onze krachten optimaal en zo wordt het geheel echt meer waard dan de som der delen.

Het is dus een belangrijke doelstelling van de Volksbank om naast commerciële ook maatschappelijke impact te maken, kun je daar nog meer over vertellen?

De Volksbank zet met haar merken in op groei door de klantrelatie verder te versterken. Maar de blik is veel breder dan alleen een commercieel perspectief. Wij willen als bank met vier merken echt veranderingen teweeg brengen in de maatschappij. Daarom bieden onze merken bijvoorbeeld inzicht in ingewikkelde maatschappelijke vraagstukken, waardoor we met elkaar betere oplossingen mogelijk maken.

BLG Wonen zet zich in om de woningmarkt toegankelijker te maken voor mensen die daar moeilijk toegang toe hebben. RegioBank werkt aan de leefbaarheid in kleinere woonplaatsen. SNS laat jongvolwassenen zien waar groeikansen liggen. En ASN jaagt al jaren verduurzaming aan. Daarnaast zet de Volksbank zich al 10 jaar in voor financiële educatie onder kinderen. Met het gratis lesprogramma Eurowijs waar inmiddels de helft van de lagere scholen mee werkt. En met online platform OuderWijs dat ouders hulp biedt bij financiële opvoeding.

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

We doen continu tracking onderzoek en daar zien we dat de naamsbekendheid maar ook het imago van de Volksbank de afgelopen jaren een mooie boost heeft gekregen. Daarnaast monitoren we natuurlijk de reputatie van de Volksbank en haar merken. De Volksbank heeft de afgelopen jaren ook reputationeel een mooie groei laten zien. We hebben nu de sterkste reputatiescore binnen de bankensector. Dat is best bijzonder, waar we zien dat de reputatie van de grootbanken stagneert, behoudt de Volksbank een sterke reputatiescore. Waarbij vooral de hoge scores op de perceptie van ons maatschappelijk profiel, bijdragen aan die leidende positie onder de banken. Dit betekent dat onze lange termijn strategie en een consistente, authentieke boodschap resoneert en dus concrete resultaten oplevert!

Wat zijn de kernwaardes van het merk de Volksbank?

Onze belangrijkste merkwaarde is Menselijk. De Volksbank maakt met haar merken consequent en doeltreffend het verschil voor mensen op urgente en actuele maatschappelijke onderwerpen en speelt daardoor een belangrijke rol bij het oplossen van maatschappelijke problemen. Daarnaast zijn we eerlijk en oplossingsgericht.

In welke mediamix gedijt de Volksbank?

Vanuit de Volksbank voeren we onder andere landelijke (tv-)campagnes. We doen aan PR rond bank-brede urgente maatschappelijke thema’s als Wonen, Duurzaamheid, Toegankelijke Dienstverlening en Financiële Educatie. Onderdeel van onze campagnes zijn natuurlijk ook een contentaanpak en stakeholdercommunicatie waar we uitleggen hoe we onze belofte echt waarmaken.

www.devolksbank.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 mei. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Dick Gussen: PR en marketing zijn bij Corendon onlosmakelijk met elkaar verbonden

19-06-2024 | 10:14:00
Corendon is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Dick Gussen Director of Brand, Media & Partnerships bij Corendon.

[Merken100 2024] Geert Friebel (VriendenLoterij): De VriendenLoterij? Dat is elke dag plezier!

19-06-2024 | 09:28:00
VriendenLoterij is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Geert Friebel, Head of Marketing & Partnerships bij VriendenLoterij.

[Merken100 2024] Michelle Kames (NS): Samen maken we Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen

17-06-2024 | 14:34:00
NS is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Michele Kames, Brand & Reputation Manager bij NS.

NIMA partner Merken100 en M100

16-06-2024 | 17:41:00
NIMA en Marketing Report hebben een partnerschap afgesloten. Het partnerschap heeft betrekking op de Merken100 en 100 Summer Edition

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.