Marketing Report
[Merken100 2024] Nicole van Gorp (Beemster Kaas): Onze kenwaarden zijn Echt, Lokaal, de Lekkerste en Uitgesproken

[Merken100 2024] Nicole van Gorp (Beemster Kaas): Onze kenwaarden zijn Echt, Lokaal, de Lekkerste en Uitgesproken

Beemster Kaas is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Nicole van Gorp, CMO van CONO Kaasmakers.

Kun jij Beemster Kaas introduceren?

Beemster kaas is het bekendste merk van CONO Kaasmakers, een kleine boerencoöperatie met haar kaasmakerij in de Beemster polder. De kaas wordt gemaakt van 100% Noord Hollandse weidemelk, want de Beemster koeien lopen zoveel buiten als de natuur het toelaat en dat is veel meer dan de landelijk weidegang norm. Beemster heeft een breed assortiment aan kazen, elke kaas heeft een uitgesproken smaak en toch delen ze dat ‘smedige’ mondgevoel. Samen met onze boeren en Ben & Jerry’s hebben we het langstlopende duurzaamheidsprogramma, Caring Dairy. Dit is een duurzaamheidsprogramma voor de melkveehouderij en heeft als doel continue te verbeteren binnen vier thema’s: dierenwelzijn; meer gras & biodiversiteit; beter klimaat & milieu en maatschappelijk betrokken. Binnen de Caring Dairy thema’s zijn 18 duurzaamheids-indicatoren benoemd. Via de belonen-op-resultaat regeling ontvangt de melkveehouder jaarlijks een extra beloning als er bovengemiddeld goede resultaten zijn behaald op de duurzaamheids-indicatoren.

Wat is de doelgroep van Beemster Kaas?

Beemster kaas richt zich naast de oudere generatie en gezinnen met kinderen die nog thuis wonen, ook steeds meer op jongeren. Iedereen die van de lekkerste kaas houdt.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Beemster Kaas?

Onze kenwaarden zijn Echt, Lokaal, de Lekkerste en Uitgesproken.

Welke tools gebruik jij om het merk Beemster Kaas te laden?

Beemster kaas wordt middels een brede communicatiemix geladen, dus via breed pallet aan tools. Van de traditionelere invulling als TV/Radio, promoties in de supermarkt, winkelvloer activatie en demo’s, zijn we sinds een aantal jaren ook te vinden op Festivals. Daarnaast we geven online invulling, via bestaande online platforms als Facebook, YouTube, Instagram en Videoland, alsook de nieuwere platforms als TikTok en Tikkie. Om relevant te blijven voor de doelgroep, is er veel aandacht voor het creeren van content, storytelling en Zijn we gericht op Influencer marketing en samenwerkingen met partners op gebied van co-creatie.

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

Naast marktaandeel en (spontane) merkbekendheid, sturen we op merkvoorkeur en merkreputatie. Daarnaast hebben we als Marketing Team onszelf als doel gesteld dat we elk jaar weer iets nieuws, iets ludieks, iets anders willen neerzetten met betrekking tot onze communicatie.

Echter het belangrijkste waar we op sturen is een eerlijke melkprijs en bijdrage voor onze boeren die de eigenaar zijn van het bedrijf en het Beemster merk.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Beemster Kaas?

Heel belangrijk. Het blijft in een traditionele branche om te blijven ontwikkelen en aan te passen aan de veranderingen in de markt. De afgelopen jaren hebben we sterke focus gehad op de herpositionering van het Beemster merk en het samen met sales neerzetten van een duidelijke strategie, om hier de komende jaren aan door te kunnen bouwen. Zo blijven we ook samen met onze boeren ons duurzaamheidsprogramma verder ontwikkelen. Samen, positief voor toekomstige generaties.

Is het een doelstelling van Beemster Kaas om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Binnen onze coöperatie en ook onze communicatie, is er veel aandacht voor de rol van onze boeren in de maatschappij. Er wordt vaak vergeten dat boeren ook een belangrijke maatschappelijke rol hebben, denk bijvoorbeeld aan onze zorgboerderijen of de lokale rol in de voedselvoorziening. Deze rol wordt vaak onderbelicht en hier proberen we meer aandacht aan te geven. Zeker in de huidige tijd, waarin veel onzekerheid is voor de boeren, de kosten op het boerenerf stijgen, de EU eisen, de boer door de buitenwereld niet altijd in een positief daglicht wordt gezet, ze niet altijd een opvolger hebben, etc.. Samen, positief voor toekomstige generaties.

De wereld is de afgelopen tien jaar veranderd. Is het merk Beemster Kaas ook veranderd en als ja; hoe?

Ook de wereld van kaas is de afgelopen 10 jaar veranderd. Beemster kaas was de eerste die met een duurzaamheidsprogramma met haar boeren kwam en als eerste A-merk vegetarisch was. Waar men voorheen bijna dagelijks een boterham met kaas consumeerde, is het moment en de manier waarop kaas wordt gegeten wel degelijk veranderd. Van storytelling en koop lokaal, naar echte smaak. Kaas wordt vaker op een tosti gegeten, dan wel een stuk oude Beemster of Grand Cru bij de borrel en geraspte Jong Belegen voor tijdens het kookmoment. En daar spelen we natuurlijk ook op in met ons Beemster merk, relevant zijn en blijven. Beemster kaas, echte smaak voor elke moment van de dag.

Wat is het succes van Beemster?

Een kleine boerencoöperatie, groot geworden door groot te durven denken, en toch als team klein te blijven. En dat doen we samen, met onze boeren, koeien en kaasmakers, want uiteindelijk zijn zij degenen die samen de lekkerste kaas maken.

Wat is het laatste nieuws?

Met onze nieuwe campagne ‘Echte smaak komt uit de Beemster’, willen we Nederland laten weten dat we in de Beemster ook écht de lekkerste kaas maken, voor alle momenten op de dag.

www.beemsterkaas.nl

De Merken100 wordt bekend gemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 mei. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken 100] Miranda Smit (Praxis): Onze oplossingen maken klussen leuker en duurzamer

29-04-2024 | 15:51:18
Praxis is genomineerd voor de Merken100 2024. Wij spreken met Miranda Smit, directeur Marketing bij de doe-het-zelfketen.

[Merken100] Maartje Bersi (SNS): Ik kijk vooral naar de factoren die de merkkracht bepalen

26-04-2024 | 08:45:00
SNS Bank is genomineerd voor de Merken100 2024. Wij spreken met Maartje Bersi, Brand & Communications Manager bij de SNS Bank.

[Merken100 2024] Ron Adams (Allianz Direct): Onze kernwaarden zijn Direct, Positive, Loyal en Cool

24-04-2024 | 10:48:00
[Merken100] Ron Adams (Allianz Direct): Onze kernwaarden zijn Direct, Positive, Loyal en Cool.

[Merken100 2024] Dave Frauenfelder: Verbinden zit al ruim 130 jaar in het DNA van KPN

17-04-2024 | 13:33:00
KPN is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Dave Frauenfelder, Vice President Brand, MarCom & Sponsorships bij KPN

[Merken100 2024] Celvin de Bie over Intertoys

09-04-2024 | 12:23:00
Intertoys is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Celvin de Bie, Head of Marketing bij Intertoys
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.