[Merken100] Robin de Bruijn (BACARDÍ): Als familiebedrijf zijn wij bereid verder te gaan waar andere bedrijven stoppen

[Merken100] Robin de Bruijn (BACARDÍ): Als familiebedrijf zijn wij bereid verder te gaan waar andere bedrijven stoppen

BACARDÍ is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Robin de Bruijn, Marketing Leader bij BACARDÍ Western Europe.

Kun jij BACARDÍ introduceren?

Het merk BACARDÍ bestaat inmiddels alweer meer dan 160 jaar. In 1862, in de stad Santiago de Cuba, zorgde oprichter Don Facundo BACARDÍ Massó voor een revolutie in de gedistilleerde- drankenindustrie toen hij een rum met een lichte body en een bijzonder zachte smaak creëerde – BACARDÍ. Dit inspireerde cocktailpioniers tot het bedenken van een aantal van 's werelds beroemdste cocktails, waaronder de BACARDÍ Mojito, de BACARDÍ Daiquiri, de BACARDÍ Cuba Libre en de BACARDÍ Piña Colada. Het merk BACARDÍ is onderdeel van het portfolio van BACARDÍ Limited, met een hoofdkantoor in Bermuda en nog altijd een (groot) familiebedrijf.

BACARDÍ rum is 's werelds meest bekroonde gedistilleerde drank, met meer dan 1000 onderscheidingen voor kwaliteit, smaak en innovatie. Nederland is overigens een echt BACARDÍ-land, qua omzet met afstand het grootste Spirits merk in de markt, wereldwijd #1 qua marktaandeel in de rum categorie (72,99 rprocent aandeel in On- en Off Trade, IWSR) en ook uniek voor Nederland is de ijzersterke associatie met de ‘Baco’.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor BACARDÍ?

Investeren in merkbouwen is cruciaal binnen BACARDÍ. Als familiebedrijf zijn we in staat om voortdurend een gezonde balans tussen korte termijn sales successen en merkbouwen te realiseren.  In zowel goede als wat meer uitdagende tijden. De ALL-IN mindset, waardoor cross-functionele teams samen werken op gezamenlijke korte en lange termijn doelstellingen, is volgens mij een belangrijke reden dat we als bedrijf nog steeds zo succesvol zijn.

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Investeren in merkbouwen is cruciaal binnen BACARDÍ?

Om onze positie als marktleider verder uit te bouwen is het belangrijk om zoveel mogelijk ‘light users’ te blijven bereiken (mass media). Daarnaast  blijft het cruciaal om ook de ‘nieuwe generatie rum drinkers’ (18+) aan ons merk te binden, hierbij spelen PR&Influencers, social media maar ook merkactivatie zoals CASA BACARDÍ op festivals een zeer belangrijke rol. Uiteraard volledig geïntegreerd. Na iets meer dan een jaar ‘puzzelen’ hebben we inmiddels een effectieve balans gevonden die positief bijdraagt aan onze merk- en bredere business doelstellingen.

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers?

Zeker weten. We hebben inmiddels een fantastische groep Influencers om het merk BACARDÍ heen verzameld die ons helpen om ‘cultural relevance’ te bouwen. En die het ook echt leuk vinden om voor BACARDÍ content te maken. Binnen ons bedrijf lopen we als Nederland voorop met onze Influencer Marketing aanpak en helpen we andere landen om net zo succesvol te worden.

Met welk reclamebureau(s) werkt BACARDÍ in Nederland?

We werken nauw samen met onder meer BBDO New York (creatie), OMD (media), BUTIK agency (activatie, o.a. CASA BACARDÍ op festivals Paaspop, Amsterdam Open Air, Lowlands) en BAAS Amsterdam (PR&Influencers).

Hoe ervaar je het verschil tussen werken voor grote beursgenoteerde corporates zoals AB Inbev, Coca-Cola en PepsiCo met een groot familiebedrijf zoals BACARDÍ?

Het belang van familie loopt als een rode draad door het bedrijf: van de BACARDÍ familiefoto’s aan de muur op ons Rotterdamse hoofdkantoor, tot de Primos (neven), zoals alle medewerkers wereldwijd elkaar noemen. Het komt ook terug in de drie pijlers van BACARDÍ: Fearless, Family en Founders. Primos zijn onderdeel van de Bacardi-familie. En laten we de vleermuis niet vergeten, die onder meer voor family unity staat. Natuurlijk is BACARDÍ een commercieel bedrijf, maar het familieaspect speelt een grote rol. Als familiebedrijf zijn wij bereid verder te gaan waar andere bedrijven stoppen. We houden altijd voor ogen wat beter is op de lange termijn voor de consument, voor onze partners, voor onze planeet en voor de toekomst van ons bedrijf. Een ideale basis voor het bouwen van een merk!

Wat is het laatste nieuws?

Eind mei lanceren we onze nieuwste campagne, als onderdeel van het succesvolle Do What Moves You-platform, met internationale popster Camila Cabello in de hoofdrol. Ons gedeelde Caribische erfgoed en liefde voor muziek zijn de drijvende krachten achter deze veelzijdige samenwerking.

www.bacardi.com

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.