[Merken100 2024] Ron Adams (Allianz Direct): Onze kernwaarden zijn Direct, Positive, Loyal en Cool

[Merken100 2024] Ron Adams (Allianz Direct): Onze kernwaarden zijn Direct, Positive, Loyal en Cool

Allianz Direct is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Ron Adams, Head of Marketing & Sales bij Allianz Direct.

Kun jij Allianz Direct introduceren?

Allianz Direct is een online verzekeraar die zorgt dat klanten altijd snel en gemakkelijk geholpen worden en ‘value for money’ krijgen. Daarom zijn wij al jaren de nr. 1 op het gebied van online autoverzekeringen en hebben we al diverse malen de ‘Beste Keus Award’ van Independer gewonnen. Naast autoverzekeringen bieden we tegenwoordig ook woon- en reisverzekeringen aan.

Wie is de doelgroep van Allianz Direct?

Bij Allianz Direct zijn wij er voor een hele brede doelgroep. Eigenlijk is Allianz Direct er voor iedereen. Voor klanten met hun eerste auto, voor jonge gezinnen tot aan de ervaren autorijders. We focussen ons op Online Smart shoppers en als je dit zou vertalen in een mediagroep dan ligt de focus op 25-55 jaar.

Wat zijn de kernwaardes van het merk Allianz Direct?

De merkwaardes van Allianz Direct zijn: Direct, Positive, Loyal en Cool.

  • Direct: staat voor het feit dat we Online Customer journeys zo snel & gemakkelijk mogelijk maken voor de klant.
  • Positive: we richten ons niet op de ‘complexiteit’ en  ‘angst’ rondom verzekeringen maar meer op het gemak, oplossingen en positieve bevestiging.
  • Loyal: klanten staan op nr. 1 en we gaan altijd ‘the extra mile’ voor onze klanten.
  • Cool: kan een verzekeraar Cool zijn? Yes zeker in onze look & feel, maar ook door klanten keer op keer te verrassen met het gemak en snelheid van onze producten en dienstverlening.

Welke tools gebruik jij om het merk Allianz Direct te laden?

Bij Allianz Direct gebruiken we natuurlijk de bekende online tools als SEO, SEA, Display en andere performance tools. Voor Above the line zetten we TV, Radio, Social, Online Video, influencer marketing en Outdoor advertising in. Daarnaast zijn we beschikbaar op verschillende distributiekanalen zoals Vergelijkingssites en Affiliates.

Op welke KPI’s koers jij als marketeer?

Belangrijkste KPI’s voor ons zijn klanttevredenheid (Voice of the Customer=onze eigen NPS meting per proces), naamsbekendheid en CPO per kanaal.

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op korte termijn sales successen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Allianz Direct?

Het blijven investeren in een merk blijft in deze tijd van cruciaal belang. Daarom sturen we met verschillende kanalen puur op Brand KPI’s om zo het merkverhaal te blijven vertellen. Deze traditionele kanalen koppelen we aan onze online kanalen en dit zorgt voor die sterke ‘Always on strategie.’  We passen ons verhaal aan naar de plek waar de consument op dat moment is. Zo blijft onze marketing relevant tussen een overvloed aan communicatie die men consumeert vandaag de dag.

Is het een doelstelling van Allianz Direct om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?

Yes maatschappelijke impact en sustainability staan hoog in het vaandel bij zowel Allianz Direct als Allianz. Allianz Direct steunt al jaren het Jeugdfonds Sport & Cultuur zodat we ieder jaar bijna 100 kinderen uit kansarme gezinnen kunnen laten sporten of met cultuur bezig laten zijn.

De wereld is de afgelopen tien jaar veranderd. Is het merk Allianz Direct ook veranderd en als ja; hoe?

Van de start in 2008 van Allsecur naar de re-branding in 2019 naar Allianz Direct zijn we ook veranderd van een Lokale speler in een Internationale speler. Met Allianz Direct zitten we nu in 4 landen (Duitsland, Italië, Spanje en Nederland) en recentelijk hebben we ook een bedrijf gekocht in Frankrijk. Daarom maken we Brand en Online assets centraal zodat alle landen hier gebruik van kunnen maken en dat we een uniforme Brand positionering en uitstraling hebben in Europa.

Waarom werk je al sinds de start in 2008 bij Allsecur/Allianz Direct?

De reden dat ik nog iedere dag met veel plezier naar mijn werk ga ligt in het feit dat we een super team hebben in Rotterdam en internationaal die iedere dag het verschil willen maken voor onze klanten. En we blijven ons ontwikkelen en veranderen zodat we aansluiten bij de verandering van het gedrag en de behoeftes van onze klanten. Deze combinatie werkt waardoor we als Allianz Direct in Nederland al jaren erg succesvol zijn en daar ben ik erg trots op!

Wat is het laatste nieuws?

We zijn hard aan het werk aan een tweede campagne over ‘It’s not hard to be Smart’ met dit keer geen meeuwen maar een ander grappig dier. En we zijn bezig met een paar interessante partnerships zoals we die al hebben gesloten met ING voor alle zakelijke verzekeringen.

www.allianzdirect.nl

De Merken100 wordt bekend gemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni. Daar moet je natuurlijk bij zijn!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Merken100 2024] Johan van der Zanden (Albert Heijn): Onze missie is Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.

14-06-2024 | 08:46:00
Albert Heijn is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Banken Benchmark

12-06-2024 | 15:21:00
De vier grote banken in Nederland deden allemaal mee met een interview, wat ons in de gelegenheid heeft gebracht om een unieke marketing benchmark te publiceren

[Merken100 2024] Leonne Vos: Voor het Calvé is het constant monitoren van onze brand power van belang voor duurzame groei

12-06-2024 | 14:29:00
Calvé is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Leonne Vos, Marketing Lead Calvé & Conimex bij Unilever.

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Patrick Kuijsters: ABN AMRO is een bank met een heel rijk en krachtig verleden, maar ook een bank met een relevante toekomst

11-06-2024 | 13:29:00
ABN AMRO is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Patrick Kuijsters, Director Brand, Marketing & Corporate Communications bij ABN AMRO.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.