Michiel Frackers: Waarom Mark Zuckerberg cool probeert te lijken

Michiel Frackers: Waarom Mark Zuckerberg cool probeert te lijken

Die andere bekende ex van topactrice Amber Heard, Elon Musk, en Meta-topman Mark Zuckerberg daagden elkaar deze week uit voor een MMA-gevecht, door de Guardian treffend omschreven als een megarich-weirdo cage fight. Verder staat de pitch van Mistral.ai online, een chat met jezelf en je eigen stem is bizar en de opmars van Bitcoin.

Dat gevecht gaat natuurlijk nooit plaatsvinden en het is zielig dat Airbnb opperkneus Brian Chesky probeerde ook in het nieuws te komen met het voorstel voor een wedstrijdje bankdrukken voor tech-CEO's. Als een brugklasser die op een schoolfeest wil knokken met twee jongens uit de bovenbouw. Laat die man eerst eens reflecteren over hoe hij uit de binnensteden van Barcelona en Amsterdam de ziel heeft weten te slopen op een manier die generalissimo Franco en die korte driftige Oosterbuur niet is gelukt.

Meta-topman Mark Zuckerberg probeert cooler te lijken onder aansporing van zijn spin doctor, de Engelse ex-vicepremier Nick Clegg (wiens website overigens identiek is aan die van mij omdat we dezelfde gratis Wordpress-template gebruiken, daar moet één van ons iets aan doen). Zuckerberg verscheen eerder bijna drie uur in de populaire podcast van Joe Rogan en recent legde Lex Fridman, wiens podcast altijd zeer boeiend is, twee uur en 42 minuten de rode loper uit voor Zuckerberg.

Cynici merkten op dat dit waarschijnlijk niet toevallig de podia zijn waar Zuckerberg's rivaal Elon Musk een graag geziene gast is. Musk ging aan de marijuana met Rogan en ik zie Zuckerberg er voor aan om dat te willen overtoepen door tijdens de uitzending in een Kambo-ritueel het gif uit een levende Amazone-kikker te zuigen. In plaats daarvan wisselden de rivalen helaas wat slappe uitdagingen uit, Zuckerberg op Instagram en Musk op Twitter.

Hierin zit precies de kern van het probleem. Zuckerberg kocht namelijk ooit Instagram maar is niet de oprichter, dat waren Kevin Systrom en Mike Krieger, die momenteel furore maken met hun nieuwe bedrijf Artifact. Musk kocht op zijn beurt Twitter voor 44 miljard dollar. Terwijl de hele wereld bezig is met AI, proberen de heren angstvallig in het nieuws te blijven met hun gekochte producten van een vorige generatie.

Musk visionair, Zuckerberg bestuurder

Musk is op z'n zachtst gezegd een aparteling, maar onomstreden als visionair en ondernemer. Hij was weliswaar niet de oprichter van Tesla, maar wel één van de eerste investeerders. Musk is wereldwijd de drijvende kracht achter de ontwikkeling van elektrische auto's. Zonder Tesla had bijvoorbeeld Mercedes nooit de EQS gebouwd of Hyundai de goedkopere modellen. Ik heb geen idee of SpaceX nuttig is of een nodeloos bijeffect van teveel testosteron, maar het is een fenomenale prestatie om als software-maker uit Zuid-Afrika in Amerika succesvol een raketbouwer op te zetten die zichzelf op liefst $150 miljard waardeert, zo meldde Bloomberg vrijdag.

Zuckerberg krijgt dit respect nooit omdat het bedrijf dat hij heeft opgebouwd, mede door de film The Social Network, altijd zal worden herinnerd als door anderen bedacht. Het succes van Facebook zat in het door Zuckerberg gemaakte briljante product 'timeline', het op een verslavende wijze ordenen van de berichten van vrienden op één plek.

Maar voor Facebook waren er sociale netwerken als Friendster en MySpace, of in Nederland Hyves. Facebook is feitelijk een op leeftijd rakend Habbo Hotel. Zuckerberg kocht Instagram ($1 miljard) en Whatsapp ($19 miljard) en dat toont zijn gave als bestuurder, niet als visionaire ontwikkelaar.

Tip: Marc Andreessen bij Lex Fridman

Daarom was het des te pijnlijker voor Zuckerberg dat Marc Andreessen deze week te gast was bij Lex Fridman. Andreessen was de voornaamste ontwikkelaar van de eerste grafische web-browser Mosaic, mede-oprichter van het eerste grote dotcom-bedrijf Netscape en met zijn investeringsmaatschappij Andreessen Horowitz financier van ruim 300 bedrijven, waaronder niet alleen hits als Airbnb, Coinbase en Pinterest, maar ook... Instagram, Facebook en SpaceX.

Andreessen is 51 jaar oud en al dertig jaar daarvan gerespecteerd als ondernemer, visionair en investeerder. Wie de optredens van Andreessen en Zuckerberg bij Fridman vergelijkt zal worden getroffen door de veel bredere kijk die Andreessen heeft op de rol van technologie in de samenleving, dan Zuckerberg die de wereld uitsluitend lijkt te kunnen bezien door een heel smal Facebook-brilletje. 

Het is dan ook geen toeval dat Andreessen fors heeft geinvesteerd in OpenAI, op dit moment wereldwijd de onbetwiste koploper op AI-gebied. Musk noch Zuckerberg speelt enige rol in de AI-ontwikkelingen. Ik wijs ook nogmaals op het uitstekende, doorwrochte stuk dat Andreessen begin deze maand schreef over AI, getiteld 'Waarom AI de wereld zal redden.'

Wat deelde Zuckerberg met de wereld? Die postte een Instagram-video van zichzelf in training met een wereldkampioen jiu jitsu. Dat is de nieuwe nerdversie van het kopen van een Porsche 911 cabriolet in een midlifecrisis.

McKinsey scherp over AI

De laatste weken schreef ik al meer dan genoeg over AI, maar er gebeurt zoveel dat ik nog een aantal tips wil delen. Allereerst een nieuw McKinsey rapport over de economische potentie van AI. Ik beken direct dat ik niet even nauwgezet alle vijftig pagina's heb bestudeerd, maar de samenvatting op pagina drie is al een aanrader. 

Het rapport concludeert dat GenAI "jaarlijks 2,6 biljoen tot 4,4 biljoen dollar" zou kunnen toevoegen aan de wereldeconomie, bijna het economische equivalent van het toevoegen van een heel nieuw land ter grootte en qua productiviteit van het Verenigd Koninkrijk aan de aarde (3,1 biljoen dollar BNP in 2021). Om het rapport op te stellen, onderzochten de analisten van McKinsey 850 beroepen en 2100 gedetailleerde werkactiviteiten in 47 landen, die meer dan 80% van de wereldwijde beroepsbevolking vertegenwoordigen.

(Ik herhaal het bijna wekelijks als het gaat over de bizarre getallen in de AI-industrie: een Nederlandse biljoen is duizend keer een miljard, in het Engels is een biljoen een 'trillion' en een miljard een 'billion.' Die benamingen zijn net zo handig als de uitvinding van de mijl, de inch en de el.)

Een voorbeeld uit het McKinsey rapport dat de razendsnelle ontwikkeling in AI toont:

Claude, de generatieve AI van Anthropic, was in mei 2023 in staat om 100.000 tokens tekst te verwerken, wat gelijk staat aan ongeveer 75.000 woorden in een minuut - de lengte van een gemiddelde roman - vergeleken met ongeveer 9.000 tokens toen het werd geïntroduceerd in maart 2023.

Dus de verwerkingscapaciteit van Claude is gestegen van 9.000 woorden per minuut naar 75.000 woorden binnen twee maanden! 

De Mistral.ai-presentatie van 105 miljoen euro

Vorige week schreef ik over Mistral.ai, het Franse bedrijf dat de hoogste financiering ooit van een Europees bedrijf in een eerste ronde ophaalde, met €105 miljoen. Dat maakt erg nieuwsgierig naar de gebruikte presentatie voor investeerders en die staat inmiddels hier.

Opvallend is de vorm, een Google Doc, en het totaal ontbreken van illustraties of foto's. Het leest als een zeven pagina's tellend whitepaper uit de academische wereld en de crypto-industrie. Overigens is het memo van Mistral.ai met zeven pagina's precies één pagina korter dan de Bitcoin whitepaper, hetgeen me deed denken aan de befaamde 7 minuten buikspieren-video uit Something About Mary. Het wachten is op de eerste ondernemers die met zes pagina's meer dan 200 miljoen ophalen.

Motiveer jezelf met jezelf, ging mis

Over buikspiertraining gesproken; ik stuitte op deze tweet die uitlegt hoe je met MyShell een chatbot kunt maken met je eigen stem. Het nut van praten met jezelf is me volstrekt onduidelijk, maar ik nam uiteraard subiet conform instructie een minuut op van mijn eigen gewauwel met de Voice Memo app op de iPhone, uploadde die naar MyShell en gaf wat karakteromschrijvingen mee aan mijn robot-tweeling als 'eeuwig positief, motiverend en niet cynisch.'

Kortom, mijn chatbot moest vooral niet op mij lijken maar desondanks had ik al na de eerste vraag een bloedhekel aan mijn eigen AI-chatbot.

Helaas, of juist gelukkig, kan ik het stemgeluid van mijn chatbot niet opnemen in deze nieuwsbrief, maar laat ik het zo samenvatten: de door AI gegenereerde robot-Michiel combineerde het bloedirritante sportschool-positivisme van Arie Boomsma, maar dan zonder het heerlijke lijf, met mijn raspende schuurpapierstem, maar dan zonder mijn zo kenmerkende bescheidenheid.

Kort AI-nieuws

  • Don't call us an AI startup: deze AI-startup voorziet een overdaad aan AI-startups en wil daarom geen AI-startup genoemd worden. En anno 2023 mag je jezelf als startup identificeren zoals je zelf wil.
  • De staat van wetgeving over AI in Europa en de VS: Europa ligt voor qua snelheid op het gebied van wetgeving over AI. De vraag is alleen: is het handig om voorop te lopen met beperkende wetgeving?
  • Prins Constantijn bij Humberto Tan: Als we beginnen met verbieden in plaats van gedogen, wordt Europa dan geen afzetmarkt voor Amerikaanse bedrijven in plaats van een speler en producent? Dat is samengevat de vraag die Constantijn van Oranje opwierp bij Radio 1, ondermeer als reactie op het voortdurende gewauwel over meer wetgeving van staatssecretaris Van Huffelen. Constantijn merkte ook terecht op dat niet de fout moet worden gemaakt om AI, zelflerende systemen, te verwarren met ouderwetsche Hollandsche automatisering, ofwel 'dubbelcheck iedereen met een kleurtje die geen Van Huffelen of Van Puffelen heet.' (Voorbeelden hierhier en hier.)

Waarom echte NFT's de toekomst hebben

In al het nieuws over AI dreigen andere boeiende ontwikkelingen onderbelicht te blijven. Daarom hulde voor Het Parool, dat een uitstekend stuk had over NFT’s als nieuw verdienmodel voor kunstenaars met de kop Met één druk op de knop stuur je een werk naar een koper aan de andere kant van de wereld.

Door de vloedgolf van AI-toepassingen zijn echte foto's niet meer te onderscheiden van nep, kijk bijvoorbeeld naar de verbazingwekkend nieuwe 'generative fill' van Photoshop. Ik schreef al eerder over Unveil, het Nederlandse platform dat een tegenwicht biedt tegen alle door AI-gegeneerde fotografie-bagger en ook in het Parool-artikel wordt genoemd als voorbeeld in de NFT-wereld.

Unveil, dat in de komende weken voor het publiek toegankelijk wordt, werkt samen met topfotografen en garandeert juist de echtheid van elk werk, waarbij zowel de fotograaf als de verzamelaar profiteert van de transparantie die vastlegging van elk werk in de blockchain biedt.

De transparantie van blockchain toont ook dat de prijzen van de beroemde Bored Ape NFT's deze week instortten en dit artikel legt uit waarom.

Opvallende links 


Michiel Frackers is Chairman van Bluenote en Chairman van Blue City Solutions

www.bluenote.world

www.bluecity.solutions


[Deze nieuwsbrief kun je elke zondagochtend gratis ontvangen in je mailbox, meld je daarvoor hier aan.]

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Onderzoek] ‘Combinatie van AI-toepassingen creëert strategische marketingplannen'

17-09-2024 | 15:13:00
Waar marketing zich ooit voornamelijk richtte op het verhogen van omzet, ligt de focus vandaag steeds meer op het bouwen van duurzame klantrelaties

JCDecaux, O2H Creative Solutions & The Projects ontwikkelen Big 5-campagne

17-09-2024 | 12:16:00
In september nodigen Haagse museabezoekers uit om de kunstwerken van Vermeer, Rembrandt, Mondriaan en Escher en het Panorama Mesdag te komen bekijken

BIC Institute introduceert AI-integratie in tools

12-09-2024 | 11:31:00
Deze doorontwikkeling biedt marketing-, communicatie-, branding- en adviesbureaus de mogelijkheid om nog sneller en nauwkeuriger inzicht te krijgen in de kern van organisaties.

Primeur CS Digital Media: Fanta laat campagnecreaties op locatie genereren met AI

11-09-2024 | 15:11:00
Op metrostation Amsterdam Centraal (Noord/Zuidlijn) is deze week een bijzondere campagne te zien van frisdrankmerk Fanta. Het gaat om een campagne voor de release van de nieuwe komische bioscoopfilm Beetlejuice Beetlejuice van Warner Bros. Discovery waarbij de uitingen ter plekke worden gecreëerd met behulp van kunstmatige intelligentie

[Interview] Irma Machielse (Hogeschool Utrecht): AI daagt ons uit om creatiever en verantwoorder te denken

10-09-2024 | 11:46:00
Irma Machielse is docent bij de Hogeschool Utrecht en jurylid bij de Content Marketing Awards 2024. Marketing Report spreekt met haar.

 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.