N=5 ontwikkelt SIRE campagne: Vind je lichtpuntje en durf te hopen

N=5 ontwikkelt SIRE campagne: Vind je lichtpuntje en durf te hopen

Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceert haar 120e campagne en moedigt Nederland aan om hoop te vinden en te delen. Het merendeel van de Nederlanders (62%) is de afgelopen vijf jaar namelijk minder hoopvol geworden over onze samenleving. Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok, uitgevoerd in opdracht van SIRE. Experts benadrukken dat het hebben van hoop een positief effect heeft op onze gemoedstoestand en op de samenleving als geheel. SIRE start de door N=5 bedachte campagne Vind je lichtpuntje en durf te hopen, waarmee ze Nederlanders wil aanmoedigen om te ontdekken wat hen hoop geeft. Onderdeel is een video-podcastserie met onder andere Louis van Gaal en Roxeanne Hazes.

Lichtpuntjes

Omdat het gevoel van hoop bij veel mensen ver weg kan lijken, zag SIRE de relevantie voor het voeren van een campagne – evenals meer dan de helft van de Nederlanders. Want juist in een tijd waarin we te maken hebben met grote uitdagingen zoals de klimaatcrisis, oorlogen, toenemende polarisatie en groeiende ongelijkheid, speelt hoop een belangrijke rol. N=5 heeft deze uitdaging vertaald naar een campagne over Lichtpuntjes.

Thijs Bontje, Creative Partner N=5: "Hoop is een van de mooiste emoties die we hebben. Het beschermt tegen de verlammende werking van angst en motiveert om ondanks tegenslag door te blijven gaan. Daarnaast werkt hoop ook aanstekelijk, het inspireert anderen. Maar tegelijkertijd is hoop ongrijpbaar en voor iedereen anders. Dat was de uitdaging. Het concept van Lichtpuntjes is daar een inspirerend antwoord op; lichtpuntjes zijn namelijk niet alleen enorm persoonlijk, maar kunnen ook de weg wijzen naar hoopvolle momenten en verhalen van anderen."

Marc Oosterhout, voorzitter SIRE: "Wij realiseren ons dat het in deze onzekere tijd niet altijd makkelijk is om hoopvol te blijven. SIRE wil met deze campagne mensen inspireren om na te denken over wat hen hoop geeft, wat de lichtpuntjes zijn. Toon Hermans zei het heel treffend: Lichtpuntjes. Soms zijn ze groot, soms zijn ze klein. Je hoeft ze niet te zoeken, je kunt er ook een zijn."

Video-podcastserie

Belangrijk onderdeel van de campagne is een podcastserie, naar idee van journalist en SIRE-bestuurslid Diana Matroos. Samen met N=5 ontwikkelde zij het concept Lichtpuntjes de podcast. Hierin gaat Diana dieper in op de persoonlijke lichtpuntjes van bekende iconen en iconische Nederlanders, zoals Clarence Seedorf, Roxeanne Hazes, Laurentien van Oranje, Frank Lammers, Louis van Gaal en Ahmed Aboutaleb. Elk hebben zij een eigen verhaal over hoop dat de luisteraar niet alleen aan het denken zet, maar hen ook aanzet om op zoek te gaan naar hun eigen lichtpuntje. Het is voor het eerst dat SIRE podcast inzet als verdieping in een campagne. Airborne was verantwoordelijk voor de technische productie in samenwerking met Spraakmaker Media.

Anne Stokvis, Creative Partner N=5: "Ik wist dat Diana al langer rondliep met het idee om een podcast over hoop te maken. Dus toen deze briefing bij ons kwam en vertaald werd naar Lichtpuntjes, zagen we direct een prachtig thema om redactioneel verder te verdiepen. Het resultaat zijn bijzondere, intieme gesprekken die, ondanks het persoonlijke karakter, juist lichtpuntjes bieden voor heel Nederland." De eerste aflevering van Lichtpuntjes met Roxeanne Hazes is vanaf maandag 15 januari beschikbaar via alle reguliere podcastapps.

De campagne is vanaf nu overal te zien: op tv, radio, bioscoop, buitenreclame, online, sociale media, SIRE.nl en in dagbladen en tijdschriften. Edwin Rutten verleende zijn stem als voice-over van de tv- en radiospots. Op SIRE.nl staan tips om hoop te vinden en te delen met anderen.

Rectificatie

Bij het ontwikkelen van de campagne Vind je lichtpuntje en durf te hopen van SIRE, Stichting Ideële Reclame, is gebruikgemaakt van een gedicht dat werd toegedicht aan Toon Hermans. Maar nee, in werkelijkheid is het geschreven door copywriter en schrijver Jaap Langenberg. Op zich is het een mooi compliment als je werk per ongeluk voor dat van Toon wordt aangezien. Maar toch, ere wie ere toekomt: Het is van Jaap en afkomstig uit het boek De wereld van Sukha waar nog meer vreugdevolle gedichten in te vinden zijn.

Credits:

Regie: Bandit Amsterdam - Tobias Corba | PR: Fitzgerald | Sound: Postoffice Amsterdam | Muziek: MassiveMusic | Fotografie: Annabel van Oosteweeghel | Podcast: Airborne | Social: Pünktlich | TikTok: OnSocial Agency | Casting/influencers: A Million Faces | Site: Onetribe | Media: Stroom | Opzet en uitwerking van de 0-meting: Ruigrok | Wetenschappers: Emma Pleeging, Paul Verhaeghe, Jan Jorrit Hasselaar en Peter Hein van Mulligen

www.nis5.nl

www.sire.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Interview] Jens Hellewaard over de start van Het Volksportret

26-08-2024 | 11:43:00
Jens Hellewaard verlaat het creatief bureau N=5 om een eigen bedrijf te starten onder de naam het Volksportret. Daarmee wil hij inzichten geven in alle doelgroepen in Nederland om inclusievere en effectievere communicatie mogelijk te maken

Slachtofferhulp Nederland, N=5 en Microphone Media lanceren podcast over seksuele exposing

02-08-2024 | 13:30:00
N=5 heeft in samenwerking met Microphone Media voor Slachtofferhulp Nederland een campagne en podcastreeks ontwikkeld om ouders mee te nemen in de realiteit van sexting en seksuele exposing

DELTA kiest N=5 als lead agency voor branding en campagnes

17-07-2024 | 18:45:00
Telecomprovider DELTA heeft N=5 gekozen als lead agency voor branding en campagnes. Sinds 2021 voert DELTA campagne om zijn bekendheid te vergroten en zijn positie als glasvezelexpert op te bouwen in Nederland

The Best of Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD B2B + BRONS Campagnes - N=5: Volop ondernemen

10-06-2024 | 13:51:00
Deze case is het toonbeeld van het synergie-effect tussen content en advertising. De kernbelofte van ABN AMRO is Expertise for you.

Ministerie van Defensie met Dentsu Creative/Radancy en Media.Monks/N=5 in zee voor wervingscampagnes

21-05-2024 | 21:32:00
Het Ministerie van Defensie gaat per 1 juli 2024 in zee met Dentsu Creative en Radancy voor de ontwikkeling van wervingscampagnes

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.