Marketing Report
Nationale-Nederlanden en het Jeugdeducatiefonds zetten zich in tegen kansenongelijkheid nieuws

Nationale-Nederlanden en het Jeugdeducatiefonds zetten zich in tegen kansenongelijkheid

Nationale-Nederlanden (NN) en het Jeugdeducatiefonds werken samen om meer kinderen in aanraking te laten komen met kunst en cultuur. 80 procent van de Nederlandse kinderen gaat nooit naar een museum en dat percentage ligt waarschijnlijk hoger onder kinderen die opgroeien in relatieve armoede.

Uit meer dan 900 internationale onderzoeken blijkt dat kunst goed is voor ieders mentale gezondheid. Daarom zet NN zich ervoor in om in de komende drie jaar museumbezoek mogelijk te maken voor 30.000 kinderen van basisscholen die zijn aangesloten bij het Jeugdeducatiefonds.

Kansenongelijkheid tegengaan

Met het initiatief willen NN en het Jeugdeducatiefonds kansenongelijkheid tegengaan en bijdragen aan de mentale gezondheid van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat er een positief verband bestaat tussen een museumbezoek en de leerprestaties van kinderen. Zo wordt op scholen waar leerlingen ontspanningsmogelijkheden hebben, zoals een museumbezoek, hoger gescoord op eindtoetsen. NN vindt dat meer leerlingen deze mogelijkheden moeten krijgen en is daarom een samenwerking aangegaan met het Jeugdeducatiefonds.

Het fonds werkt samen met basisscholen waarbij een meerderheid van de leerlingen opgroeit in relatieve armoede. De samenwerking bestaat uit excursies voor scholen die zijn aangesloten bij het Jeugdeducatiefonds. Hiermee willen NN en het Jeugdeducatiefonds de drempel om naar het museum te gaan voor basisscholen verlagen.

Hans Spekman, directeur van het Jeugdeducatiefonds: "Ieder kind zou zich moeten kunnen verwonderen en vergapen in het museum. Ik ben altijd met mijn kinderen naar verschillende musea geweest, we praten dan uitgebreid over alles wat we zien. Wat de een afschuwelijk vindt, vindt de ander juist mooi. Hierover praten vergroot de wereld van kinderen."

Lonneke Roza, Head of Community Investment bij NN Group: "Bij NN willen we bijdragen aan financiële veerkracht en gelijke kansen. Samen met het Jeugdeducatiefonds kunnen wij meer kinderen in aanraking brengen met kunst zodat ze hun eigen passies en talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Dat kan op termijn helpen om kansengelijkheid te vergroten."

www.nn.nl

www.jeugdeducatiefonds.nl

 

Lees ook:

[Interview] Roland Ykel over Nationale Nederlanden-campagne: Maak je plannen waar, dit jaar

10-01-2024 | 15:52:00
Om Nederlanders te motiveren in actie te komen, heeft Nationale-Nederlanden de campagne: Maak je plannen waar, dit jaar geïntroduceerd

Joe Public ontwikkelt OHRA campagne met opnieuw stresskippen Roos en Matthijs

10-11-2023 | 12:48:00
OHRA heeft een door Joe Public ontwikkelde campagne gelanceerd met opnieuw Roos en Matthijs als stresskippen in de hoofdrol

[CMTA] Nationale-Nederlanden en Runner’s World lanceren cover met braille

03-11-2023 | 16:02:50
Er is een tekort aan hardloopbuddy’s voor mensen met een visuele beperking. Daarom ging Stichting Running Blind samen met NN op zoek naar nieuwe buddy’s

[Interview] CMO Mariëlle Krouwel over NN Group

02-11-2023 | 17:25:00
In de aanloop naar de publicatie van de Marketing100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event

Nationale-Nederlanden verlengt vier partnerships met culturele instellingen

02-01-2023 | 09:24:04
De komende jaren kunnen het Nederlands Fotomuseum, Kunstmuseum Den Haag, Kunsthal Rotterdam en het Nationaal Archief rekenen op steun.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.