Marketing Report
[Onderzoek] CMO’s: budgetten te laag om strategie uit te voeren nieuws

[Onderzoek] CMO’s: budgetten te laag om strategie uit te voeren

71 procent van de Chief Marketing Officers geeft aan dat zij in 2023 over onvoldoende budget beschikken om hun strategie volledig uit te voeren, volgens een enquête van Gartneronder 410 CMO's en marketingleiders.

De jaarlijkse Gartner 2023 CMO Spend and Strategy Survey vond plaats in maart en april 2023. De respondenten van de enquête waren CMO's en marketingleiders in Noord-Amerika, Noord-Europa en West-Europa, werkzaam in diverse sectoren, bedrijfsgroottes en omzetniveaus. De meerderheid van de respondenten rapporteerde een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar. De bevindingen werden gepresenteerd tijdens het Gartner Marketing Symposium/Xpo.

Uit de enquête bleek dat marketingbudgetten in 2023 9,1 procent van de totale bedrijfsomzet uitmaken, wat relatief stabiel is maar toch licht daalt ten opzichte van de 9,5 procent die in 2022 werd gerapporteerd.

Meer doen met minder

75 procent van de CMO's staat onder toenemende druk om meer te doen met minder om winstgevende groei te realiseren in 2023. Hierdoor geeft 86 procent van de marketeers aan dat er aanzienlijke veranderingen nodig zijn in de werking van de marketingfunctie om duurzame resultaten te behalen.

Social advertising, dat momenteel het grootste deel van het budget voor betaalde media in beslag nemen, werden aangewezen als het belangrijkste digitale kanaal om in te investeren gevolgd door digitale videoadvertenties en influencermarketing. Zoekadvertenties zijn duidelijk minder in trek.

www.gartner.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Grow by DPG Media] Hoe Intertoys een sterker imago bouwde met de inzet van Ouders van Nu en Reclamefolder.nl

19-04-2024 | 10:48:00
Van het bouwen van blokken tot aan het bouwen van een sterk merk: Intertoys kan het allebei

[Vacatures] DPG Media zoekt een Marketing Specialist

18-04-2024 | 11:05:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Marketing Specialist (Marketplace vtwonen) -Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Seller Support Specialist

18-04-2024 | 10:42:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Seller Support Specialist (Marketplace vtwonen) -Amsterdam

DPG Media ontwikkelt contentcampagne voor PLUS en Stichting Thuisgekookt

18-04-2024 | 09:18:00
PLUS kenmerkt zich al jaren door een sterke maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de buurten waarin ze gevestigd zijn

[Vacatures] Markteffect zoekt een Key Accountmanager Onderwijs

16-04-2024 | 10:25:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Key Accountmanager Onderwijs

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief