![[Onderzoek] CMO’s: budgetten te laag om strategie uit te voeren](images/2023/Q3/Marketing-Gartner-MarketingReport.jpg)
[Onderzoek] CMO’s: budgetten te laag om strategie uit te voeren
71 procent van de Chief Marketing Officers geeft aan dat zij in 2023 over onvoldoende budget beschikken om hun strategie volledig uit te voeren, volgens een enquête van Gartneronder 410 CMO's en marketingleiders.
De jaarlijkse Gartner 2023 CMO Spend and Strategy Survey vond plaats in maart en april 2023. De respondenten van de enquête waren CMO's en marketingleiders in Noord-Amerika, Noord-Europa en West-Europa, werkzaam in diverse sectoren, bedrijfsgroottes en omzetniveaus. De meerderheid van de respondenten rapporteerde een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar. De bevindingen werden gepresenteerd tijdens het Gartner Marketing Symposium/Xpo.
Uit de enquête bleek dat marketingbudgetten in 2023 9,1 procent van de totale bedrijfsomzet uitmaken, wat relatief stabiel is maar toch licht daalt ten opzichte van de 9,5 procent die in 2022 werd gerapporteerd.
Meer doen met minder
75 procent van de CMO's staat onder toenemende druk om meer te doen met minder om winstgevende groei te realiseren in 2023. Hierdoor geeft 86 procent van de marketeers aan dat er aanzienlijke veranderingen nodig zijn in de werking van de marketingfunctie om duurzame resultaten te behalen.
Social advertising, dat momenteel het grootste deel van het budget voor betaalde media in beslag nemen, werden aangewezen als het belangrijkste digitale kanaal om in te investeren gevolgd door digitale videoadvertenties en influencermarketing. Zoekadvertenties zijn duidelijk minder in trek.
Lees ook: