Marketing Report
[Onderzoek] CMO’s: budgetten te laag om strategie uit te voeren nieuws

[Onderzoek] CMO’s: budgetten te laag om strategie uit te voeren

71 procent van de Chief Marketing Officers geeft aan dat zij in 2023 over onvoldoende budget beschikken om hun strategie volledig uit te voeren, volgens een enquête van Gartneronder 410 CMO's en marketingleiders.

De jaarlijkse Gartner 2023 CMO Spend and Strategy Survey vond plaats in maart en april 2023. De respondenten van de enquête waren CMO's en marketingleiders in Noord-Amerika, Noord-Europa en West-Europa, werkzaam in diverse sectoren, bedrijfsgroottes en omzetniveaus. De meerderheid van de respondenten rapporteerde een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar. De bevindingen werden gepresenteerd tijdens het Gartner Marketing Symposium/Xpo.

Uit de enquête bleek dat marketingbudgetten in 2023 9,1 procent van de totale bedrijfsomzet uitmaken, wat relatief stabiel is maar toch licht daalt ten opzichte van de 9,5 procent die in 2022 werd gerapporteerd.

Meer doen met minder

75 procent van de CMO's staat onder toenemende druk om meer te doen met minder om winstgevende groei te realiseren in 2023. Hierdoor geeft 86 procent van de marketeers aan dat er aanzienlijke veranderingen nodig zijn in de werking van de marketingfunctie om duurzame resultaten te behalen.

Social advertising, dat momenteel het grootste deel van het budget voor betaalde media in beslag nemen, werden aangewezen als het belangrijkste digitale kanaal om in te investeren gevolgd door digitale videoadvertenties en influencermarketing. Zoekadvertenties zijn duidelijk minder in trek.

www.gartner.com

Lees ook:

Auditbureau CESP: NMO Luisteronderzoek is betrouwbaar

26-09-2023 | 00:02:28
Het auditbureau CESP heeft na een evaluatie geconcludeerd dat het NMO Luisteronderzoek betrouwbaar is. Het NMO Luisteronderzoek rapporteerde in februari 2023 voor het eerst de resultaten aan de hand van de MediaCell+ app

[SHOWREEL!] Markteffect

24-09-2023 | 21:56:00
Onderzoeksbureaus Markteffect en DirectResearch vormen samen de ME Research Group. Een groep waarvan beide bureaus uit hetzelfde hout gesneden zijn, hetzelfde DNA hebben en hetzelfde doel nastreven: inhoudelijk het allerbeste product leveren. Het mooie van twee bureaus binnen één groep is dat ieder haar eigen specialiteiten heeft

[Vacatures] MarketResponse zoekt een Senior Research Consultant

20-09-2023 | 10:35:00
MarketResponse is per direct op zoek naar een Senior Research Consultant

[Vacatures] MarketResponse zoekt een Research Consultant

20-09-2023 | 10:29:00
MarketResponse is per direct op zoek naar een Research Consultant

[Vacatures] ZIGT zoekt een Research Executive

15-09-2023 | 10:44:00
ZIGT is per direct op zoek naar een Research Executive

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.