Marketing Report
[Grow] (Online) reclamefolders meest gebruikt als oriëntatiebron voor Sinterklaas-inkopen nieuws

[Grow] (Online) reclamefolders meest gebruikt als oriëntatiebron voor Sinterklaas-inkopen

Op 18 november 2023 komt Sinterklaas weer aan in het land. Ruim de helft van de Nederlanders gaat dit jaar weer inkopen doen voor schoencadeautjes en pakjesavond. Wist je dat de (online) reclamefolder daarbij de meest gebruikte oriëntatiebron is? Ben je benieuwd naar meer inzichten over deze feestdag? We zetten de belangrijkste hieronder voor je op een rij.

Onderzoeksopzet

DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Sinterklaas. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten tussen de 20-70 jaar.

1. Ruim de helft van de Nederlanders verwacht dit jaar inkopen te doen voor Sinterklaas en de meerderheid doet dit een aantal weken van tevoren

Gezinnen met jonge kinderen (0 tot 4 jaar) doen het vaakst inkopen voor Sinterklaas (77 procent). Ook het percentage onder gezinnen met kinderen tussen de 5 en 12 jaar is hoog, namelijk 73 procent. De meeste mensen doen de aankopen een aantal weken van tevoren. Mannen doen de aankopen voor Sinterklaas later dan vrouwen.

Leestip! In een eerder verschenen artikel van vorig jaar vertelde Charlotte van den Asselt al hoe je het beste in kunt haken op de feestdagen. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent vanaf begin november, zodat de Sint jouw campagne zeker opmerkt als hij aankomt in het land.

2. Voor de oriëntatie worden (online) folders het meest gebruikt

34 procent geeft aan de reclamefolder als oriëntatiebron voor cadeaus te gebruiken. 29 procent geeft aan de online folder te lezen. Ruim een kwart (27 procent) oriënteert zich in de winkel zelf.

3. Bijna twee derde van Nederland maakt zich zorgen om de prijsstijging van cadeaus

Daarnaast geeft 42 procent aan dit jaar minder uit te geven aan de feestdagen als gevolg van de inflatie. Desondanks geeft bijna een derde van de respondenten alsnog aan meer dan 100 euro uit te zullen geven aan Sinterklaas. Dit aantal is vooral hoog onder gezinnen met thuiswonende kinderen.

Benieuwd naar alle resultaten uit dit onderzoek? Download dan de infographic.

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

 

Lees ook:

[Grow van DPG Media] Hoe ziet het oriëntatie- en aankoopgedrag van first time mums eruit?

06-12-2023 | 12:37:00
De grote overeenkomende doelgroep van beide merken in de woonbranche in combinatie met keukens was doorslaggevend voor de samenwerking.

[Grow by DPG Media] Google's Privacy Sandbox enters testing

30-11-2023 | 05:30:23
In 2019 Google announced the Privacy Sandbox. In H2 2024 Google will deprecate third party cookies in Chrome and launch it at last

[Grow by DPG Media] Arjan Kers (TUI Nederland): Het leiden van een bedrijf in crisistijd

28-11-2023 | 12:04:39
Brandkast! is een podcast waarin Roger Verdurmen op zoek gaat naar waardevolle inzichten en juweeltjes van verhalen op het gebied van branding en storytelling

[DPG Media] Branded content-campagne heeft positieve invloed op merkperceptie Volvo

21-11-2023 | 15:10:00
De campagne was gebaseerd op het 'people first' gedachtegoed, waarbij we lieten zien dat Volvo de mens centraal zet. 

[Grow van DPG Media] Handige inzichten voor jouw kerstcampagne

16-11-2023 | 07:42:00
De grote overeenkomende doelgroep van beide merken in de woonbranche in combinatie met keukens was doorslaggevend voor de samenwerking.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.