[Onderzoek] DPG Media: Nederlanders oriënteren zich steeds langer van tevoren op hun vakantie

[Onderzoek] DPG Media: Nederlanders oriënteren zich steeds langer van tevoren op hun vakantie

Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat Nederlanders zich steeds langer van tevoren op een vakantie oriënteren, eerder boeken én vaker op vakantie gaan. Zo steeg in 2023 het aantal vakantiegangers dat zich zeven tot twaalf maanden van tevoren oriënteert met bijna 40 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarnaast ging in 2023 maar liefst 81 procent van de Nederlanders minstens vijf nachten op vakantie, in 2022 was dat nog 60 procent.

Meeste vakantiegangers oriënteren zich een half jaar van tevoren

Uit het onderzoek blijkt dat de grootste groep Nederlanders zich een half jaar van tevoren oriënteert op hun grote vakantie (24%) en twee tot drie maanden voor vertrek boekt (23%). Vooral gezinnen oriënteren zich langer dan een half jaar van tevoren (44%). Daarbij komt er een opvallende verschuiving naar voren: men oriënteert zich steeds langer van tevoren op een vakantie en boekt eerder. Zo nam in 2023 het aantal Nederlanders dat zeven tot twaalf maanden van tevoren boekt toe, het aantal dat een maand voor vertrek of last minute boekt daalde. 

Steeds vaker twee keer op vakantie

In 2023 ging men bijna twee keer zo vaak in de zomer én winter op een lange vakantie (minstens vijf nachten) als in 2022 (19% versus 10%). Maar, met name de zomervakantie wordt in 2024 nog populairder. Zo hebben meer Nederlanders een lange zomervakantie op de planning staan dan vorig jaar (55% versus 50%). Een maand geleden had 12 procent van de Nederlanders zich al georiënteerd op de komende zomervakantie. Één op de drie Nederlanders is van plan deze vakantie in het eerste kwartaal te boeken. Hier geven de meesten 1.000 tot 2.000 euro aan uit. 

Oriënteren en boeken doet men het liefst online

Bij het oriënteren op een vakantie is een smartphone of tablet volgens de meeste Nederlanders (63%) onmisbaar. De populairste inspiratiebronnen zijn met name websites van reisorganisaties (51%), gevolgd door online zoekmachines (40%) en vrienden of familie (30%). Daarnaast zag maar liefst 68 procent van de Nederlanders weleens een bestemming in de media, waardoor ze daar graag heen wilden. 

Dennis Hoogervorst, onderzoeksexpert bij DPG Media: "De behoefte aan vakantie is blijkbaar heel groot. Zo groot, dat consumenten ondanks de inflatie zelfs minder kritisch op de prijs zijn, anders dan je zou verwachten."

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Content Marketing Awards 2024] Denmark, The Land of Everyday Wonder

19-09-2024 | 08:00:00
Zestien unieke Deense bestemmingen (elk met hun eigen identiteit) worden inspirerend gepresenteerd, zonder de kernboodschap uit het oog te verliezen.

[Grow by DPG Media] Geslaagde campagnes creëren? Examenbundel leert je hoe je een optimaal resultaat bereikt

18-09-2024 | 10:04:08
Slagen in honderd dagen? Examenbundel maakt het mogelijk. Al 45 jaar lang helpt het merk examenleerlingen

[Vacatures] DPG Media zoekt een CRM Marketeer B2B

16-09-2024 | 16:03:00
DPG Media is per direct op zoek naar CRM Marketeer B2B - Amsterdam

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Panel Inzicht

16-09-2024 | 15:45:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Panel Inzicht

[Case] DPG Media: Marieke Wolthers over het succes van WELEDA

16-09-2024 | 08:00:00
Hoe win je het vertrouwen van de consument in een markt vol huidverzorgingsmerken die ‘groen’ claimen te zijn?

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.