[Onderzoek] Eén op vier Nederlanders gooit sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weg

[Onderzoek] Eén op vier Nederlanders gooit sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weg

25 procent van de Nederlanders heeft weleens een sinterklaas- of kerstcadeau ongebruikt weggegooid. Dat blijkt uit een onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA) onder 1.017 Nederlanders van achttien jaar en ouder, uitgevoerd door Panelwizard. 

Met 42 procent gooien jongeren tot dertig jaar het vaakst een sinterklaas- of kerstgeschenk ongebruikt weg. Onder zestigplussers geldt dit voor slechts twaalf procent. Verder blijkt uit het onderzoek dat vrouwen vaker teleurgesteld zijn in een sinterklaas- of kerstcadeau 57 procent dan mannen 45 procent.

Minimale moeite

De teleurstelling in sinterklaas- en kerstcadeaus komt mogelijk door de beperkte moeite die Nederlanders stoppen in een geschenk uitzoeken. Zo heeft ruim de helft van de respondenten weleens in minder dan vijf minuten een sinterklaas- of kerstcadeau gekocht. Maar liefst 58 procent van de ondervraagde mannen maakt zich hier schuldig aan, dertien meer dan onder de vrouwen. Dit gebrek aan moeite voor een cadeau ontgaat ook de ontvanger niet: de helft van de Nederlanders vermoedt dat iemand weleens binnen vijf minuten een feestdagcadeau voor hen heeft gekocht.

Harriët Schrier, directeur van de Magazine Media Associatie (MMA): "Toch is bewezen dat zelfs een kleine inspanning bij het selecteren van een cadeau loont. Door je te verdiepen in de ontvanger maak je het verschil. Wanneer je vader van koken houdt of je broertje gek is op Formule 1, kun je in plaats van een generiek cadeau een culinair magazine of een raceblad cadeau doen. Zo ben je in no-time klaar met je zoektocht en de ontvanger zal die persoonlijke touch zeker waarderen."

Cadeau budget

Verder blijkt uit het onderzoek dat twee derde van de ondervraagde Nederlanders het lastig vindt om een sinterklaas- of kerstcadeau uit te zoeken binnen het afgesproken bedrag. Met 77 procent geldt dit vooral voor jongeren tot dertig jaar. In totaal overschrijdt bijna driekwart van de Nederlandse cadeaukopers weleens het afgesproken budget. Harriët Schrier: "Als je op zoek bent naar een persoonlijk cadeau zonder te veel uit te geven, is een tijdschrift het ideale geschenk. Met maar liefst 1100 verschillende tijdschriften in Nederland is er voor elk familielid wel een passend blad te vinden. Of het nu gaat om mode, dieren, auto's of andere interesses, succes gegarandeerd!"

www.mma.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Onderzoek] MMA: Tijdschriften blijven populair, vooral op papier

27-06-2024 | 09:47:00
Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking en krijgt de voorkeur boven onder andere sport, winkelen, eten, koken, seks en radio luisteren

Vernieuwde Mercurs terug in 2024

21-12-2023 | 09:08:00
Volgens brancheorganisatie Magazine Media Associatie (MMA) vragen de ontwikkelingen in de sector om andere vakprijzen

Hilmar Mulder opnieuw aan kop in Tijdschriften50 2024, Helene van Santen springt naar nummer 2

08-12-2023 | 09:10:00
Hoofdredacteur van Libelle Hilmar Mulder voert de Tijdschriften50 aan, de lijst met de meest invloedrijke personen uit de Nederlandse magazinewereld

Zes op tien Nederlanders willen meer lezen

22-09-2023 | 10:32:00
Hoewel Nederlanders moeite ervaren om tijd vrij te maken voor lezen, heeft het een ontspannend effect op maar liefst 68 procent van hen.

Hugo Blom, Ernst Keyzer, Marscha Krouwel en Edwin Reinerie MMA-bestuur

13-06-2023 | 16:20:00
Hugo Blom (VPRO), Ernst Keyzer (PXR), Marscha Krouwel (Hearst Netherlands) en Edwin Reinerie (Winq Media) treden toe tot MMA-bestuur
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.