Onderzoek naar effectiviteit Nationale Postcode Loterij met campagne addressable tv

Onderzoek naar effectiviteit Nationale Postcode Loterij met campagne addressable tv

DVJ Insight is bezig met een onderzoek naar de effectiviteit van addressable commercials in drie regio’s in Nederland. Daarbij gaat het om de grootschalige addressable tv-campagne die de Nationale Postcode Loterij heeft gevoerd voor de Postcode Kanjer-campagne.

Het onderzoek vindt plaats in opdracht van Media Solutions (Talpa Network) en Ad Alliance (RTL Nederland). Met dit onderzoek wordt getoetst of meer gepersonaliseerde uitingen als onderdeel van een addressable campagne meer relevantie hebben voor zowel kijker als adverteerder. De resultaten van het onderzoek worden in de loop van januari 2024 verwacht.

Sinds september 2024 is er bij VodafoneZiggo een pilot gaande met addressable reclames, waar Talpa Network (Media Solutions) en RTL Nederland (Ad Alliance) met hun hoofdzenders aan meedoen.

Digitale video-advertentie

Allard Korenhof, Director Data Intelligence & Strategy voor Media Solutions bij Talpa Network: “Addressable tv is een digitale videoadvertentie die over het traditionele lineaire tv-signaal wordt gelegd. Door de toevoeging van de data van VodafoneZiggo kan er op huishoudniveau specifiek worden getarget. Het is dus mogelijk dat een groot gedeelte van Nederland tegelijkertijd dezelfde lineaire commercial zien, maar dat voor een specifieke groep huishoudens op hetzelfde moment een andere commercial vertoond wordt.”

Koen Coopmans, senior campagneleider van de Nationale Postcode Loterij: “Tv blijft natuurlijk één van de belangrijkste middelen in de mediamix, waarmee je een groot gedeelte van Nederland kunt bereiken in korte tijd. Hierin is de inzet van addressable tv een mooie toevoeging, want hiermee kunnen we het lokale gevoel nog beter overbrengen en kunnen we ook relevanter zijn voor de consument. Hierbij kun je denken aan dat iemand die in Rotterdam woont een tv-commercial ziet, waarin we alleen Rotterdam uitlichten. Dit lokale gevoel past natuurlijk sowieso goed bij de Postcode Loterij waarin je postcode je lotnummer vormt en deelnemers samen winnen met de buurt."

"Het lokaliseren van boodschappen werkt in onlinecampagnes al goed. Daarom zijn we heel benieuwd of dit effect op tv via addressable tv vergelijkbaar zal zijn. Op basis van de resultaten van deze test kunnen we bepalen wat het toegevoegde effect van addressable tv is en welke rol het in de mediamix voor de komende jaren kan gaan spelen. Hierbij is natuurlijk het uiteindelijke doel dat we hiermee meer mensen hopen te kunnen enthousiasmeren om mee te spelen met de Postcode Loterij en daarmee bij te dragen aan een rechtvaardige, gezonde en groene wereld.”

Esther van Luijk, Manager Strategic Partnerships & Innovation, Ad Alliance: “Aankomend jaar staat in het teken van verdere ontwikkeling hiervan. Addressable tv is bij ons één van de belangrijkste innovaties waar we mee bezig zijn en wij geloven er ook in dat addressable, naast tv en Digital, onmisbaar gaat worden. Hierin is het essentieel dat we toegevoegde waarde aantonen met elkaar. Daarom doen we onderzoek naar deze grote campagne van de Nationale Postcode Loterij. De onderzoeksopzet is bedoeld om de meerwaarde van de addressable creatie inzichtelijk te maken. Essentieel in de fase waarin we nu zitten. De resultaten van het onderzoek en delen we uiteraard met de markt. Een ander belangrijke ontwikkeling rondom addressable tv is het ontdubbelen binnen het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Momenteel is een werkgroep druk bezig met de oplossing binnen het kijkonderzoek zodat we later in 2024 verder kunnen uitrollen. Daarnaast is het belangrijk dat de schaal groter wordt, we hopen daarom ook dat KPN besluit om in te stappen hierop.”

www.adalliance.nl

www.talpanetwork.com

www.rtlnederland.nl

www.postcodeloterij.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Tv-reclamemarkt daalt met 3,3 procent naar 426 miljoen euro

03-09-2024 | 00:08:00
De tv-reclamemarkt daalt de eerste helft van 2024 met 3,3 procent naar 426 miljoen euro. Screenforce verwacht dat de tv-reclamemarkt in geheel 2024 tussen de 1 en 2 procent zal dalen

Ad Alliance gaat advertentieverkoop Disney+ doen in Nederland

29-08-2024 | 10:57:00
Ad Alliance (onderdeel van RTL Nederland) zal de reclameverkoop verzorgen van Disney+ die op 17 oktober 2024 van start gaat met een reclameversi

[DutchMedia Podcast] over Over de NPO-seizoenspresentatie, Disney+, Podimo, Warner Bros. Discovery en meer

16-08-2024 | 12:47:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Hippo Creative Studios en Ad Alliance creëren billboardscampagne Lays

01-08-2024 | 16:49:00
In samenwerking met Lay's creëerden Hippo Creative Studios en Ad Alliance vijf billboards die dates tonen in de landen van de B&B-eigenaren van 2024

DPG Media vraagt vergunning aan bij ACM voor overname RTL Nederland

18-07-2024 | 13:18:00
DPG Media heeft een vergunningsaanvraag ingediend bij de ACM voor de overname van RTL Nederland. De ACM besloot dat een vergunningsaanvraag noodzakelijk is omdat op basis van de melding de overname een mogelijk negatieve invloed heeft op de concurrentie.
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.