Openbare kijkcijfers per 29 augustus 2023 voortaan met 6 dagen vertraging
De openbare kijkcijfers die het Nationaal Media Onderzoek (NMO) vanaf 28 augustus 2023 zal laten meten door Kantar/Ipsos, zullen voortaan met een vertraging van 6 dagen worden gerapporteerd. Nu gebeurt dat nog de volgende ochtend.
Reden hiervoor is dat de stakeholders van het NMO Kijkonderzoek de cijfers van 6 dagen aan uitgesteld kijken willen meenemen in de definitieve cijfers. NMO noemt de versplintering van het kijkgedrag als verdere reden en dat veel programma’s niet meer lineair worden bekeken. Soms kan het volgens NMO voorkomen dat het tot 30 procent scheelt in kijkcijfers van losse programma's. Dit heeft NMO bekendgemaakt in een toelichting over het aankomende NMO Kijkonderzoek.
De kijkcijfers die GFK thans nog meet, worden telkens de eerstvolgende ochtend direct geopenbaard op de site van Stichting Kijkonderzoek. Daarbij is thans het viewed on the same day as live (VOSDAL) inbegrepen. Deze openbare rapportages vervallen. In de publieke opinie is het daardoor lastiger het te hebben over de kijkcijfers van een dag daarvoor.
Direct betrokkenen bij het kijkonderzoek die daarvoor betalen zoals mediabureaus en de omroepen/zenderexploitanten (NPO/Ster, RTL Nederland/Ad Alliance, Talpa Network, Paramount The Walt Disney Company, Warner Bros. Discovery en anderen) zullen wel de dag erna de cijfers kunnen inzien via MBS (Media Buying Systems) en TechEdge.
Het is voor hun wel toegestaan om persberichten over hun eigen programma’s te publiceren, maar zij mogen geen informatie over andere zenders openbaren.
Van 29 augustus tot 3 september geen kijkcijfers
De eerste 6 dagen na 29 augustus zullen helemaal geen openbare kijkcijfers verschijnen, aangezien de eerste kijkcijfers op 3 september zullen worden geopenbaard.
Bij de overgang geen bereikcijfers
Bij de overgang zullen er ten aanzien van bereikcijfers van 28 op 29 augustus in campagnes die doorlopen, geen bereikcijfers kunnen worden gerapporteerd, aangezien de onderzoeksmethodiek en onderzoeksgroepen niet identiek zijn vanuit het huidige GFK-onderzoek en het NMO Kijkonderzoek.
Fase 2 vanaf Q2, 2024
Fase 2 van het NMO Kijkonderzoek zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 worden geïntroduceerd. Dan zal de Focal meter worden geïntroduceerd waarbij alle video consumptie binnenshuis wordt gemeten en ook het gebruik van streaming platforms wordt gemeten.
Later in 2024 zal dan nog het data multimediapanel worden toegevoegd en ook buitenshuis videokijken zal worden meegenomen in de kijkcijfers, waarbij de techniek van het luisteronderzoek met het luisteronderzoekspanel wordt meegenomen.
www.nationaalmediaonderzoek.nl
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Ton Schoonderbeek gaat nationaal media onderzoek verlaten
[Audify] maandrapport NMO Luisteronderzoek juli 2024
NMO Podcast Standaard juli 2024: NRC Vandaag op nummer 1
[Audify] maandrapport NMO Luisteronderzoek juni 2024
Ton Rozestraten (Ad Alliance) maakt gehakt van NMO in Cannes - inmiddels weer full commitment
Gepubliceerd door: David de Jong