Outreach voorspelt: OOH groeit in 2024 met 3 tot 10 procent

Outreach voorspelt: OOH groeit in 2024 met 3 tot 10 procent

De verwachtingen voor 2024 zijn ronduit positief als het gaat om de bestedingen aan OOH, zo laat Outreach weten. De groei zal volgens de leden tussen de 3 en 10 procent liggen. Als de meter richting de 10 procent uitslaat kruipt het budget richting de 300 miljoen euro in 2024.

Outreach peilde de verwachtingen van een aantal leden over onder andere de bestedingen, regelgeving en AI en vat dit samen in een aantal voorspellingen. De groei wordt volgens de leden vooral aangejaagd door een groter aanbod, de verdere digitalisering en de introductie van het nieuwe BRO.

Aandeel digitaal naar 60 procent

Het aandeel digitaal zal verder toenemen. Op dit moment ligt dat rond de 55 procent, maar in 2024 gaat dat richting 60 procent en misschien nog wel iets meer. In het kielzog van digitaal zal programmatic zich ook blijven ontwikkelen, maar de hoge CPM-tarieven en vele afdrachten aan tussenpersonen remt de groei. Het succes van digitaal zit ‘m vooral in de uitbreiding van het aantal objecten en de hoge mate van flexibiliteit.

De groeiende belangstelling voor retailmedia zal ook voor OOH een positief effect met zich meebrengen. Wel klinkt de waarschuwing voor onder andere wildgroei van objecten, versnippering van campagnebudgetten en verlies van kwaliteit.

Vernieuwd BRO

In het tweede kwartaal van 2024 wordt het vernieuwde bereiksonderzoek voor buitenreclame gelanceerd. Ook hier zijn de verwachtingen hooggespannen. Het onderzoek is van hoogstaande kwaliteit en de aansluiting bij NMO zorgt er straks voor dat OOH eenvoudiger meegenomen kan worden in mediaplannen door gebruik te maken van crossmedia datasets. Dit komt de vergelijkbaarheid met andere mediumtypen ten goede en dan zal het massabereik van OOH nog eens extra goed zichtbaar zijn.

Het NMO wordt ook genoemd als het gaat om voorop lopen ten opzichte van het buitenland. De opzet van de gezamenlijke bereiksonderzoeken, met straks ook het nieuwe BRO, wordt gezien als state of the art.

Regelgeving als remmende factor

Een remmende factor op de groei van OOH kan zijn de veelal lokale regelgeving zoals bijvoorbeeld het verbod op reclame voor vlees, vis, vliegreizen en fossiele brandstof. Recent is daar ‘fast fashion’ bijgekomen.

AI en OOH

Ook is gevraagd naar de (toekomstige) rol van AI binnen OOH. Het merendeel ziet die rol in de hoek van (content)creatie, de ontwikkeling van campagneconcepten en het aanmaken van dynamische creatives op basis van tijdstip van de dag, profiel van de passanten of actuele gebeurtenissen. Minder bekend zijn de toepassingen voor targeting en personalisatie.

Ongeacht de toepassing van AI, de gemene delers met OOH zijn digitaal en data. Met de verdere ontwikkeling van het digitale deel van OOH zal het gebruik en de analyse van data alleen maar toenemen wat op termijn ook een groei van het gebruik van AI met zich mee zal nemen.

www.outreach.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[MasterBabbels] Maarten Boer (Buutvrij): Buiten is waar het gebeurt

25-07-2024 | 13:33:00
Out of Home Masters maakt een serie interviews met bepalende spelers in ons vak. Vandaag spreken we Maarten Boer, eigenaar van Buutvrij for Life

XYZ Creative Agency maakt vervolg Pop uit je Bubbel-campagne Uitagenda

25-07-2024 | 08:00:00
Na de succesvolle Pop uit je Bubbel-wintercampagne, ging XYZ Creative Agency opnieuw aan de slag voor Uitagenda

JCDecaux kan exploitatie digitale schermen in Utrecht alsnog starten; Clear Channel moet binnenkort stoppen

16-07-2024 | 16:46:00
JCDecaux kan de exploitatie van digitale buitenreclame in abri's binnenkort alsnog starten in de gemeente Utrecht, waarbij Clear Channel Nederland daar binnenkort mee zal moeten stoppen in de gemeente Utrecht

Closed on Monday ontwikkelt wervingscampagne Het Vergeten Kind en Kamers met Aandacht

15-07-2024 | 12:04:00
De campagne Een huisgenoot voor even, een ervaring voor het leven benadrukt de tijdelijke hulp die jongeren nodig hebben en de waardevolle ervaring die dit voor beide partijen oplevert.

Fightclub ontwikkelt zoete EK-inhaker voor Venco

09-07-2024 | 23:27:00
In aanloop naar de halve finale wedstrijd van het Europees Kampioenschap, waarbij Nederland het opneemt tegen Engeland, bedacht Fightclub voor Venco de passende inhaker: "We vreten ze op!"

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.