Marketing Report
Overname RTL Nederland door DPG Media is Overname van het Jaar 2023 nieuws

Overname RTL Nederland door DPG Media is Overname van het Jaar 2023

Ja, en daar is ie dan; het overzicht van de belangrijkste overnames in de Nederlandse Media & Marcom Industrie in 2023.

Maar voordat we overgaan tot het sorteren van de belangrijkste overnames eerst een paar woorden in historisch perspectief.

Want na een aantal jaren overnames ranken, hebben we wel wat gevoel bij de ontwikkelingen.

We hebben overzicht op de belangrijkste overnames vanaf 2017 tot nu.

In het jaar 2017 hadden we de Moeder aller Media Overnames want dat was echt een overname oorlog. Wij berichtten bijna dagelijks over het gevecht tussen John de Mol en het Belgische Mediahuis om TMG. Mediahuis won. Hetzelfde jaar nog nam Talpa Network SBS over.

In 2019 was het opnieuw raak: DPG Media kocht Sanoma.

Daarmee waren de hele grote overnames wel gedaan.

Tot in 2021: BENG! RTL koopt Talpa Network. Anderhalf jaar wachten op toestemming - helaas: ging niet door.

In 2022 gebeurde er niets.

En dan in 2023 een nieuwe klapper: DPG Media koopt RTL Nederland voor 1,1 miljard euro. O ja; nog even wachten op toestemming van de ACM.

Dat waren de media-overnames. Dan hebben we ook nog de bureaugroepen als Dept, iO, Springbok, Candid Platform, MakerStreet, Ace en Happy Group die jaar in jaar uit het ene na het andere bureau opslokten.

Ook rondom dit soort bureaus is het voor wat betreft overnames de afgelopen wat stilletjes geworden.

Het overname klimaar lijkt guur geworden. Er was corona. De post corona euforie van 2022 sloeg in 2023 om in een economische recessie die gepaard ging met én hoge inflatie én hoge rente én personeelstekorten én inzakkende marketingbudgetten van adverteerders.

En daar kwam het terugbetalen van coronasteun nog bovenop.

Het werd bij sommige bureaugroepen heel stil op het overnamefront. De focus ging naar binnen en op kosten. En zonder het gratis geld van de periode met hyper lage rente was de lol van het overnemen er even vanaf.

In 2023 berichtten wij over twee reclamebureaus die hun deuren sloten: Creature Amsterdam (Candid Plarform) en MIX (MakerStreet), niet geheel toevallig beide bureaugroep bureaus.

Vanuit de bureaugroepen werd er dit dit jaar nauwelijks of niets overgenomen, uitgezonderd Happy Horizon. Wel volop activiteit van twee nieuwkomers in het bureaugroepenlandschap: United Playgrounds van voorheen Mediabrands CEO Diederik Breijer en Only creative entrepreneurs van Frans de Vries. Ook onderzoekgigant MarketResponse liet zich in 2023 voor wat betreft overnames niet onbetuigd.

Overname RTL Nederland door DPG Media is Overname van het Jaar 2023DPG Media neemt RTL Nederland over

12 DECEMBER. DPG Media en RTL Group hebben aangekondigd dat RTL Nederland volledig door DPG Media zal worden overgenomen. DPG Media zal 1,1 miljard euro (cash) voor de overname betalen. De overname is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en moet nog worden voorgelegd voor advies aan de betrokken ondernemingsraden... lees verder

Mediahuis koopt RadioCorp

3 APRIL. Mediahuis Groep heeft RadioCorp (eigenaar van de radiozenders 100% NL, Slam! en Sunlite) per 31 maart 2023 overgenomen. Daarnaast heeft Mediahuis Groep een principeakkoord bereikt met Talpa Network over de overname van Radio Veronica. Mediahuis is al eigenaar van Sublime en het DAB+/internetradiostation Nostalgie (Nederland).

Met de overname van deze radiostations zet Mediahuis zijn plannen binnen de Nederlandse radiomarkt kracht bij en verstevigt de groep zijn positie binnen de lokale advertentiemarkt... lees verder

HYPR neemt ToLocal overHYPR neemt ToLocal over

28 MAART. HYPR heeft ToLocal heeft overgenomen. ToLocal is in 2014 opgericht en werkt direct samen met mediabureaus, reclamebureaus en adverteerders.

Deze acquisitie maakt het volgens HYPR voor bureaus en landelijke adverteerders makkelijker om advertenties hyperlokaal in te zetten.

In januari 2023 ging HYPR van start als initiatief van Koninklijke BDU, Uitgeverij Telstar Media, Rodi Media Groep, Kontakt Mediapartners, BrugMedia Groep, Enter Media, Uitgeverij Verhagen, Achterhoek Nieuws, Regio Bode en Uitgeverij Starters Pers... lees verder

Mediahuis voortaan eigenaar van Radio VeronicaMediahuis neemt Radio Veronica over

1 JULI. Mediahuis is per 1 juli 2023 eigenaar geworden van Radio Veronica. Daarmee is de verkoop van de radiozender door Talpa Network een feit. Op 31 maart 2023 nam Mediahuis RadioCorp (100 procent NL, Slam! en Sunlite alsmede belangen in Slam! TV en 100 procent NL TV) over en kondigde het mediabedrijf de overname aan... lees verder

Energize overgenomen door Happy HorizonEnergize overgenomen door Happy Horizon

16 JUNI. Het merkactivatiebureau Energize is overgenomen door de creatief digitale bureaugroep Happy Horizon en verwacht door deze combinatie verder te kunnen verbreden en groeien.

Aanleiding is het resultaat van belangrijke ontwikkelingen in de markt, zoals een grotere behoefte aan digitale dienstverlening en innovatiekracht. Energize verwacht dat het bureau in deze combinatie klanten beter kan adviseren en groei te bestendigen... lees verder

Towel Media neemt Bruut over, gaat verder onder naam Bruut, Geert Doek CEOTowel Media neemt Bruut over, gaat verder onder naam Bruut, Geert Doek CEO

20 DECEMBER. Bruut Amsterdam en Towel Media fuseren en gaan verder onder de naam Bruut. Oprichters Deniz Alkaç (Bruut Amsterdam) en Geert Doek (Towel Media) blijven beiden als aandeelhouders bij het bedrijf betrokken. De operationele leiding zal ingevuld worden door een team vanuit Towel. Deniz Alkaç blijft op enige afstand met een adviesrol betrokken bij het bedrijf.

De insteek van de overname is vooral op inhoudelijk vlak, waarbij de bedrijven zowel de inhoudscomponent als de creatieve capaciteit combineren.Op deze wijze denken de oprichters klanten beter te kunnen bedienen... lees verder

Natwerk neemt Stick over: samen sterkste onafhankelijke bureau van NederlandNatwerk neemt Stick over: samen sterkste onafhankelijke bureau van Nederland

16 MAART. Het Amsterdamse Natwerk heeft per 1 maart het Utrechtse Stick overgenomen. Met deze fusie hebben zij zich samengevoegd tot een creatief powerhouse voor merkstrategie, branding en campagnes.

Stick lanceerde onlangs de nieuwe campagne van siropen merk RAAK waar hetzelfde DNA als Natwerk naar voren komt. Beide bureaus weten creativiteit én ondernemen op een unieke manier te combineren... lees verder

MarketResponse neemt Reputations Content & Campagnes overMarketResponse neemt Reputations Content & Campagnes over

15 MAART. MarketResponse heeft het reputatiebureau Reputations Content & Campagnes overgenomen. Met deze overname wil MarketResponse zijn strategie verder invulling geven. Deze strategie behelst het bieden van full-service dienstverlening op het gebied van insights-driven marketing... lees verder

Digital commerce bureau DNZ sluit zich aan bij United PlaygroundsUnited Playgrounds neemt digital commerce bureau DNZ over 

11 JULI. Digital commerce bureau DNZ (De Nieuwe Zaak) sluit zich aan bij United Playgrounds om met een breder pakket aan services, beter in te kunnen spelen op grotere en complexere vraagstukken bij haar klanten. Hiermee is DNZ de volgende overname van United Playgrounds, nadat zij in mei naming agency Globrands overnam.

DNZ adviseert en begeleidt organisaties in hun digitale transformatie met digitale strategie, de ontwikkeling en implementatie van eCommerce platformen en full funnel marketing expertise. DNZ is partner bij open-SaaS eCommerce platform BigCommerce en het Intershop B2B-platform en won partner-awards waaronder de BigCommerce EMEA Excellence in Delivery Award. DNZ werkt onder andere voor klanten als Bouwmaat, Makro, Intersport, Heutink, CliniClowns, Bertus, Lekkerland, Studio Anneloes, Wasco en Alzheimer Nederland...  lees verder

NOISE sluit zich aan bij Only creative entrepreneursNOISE sluit zich aan bij Only creative entrepreneurs

21 SEPTEMBER. De Only creative entrepreneurs community breidt met deze toevoeging uit op het gebied van conceptontwikkeling, campagnes en digital marketing. Het team van NOISE gaat een centrale rol spelen binnen Only. NOISE blijft opereren onder hun huidige naam en vanuit hun huidige locatie. Eigenaren Ivo Hulscher en Marcel Wortel gaan naast hun rol bij NOISE een actieve rol spelen in het uitbouwen van Only creative entrepreneurs... lees verder

Talpa eCommerce neemt RegioDeals overTalpa eCommerce neemt RegioDeals over

14 JUNI. Talpa eCommerce, eigenaar van onder andere de platformen ActievandeDag en VakantieVeilingen, heeft overeenstemming bereikt met betrekking tot de overname van het bedrijf RegioDeals. RegioDeals is gespecialiseerd in lokale aanbiedingen en kortingsacties. Met deze strategische overname versterkt Talpa eCommerce zijn lokale positie en ontstaan nieuwe mogelijkheden voor groei en samenwerkingen.

RegioDeals is in de afgelopen 10 jaar een bekende naam geworden in Noord-Holland. Dankzij een uitgebreid netwerk van lokale ondernemers, voorziet RegioDeals klanten van lokale aanbiedingen en kortingsacties in horeca, overnachtingen, wellness en meer... lees verder

Merkenbureau Globrands wordt onderdeel van United PlaygroundsMerkenbureau Globrands wordt onderdeel van United Playgrounds

25 MEI. Globrands is overgenomen door United Playgrounds. Samen met LiveWall, Wave, 100 procentEMAIL en Verve dragen zij bij aan het realiseren van de internationale ambities van de groep.

Globrands adviseert inmiddels 40 jaar bij de zoektocht naar een sterke merknaam. Van start-up tot corporate en van Amsterdam tot San Francisco: het bureau creëerde merken als Senseo, Thalys, Essent, Stellantis Groep, Actimel, Nouryon, Intel Optane, Geldmaat, DigiD en vele anderen... lees verder

Happy Horizon neemt AdBirds overHappy Horizon neemt AdBirds over

13 MAART. Happy Horizon neemt per direct global digital performance marketing agency AdBirds over. AdBirds is opgericht door voormalig Google- en Meta-medewerkers.

AdBirds werkt onder meer wereldwijd voor bedrijven zoals LVMH, Lacoste, PUMA, Pepe Jeans en Hackett. AdBirds is in 2010 opgericht en heeft lokale dekking over de hele wereld. Creative digital agency Happy Horizon neemt alle aandelen van AdBirds over, waarbij het key management aan boord blijft. Met de overname zet Happy Horizon een grote stap op het vlak van internationalisering. Naast de kantoren in zeven Nederlandse steden, heeft de groep nu ook dekking in de rest van de wereld... lees verder

Only creative entrepreneurs neemt Leene Communicatie en VormVijf overOnly creative entrepreneurs neemt Leene Communicatie en VormVijf over

14 DECEMBER. Only creative entrepreneurs neemt communicatiebureau Leene Communicatie en ontwerpbureau VormVijf over. Leene Communicatie en VormVijf helpen organisaties om met begrijpelijke en aantrekkelijke communicatie transities te versnellen en bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. De partners van Leene Communicatie en VormVijf blijven aan Only verbonden en blijven leidinggeven aan de bureaus. Ook de naam, werkwijze en identiteit van de bureaus blijven ongewijzigd... lees verder

MarketResponse neemt CX-specialist Underlined overMarketResponse neemt CX-specialist Underlined over

6 MAART. MarketResponse neemt customer experience-specialist Underlined over van Broad Horizon. Door deze overname versterkt MarketResponse de leidende positie als specialist op het gebied van customer experience op de Nederlandse en internationale markt... lees verder

Hillenaar Outdoor neemt OOHA Media overHillenaar Outdoor neemt OOHA Media over

17 JULI. Hillenaar Outdoor neemt per 14 juli 2023 OOHA Media over. Door de overname exploiteren ze straks zestig digitale schermen langs snelwegen in heel Nederland.

Peter Heemskerk: "We zetten volledig in op het toevoegen van digitale reclamemasten op locaties die impact garanderen. Zodat we steeds relevanter worden voor adverteerders en campagnes voor een hoog bereik zorgen. Ook dit bedrijf biedt digitale reclamemasten aan die gesitueerd zijn langs snelwegen met veel traffic. Dat maakt de onderneming voor ons interessant om over te nemen. Per 14 juli 2023 is de overname een feit en wordt de inventaris van OOHA Media toegevoegd aan het netwerk van Hillenaar Outdoor. Daarmee komt ook het merk OOHA Media te vervallen... lees veder

Somention neemt saas-platform Influentials overSomention neemt saas-platform Influentials over

19 SEPTEMBER. Social media bureau Somention neemt saas-platform Influentials over. Het creator platform biedt een marktplaats van authentic stories from everyday people, for every brand met een database van 12.000 geverifieerde UGC creators & micro-influencers. Merken als Unilever, Coolblue & HelloFresh maken hier al gebruik van. 

Met deze overname start er een nieuw hoofdstuk voor de groei van Influentials en versterkt het de positie van Somention als frontrunner op het gebied van social media. In plaats van een fusie van services, ziet Somention de investering in Influentials als een kans om het platform te versterken en zijn positie in de markt onafhankelijk verder uit te bouwen... lees verder

Only creative entrepreneurs neemt Videohelden overOnly creative entrepreneurs neemt Videohelden over

6 DECEMBER. Het in videocontent gespecialiseerde bureau Videohelden sluit zich aan bij Only creative entrepreneurs. Videohelden ontwikkelt en produceert digital videocontent en werkt voor organisaties als Rabobank, Sanquin en SPAR Nederland. Met de toevoeging van Videohelden zet Only een belangrijke stap in digital videocontent als onderdeel van het uitbouwen van haar full-service digital netwerk. Videohelden blijft opereren vanuit de huidige naam en vanaf de huidige locatie in Amsterdam... lees verder

 

2022

  • Sijthoff Media neemt Business Insider Nederland over
  • Happy Horizon neemt Jelba over
  • Azerion neemt [M]media over

2021

  • RTL Group neemt Talpa Network over
  • Roularta Media Group neemt New Skool Media over
  • Chris Oomen neemt ANP over van Talpa Network

2020

  • Mediahuis neemt NDC Mediagroep over
  • Serviceplan/Mediaplus neemt Mediaxplain* over
  • Born05 Group (Ace) neemt Blauw Gras over

2019

  • DPG Media neemt Sanoma Media Netherlands over
  • Talpa Network en Linda de Mol nemen Mood for Magazines over
  • Accenture neemt Storm Digital over

2018

  • Sir Martin Sorrell koopt MediaMonks
  • RTL neemt BrandDeli over
  • Talpa Network neemt het ANP over

2017

  • Mediahuis neemt TMG over
  • Talpa Network neemt SBS en Emesa over
  • Hearst Netherlands neemt G+J Media over

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[The List] The Invaders

23-04-2024 | 14:11:00
We are The Invaders. We help brands unlock the value of gaming

De drie Shortlisten SAN ABC Accenten 2023 zijn bekend

23-04-2024 | 12:08:00
De ABC-jury heeft na een tweede ronde in voorgaande weken de Shortlisten voor de drie SAN ABC Accenten 2023 vastgesteld

Happy Horizon start samenwerking met eyetracking AI-platform Neurons

23-04-2024 | 11:51:00
De samenwerking richt zich op het verfijnen van marketingcampagnes, het verbeteren van gebruikerservaringen en het optimaliseren van digitale content

[The List] Fightclub

23-04-2024 | 09:51:00
Sommige mensen zien ons als een stel vechtersbazen en -bazinnen. En eerlijk gezegd, ze hebben gelijk

Shortlist SAN Next Merkenbouwer 2023 bekend

22-04-2024 | 17:01:00
Na de eerste juryrondes heeft de jury SAN Next Merkenbouwer uit alle kandidaten vijf kandidaten op de Shortlist 2023 geplaatst

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief