Paramount heeft organisatie gecentraliseerd; Amsterdamse vestiging bijkantoor?

Paramount heeft organisatie gecentraliseerd; Amsterdamse vestiging bijkantoor?

Paramount, het bedrijf achter zenders als MTV, Comedy Central, Nickelodeon en Paramount Network, heeft zijn noord- en centraal-Europese tak enige tijd geleden gecentraliseerd. De Amsterdamse vestiging die ooit de bakermat was van MTV in Europa, lijkt in de loop der tijd te zijn verworden tot een bijkantoor voor de lineaire zenders.

Uit een rondgang en contacten met diverse betrokkenen blijkt dat er de afgelopen periode zowel op Nederlands als op internationaal niveau mensen op betekenisvolle posities zijn vertrokken en/of vervangen bij dit bedrijf. Daarbij is het zelfs voor commerciële partners niet altijd duidelijk bij wie ze moeten zijn.

Meerdere betrokkenen bevestigden dat het bedrijf zich gedraagt als typisch Amerikaans: het gaat alleen maar om omzet genereren, waarbij het lokale aspect ze niet (meer) interesseert. De lineaire zenders leveren dat met een minimale inspanning.

Met het centraliseren van de leiding in NoordE-uropa lijkt de leiding sinds enige tijd vooral in Berlijn te zetelen met veel Duitsers in de leiding.

In grote landen als Duitsland, Frankrijk, Italie en het Verenigd Koninkrijk heeft Paramount de eigen streamingdienst Paramount+ gelanceerd; in Nederland is Paramount voor 50 procent eigenaar van de streamingdienst SkyShowtime (de overige 50 procent is van Comcast/NBCUniversal/Sky). De Paramount-organisatie staat daar met enige afstand vandaan.

Geen Pluto TV in Nederland en België

De gratis FAST-streamingdienst Pluto TV is actief in landen als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Denemarken, Finland en Noorwegen. Pluto TV is nooit in Nederland of België gelanceerd en daar lijken ook geen plannen toe te bestaan.

Nauwelijks Nederlandse content

De zenders MTV, Comedy Central, Nickelodeon en Paramount Network kennen zeer weinig Nederlandse producties en draaien vooral op Amerikaanse content. De vraag is of ze aan de EU-quotaverplichtingen voldoen, maar daar wordt praktisch gezien geen toezicht op gehouden dankzij Tsjechische uitzendlicenties voor de meeste zenders en een gebrek aan toezicht alsmede de makkelijke ontheffingsmogelijkheden vanuit het Commissariaat voor de Media.

RTL Nederland verkoopt via Ad Alliance de reclamezendtijd voor de Nederlandse zenders. In Vlaanderen doet Ads&Data dat en in Franstalig België Disney-dochter Transfer. Branded content doet het bedrijf wel zelf.

Uitzendlicenties

In het kantoor in Amsterdam-Noord zetelen de internationale playout activiteiten, maar die hebben weinig van doen met de activiteiten in Nederland en België. Paramount heeft overigens ook in de afgelopen jaren de uitzendlicenties van zenders als Nickelodeon en MTV overgeheveld naar Tsjechië, terwijl in Nederland de uitzendlicenties voor de zenders in landen als Polen, Frankrijk, Denemarken en Spanje gevestigd werden.

Rogier van de Paverd vertrok op 1 maart 2023 als Country Manager Benelux en Vice President ad Sales Central & Northern, is inmiddels tot Digital & Ad Sales Director Benelux benoemd bij concurrent Warner Bros. Discovery. Hij werd niet opgevolgd. Ook Bram Husken die sinds mei 2022 Vice President Content Distribution & Management is in Noord-Europa en sinds 2004 voor het bedrijf werkte, verliet in januari 2023 het bedrijf.

Alle leidinggevende functies lijken voortaan te zijn overgeheveld op noord-/centraal-Europees niveau. Wel is in Amsterdam-Zuid het Europese hoofdkantoor van Paramount Global Content Distribution gevestigd, dat losse films en series van Paramount verkopen aan derden vanuit met name CBS en Paramount Studios.

De Duitstalige publicatie DWDL publiceerde in mei 2023 al een artikel waaruit blijkt dat de leiding in centraal/noord Europa is gecentraliseerd en er geen aparte leiding voor Duitsland/Duitstalig Europa meer bestaat.

Organisatie

Hier een schets van de leiding van de noord-/centraal-Europese organisatie van Paramount waar Nederland deel van uitmaakt.

Felix Ruoff die Senior Vice President North Central East Europe, Regional Lead and Consumer Products is, heeft sinds januari 2023 de leiding over de Paramount-activiteiten in een groot aantal landen en is in Berlijn gevestigd. Voorganger Mark Specht verliet het bedrijf na 13 jaar daar te hebben gewerkt.

Michael Keidel heeft sinds maart 2023 de leiding overgenomen voor de commerciële activiteiten als Vice President Ad Sales en Affiliate Streaming Partnerships in Noord, Centraal en Oost-Europa.

Susanne Schildknecht blijft als Senior Vice President MTV Entertainment Brand Central North Europe en Asia, terwijl Lauren Nola sinds januari 2022 Vice President Brand, Kids en Family North Central en Eastern Europe is en Sabine Anger blijft Senior Vice President Streaming Central and Northern Europe. De in Warschau gevestigde Daniel Reszka is sinds juni 2023 vice president Content Strategy MTV Entertainment Brands, North & Central Europa en Local Lead Central Europe. Elizabeth Steinberg is Senior Vice President Paramount+ Global Product Strategy & Operations. Owen Turner is daarbij Vice President Strategy en Olivier Jollet is

Marlin Mastenbroek blijkt als een van de weinige Nederlanders in het noord- en centraal-Europese management te zetelen sinds mei 2023 als Vice President en Head of Productions Europe. Verder zijn nog vanuit Berlijn Mara Ridder en Christian Hauke actief als respectievelijk Vice President Talent & Music MTV Central & Northern Europe en Vice President

Belastingontwijking

Enkele jaren geleden kreeg Paramount (toen nog ViacomCBS) internationale kritiek omdat het miljarden aan belastingen waaronder Amerikaanse belastingen, via onder meer Nederland bleek te ontwijken, zo bleek na onderzoek van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO)

Nederland 

De belangrijkste persoon in Nederland lijkt Erwin van de Loo te zijn geworden die sinds mei 2023 Vice President International Markets en Lead International Markets Benelux is. Matthijs de Vries die statutair bestuurder is van veel entiteiten die Paramount in Nederland heeft gevestigd, is onveranderd Vice President International Tax.

Victor Coolman heeft als Nederlander vanuit New York als Vice President Global Platform Management de dagelijkse leiding over de internationale feeds, maar gaat ook over de internationale strategische vraagstukken van de zendermerken.

Lucas van Eerde is als Director Advanced Marketing Solutions & Events het aanspreekpunt voor non-spot partners en is lid van het bestuur van brancheorganisatie Screenforce.

Verder is de eerdergenoemde Marlin Mastenbroek vanuit Amsterdam actief.

Geen commentaar

Marketing Report heeft getracht met een interview en een aantal gerichte vragen informatie van Paramount te verkrijgen. Het bedrijf gaf aan geen interview te willen en geen enkele vraag te willen beantwoorden die mediagerelateerd is.

www.paramount.com

www.paramount-solutions.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Ad Alliance sluit overeenkomst met Paramount voor reclameverkoop SkyShowtime

22-05-2024 | 09:59:00
Ad Alliance (onderdeel van RTL Nederland) heeft met Paramount Global een overeenkomst gesloten voor de verkoop van reclamezendtijd bij de streamingdienst SkyShowtime

Paramount Global vervangt CEO in overnamediscussie

01-05-2024 | 15:38:30
Paramount Global heeft CEO Bob Bakish vervangen door een CEO-office met drie directeuren: George Cheeks (CEO van CBS Entertainment), Chris McCarthy (van Showtime Entertainment, MTV Entertainment en Paramount Media Networks) en Brian Robbins (CEO van Paramount Pictures en Nickelodeon)Paramount Global heeft CEO Bob Bakish vervangen door een CEO-office met drie directeuren: George Cheeks (CEO van CBS Entertainment), Chris McCarthy (van Showtime Entertainment, MTV Entertainment en Paramount Media Networks) en Brian Robbins (CEO van Paramount Pictures en Nickelodeon)

Paramount Advertising International gaat reclame SkyShowtime verkopen; Nederland onduidelijk

22-04-2024 | 10:49:00
Paramount Advertising International zal de reclame van de streamingdienst SkyShowtime verkopen. Het is niet duidelijk op welke wijze dat in Nederland zal gebeuren

SkyShowtime komt met reclamemodel per 23 april 2024

16-02-2024 | 13:43:00
SkyShowtime komt op 23 april 2024 met een reclameversie van zijn streamingdienst. Daartoe worden de abonnementstarieven en het soort abonnementen gewijzigd

[DutchMedia Podcast]: Kink op FM, Paramount, staatssecretaris, Talpa Network, Ad Alliance en meer

16-01-2024 | 18:49:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.