PIM Trendrapport 2024: De Clash van het zijn
Het Platform Innovatie Marketing (PIM) heeft het 19e PIM Trendrapport geopenbaard onder de titel De Clash van het zijn. Het Trendrapport verkent de dynamische en vaak tegenstrijdige culturele stromingen die hedendaags consumentengedrag vormen, essentieel voor toekomstige groei en innovatie in marketing en bedrijfsvoering.
Het belang van het PIM Trendrapport
Martine de Vries, Senior Manager Markets, Energy & Natural Resources bij KPMG en Irma Bollen, Chief Marketing Officer a.i. at bij Valor en bestuursleden van PIM: “Bij PIM geloven we sterk dat succesvolle marketing en innovatie beginnen met een scherpe blik op de wereld om ons heen. Ons jaarlijkse Trendrapport gaat verder dan alleen shareholdersbehoeften; het weerspiegelt maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar praktische actiepunten. Zo stellen we marketeers in staat om op alle niveaus - maatschappelijk, in de markt en binnen hun organisatie - echt impact te maken.”
PIM Trendrapport 2024
PIM benadrukt dat het in zijn optiek cruciaal is om niet alleen op de hoogte te zijn van verschuivingen op macro en maatschappelijk niveau, maar ook om er een stap voor te blijven.
Daarbij gaat het volgens PIM om technologische ontwikkelingen, maar ook het volgens deze branchevereniging moeten omarmen van een diverse en inclusieve maatschappij. De wijzigingen van consumententypologieën zorgen daarbij in de optiek van PIM niet alleen voor bedrijfsuitdagingen, maar ook voor complexe klantenuitdagingen, doordat gedrag doordrenkt is met tegenstrijdigheden.
Kristel Vanderlinden, oprichter en eigenaar van Futurekind: “Het PIM Trendrapport 2024 biedt een krachtige samenvatting van deze tijdgeest: de paradoxaalheid van gedrag, mens-zijn en mens-voelen vertaald in alfatrends en betatrends – als beweging en tegenbeweging.
Tegenstrijdige culturele signalen die veranderingen een stap voor blijven, de noodzakelijke transformatie voor toekomstige groei vormgeven en nieuwe perspectieven bieden op de uitdagingen waarmee individuen, bedrijven en de samenleving worden geconfronteerd.”
Battle of the trend clashes
Volgens Kristel Vanderlinden leven we in een zodanige paradoxale wereld dat ons menselijk gedrag doorweven is met tegenstrijdigheden. De alfa- en betatrends waar Kristel op doelt geven de tijdgeest weer van mens-zijn en mens-voelen in de huidige maatschappij, gevoed door de vele economische en ecologische crises, oorlogen, inflatie en technologische versnelling. Dit leidt in het PIM Trendrapport 2024 tot de clash van zes trends; drie alfatrends versus drie betatrends:
Middelmatigheid Troef versus Extreme, Human Value Experience versus Customer Leugen Clash en De Toekomst is Vrouwelijk versus De Nieuwe Masculiniteit.
Het volledige PIM Trendrapport 2024 is hier te downloaden.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow #9): De Belgische Regenbogen
[Vacatures] DPG Media zoekt een CRM Marketeer B2B
Regering Schoof: marketing/reclame ongezonde producten tegengaan en hervorming NPO
BIC Institute introduceert AI-integratie in tools
31 cases maken kans op Bronzen, Zilveren of Gouden Effie Award 2024
Gepubliceerd door: David de Jong