podcast

15-02-2019 20:42:00 | Door: Nico Scherphuis | hits: 41869 | Tags:

Marketing Report is een radioprogramma over creatie, media en data, elke derde dinsdag van de maand te horen op de zakenzender New Business Radio. In Marketing Report ontvangen presentator Peter Wybenga en sidekick Bas Vlugt bepalende spelers uit de wereld van de marketingcommunicatie. Marketing Report wordt gemaakt in samenwerking MediaScience.

Marketing Report is elke derde dinsdag van de maand, tussen 19:00 en 20:00 uur, te beluisteren op New Business Radio. De programma onderdelen worden op deze pagina als podcast gepubliceerd.

www.newbusinessradio.nl
www.mediascience.nl

Uitzending 17 september 2019

René Zeedijk, founding partner van de MediaScience, geeft maandelijks in Marketing Report zijn mening over actuele ontwikkelingen in de wereld van media en marketingcommunicatie.

Tijmen Bos is Commercieel Directeur bij Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Na 35 jaar is de Formula 1 terug in Nederland. Dat vergt niet alleen operationele organisatie maar ook commerciële organisatie. Tijmen Bos kan bogen op een schat aan ervaring en een groot netwerk. Na jarenlang als ondernemer aan de weg te hebben getimmerd, was hij op directieniveau werkzaam voor onder meer Talpa Radio, Sky Radio Group/TMG en FD Mediagroep.

Ellen ten Damme is misschien wel een van de beste Nederlandse zangeressen van dit moment. Maar zij is veel meer dan dat. Ze is ook actrice, muzikant, stout meisje, circusartieste, vamp, componiste, danseres, schrijfster en Pippi Langkous. En dat is ze allemaal tegelijk. De ware magie is haar eerlijkheid. Hoewel haar verbluffende veelzijdigheid anders kan doen vermoeden, doet ze alleen maar waar ze werkelijk in gelooft. Ondanks haar duizelingwekkende maskerades, is ze altijd zichzelf. Ze is echt.

Sándor van Mil is marketing manager bij Bolletje, verantwoordelijk voor communicatie en media. Hij zorgt er onder meer voor dat het merk Bolletje ruim sneller groeit dan de markt, dat jongeren en minder voor de hand liggende doelgroepen kennis maken met Bolletje, dat het design steeds in beweging is, dat Bolletje zich manifesteert in nieuwe productgroepen en dat communicatie rondom het merk succesvol is. Eerder werkte Sándor voor Philips, Amefa en Intersnack.

Uitzending 20 augustus 2019

Joppe Andriessen is Head of Creative and Strategy bij MediaScience. Hij vertelt over hoe je data effectief kunt inzetten bij creatie.

Joppe Andriessen: “Ik denk nog wel terug aan mijn tijd bij de reclamebureaus. Ik heb genoeg ideeën bedacht waarvan ik zelf ervan overtuigd was dat ik de wereld ging veroveren en dat het supergoed was. Ik wist natuurlijk wel wat het productiebudget was van wat ik al mocht besteden als creatief. Als je dan weet dat er een veelvoud van in media wordt gestopt, dan zijn dat geen bedragen waarvoor je alleen op onderbuikgevoel iets over de schutting moet gooien en maar hopen dat het werkt. Op het moment dat de campagne ging draaien kreeg je als creatief geen feedback over hoe het liep. Ik weet nu precies hoe een campagne draait, 24/7.” 

Rianne Govers werkt bij Anheuser-Busch InBev als Senior Brand Manager Hertog Jan. Ze kwam met een mooie actuele aanleiding naar de radiostudio. Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt Rutte was tijdens de World Beer Awards verkozen tot het beste bier ter wereld.

Rianne Govers: “We hebben deze serie bier in maart gelanceerd, het is een schaars en gewild product dat in enkele weken was uitverkocht. We hadden ongeveer tienduizend flessen per variant.”

Het bier heeft een lange aanloop gehad. “Grand Prestige is het kroonjuweel van onze collectie. Vier jaar geleden zijn we gaan kijken of we bier konden laten rijpen op vat in plaats van op fles. In 2019 deden we dit voor de derde keer. We willen de absolute bierkenner behagen en de kwaliteit die daarvan afstraalt heeft ook een effect op de rest van onze bieren.”

Rianne Govers vertelt verder onder meer over de marketing, de samenwerking met jeneverproducent Rutte en nog veel meer.

 

Ana Henriques is een marketeer met een rijk cv, waarop mooie merken staan als T-Mobile, KPN, Coca-Cola, Heineken en Sanoma/SBS. Momenteel werkt ze als Manager Branding & Campaign voor de merken TUI en Kras. We spraken haar over de even leuke als uitdagende reisbranche.

“Onderscheidend vermogen is vaak heel moeilijk, omdat consumenten vaak hetzelfde willen. Ze willen een mooi blauw strand, of een hele mooie rimboereis. Dus je kunt met fotografie wel wat doen, maar uiteindelijk blijft Cuba Cuba en Havana Havana. Wat je wel kunt doen, is op productniveau je differentiatie zoeken. Wij hebben veel producten, rondreizen, cruises, je kunt met ons vliegen, maar we hebben ook eigen hotels en -ketens en concepten, waar we sportiviteit en goed eten extra aandacht geven.”  

Uitzending 16 juli 2019

René Zeedijk, founding partner van de MediaScience, geeft maandelijks in Marketing Report zijn mening over actuele ontwikkelingen in de wereld van media en marketingcommunicatie.

Deze keer bespreekt hij het D66-idee van een totale 'nee-knop' tegen cookies, veranderde verdienmodellen bij mediabureaus en de winkelstraat die een serviceplek wordt en de marktresultaten in 2018.

René Zeedijk: "Techreuzen zijn veel te groot en te machtig aan het worden. De data die ze vergaren, delen ze niet met derden. Content die op een Facebook voorbijkomt, is lastig te controleren. Bij een televisiezender kun je alle commercials bekijken, zodat je weet wat wordt uitgezonden. Dat is bij een online omgeving niet te doen. De adverteerder of het bureau serveert de uitingen. Het voorstel van een nee-knop tegen cookies van D66 gaat over persoonlijke targeting en lost genoemde problemen niet op. Wees nu juist blij dat persoonlijke targeting mogelijk is, waardoor je minder advertenties krijgt, maar wel heel gericht en relevant"

Ariane Inden, oprichtster en eigenaar Ariane Inden Cosmetics, spreekt over veranderend consumentengedrag. Ariane Inden heeft een succesvol merk in het luxere segment opgezet dat natuur- en milieuvriendelijk is, geen dierlijke grondstoffen gebruikt en niet op dieren test.

Ariane Inden: "De traditionele retail is er niet meer, het is allemaal online. Aankoopgedrag verandert, ook bij oudere mensen. Veel retailers hebben daar niet aan gedacht, die gingen ervan uit dat mensen wel blijven komen. Maar dat is niet zo, zeker niet bij jongere mensen.”

Hoe kijkt Ariane Inden naar marketing? “De kwaliteit van je product hoort als eerste goed te zijn, daarna komt de marketing. Als de marketing goed is maar je product niet, dan kun je wel verkopen – maar dat is eenmalig. Je wilt dat mensen vaste klant worden, dat ze niet naar de concurrent gaan als het op is. Ons verhaal is dat we een van de eerste merken waren die vegan producten maakte. De hele branche werkte behoorlijk met dierlijke grondstoffen. Ik ben daar heel kritisch in.”


Jaap Bruijnen is sinds december 2017 COO van Pathé Thuis. We spraken hem over de ontwikkelingen in de wereld van online filmaankopen en hoe Pathé Thuis zich daarin beweegt.

Jaap Bruijnen over de aangekondigde initiatieven, waaronder Disney+: "Alle initiativen die aangekondigd worden, bevinden zich in het abonneedomein. Het domein waar wij niet in opereren. Wat ik heel spannend vind, is dat al die grote partijen allemaal delen van de filmmarkt gaan aanbieden, exclusief. Wat bij Disney is, is niet bij Warner, wat bij Warner is, is niet bij Universal. Dat wordt een heel interessant gevecht. Wij staan daar toch aan de zijlijn en zeggen: 400 films, altijd te zien bij Pathé Thuis, kom kijken. Bij ons geen aggregatie."

Michel Palmen is sinds december 2018 Head of Advanced Marketing Solutions bij Viacom International Media Network Benelux. Michel Palmen heeft bijna 20 jaar ervaring in de wereld van media en marketing. We spraken hem over zijn nieuwe rol en ervaringen in marketing.

Michel Palmen over de veranderende positie ten opzichte van adverteerders: "Ik denk dat die verandert, want het medialandschap is onwijs veranderd. De principes blijven wel staan en dat is denk ik ook de kern van de Advanced Marketing Solutions propositie. Natuurlijk is het een commerciële propositie, we willen daar geld mee verdienen. Maar we willen ook strategische parterships sluiten, waarde uit een partnership halen en zoeken dus ook hoe we met een merk  een bepaald contentdomein groter kunnen maken, hoe we meer content kunnen creeren en hoe we ook meer marketing kunnen creëren voor de Viacom-merken. Dat is eigenlijk wat ik bij Coca Cola en in andere rollen altijd gedaan heb. Een partnership gaat altijd over twee merken die gaan samenwerken En natuurlijk zal er een investering in advertentiegeld of in revenues gedaan worden als een van die merken een mediapartij is of een publisher is. We zijn in dit geval ook geïnteresseerd in het medianetwerk van de merken waarmee we gaan samenwerken."



Uitzending 18 juni 2019

Martin de Boer werkt sinds 2014 voor Corendon. Eerst als marketingdirecteur, sinds oktober 2019 als commercieel directeur. Hij heeft zich sindsdien geen moment verveeld. Martin de Boer was nauw betrokken bij het verplaatsen van een Boeing 747 van Schiphol naar de tuin van Corendon Village Hotel begin 2019 – bij voorbaat dé marketingstunt van het jaar. Een paar maanden later werd Corendon voor een deel overgenomen door een Zweedse investeerder.

Martin de Boer: "Wat verkocht is aan Triton zijn de touroperator en de Nederlandse airline. Nu dit is verkocht, willen we binnen vijf jaar groeien naar dertigduizend bedden. Een verdrievoudiging."

Het afscheid van een deel van het bedrijf was heel emotioneel, zowel voor de leiding als de werknemers. Corendon voelt voor velen als een familiebedrijf, wat bijzonder is volgens Martin de Boer. De manier van werken heeft ook zijn weerslag op hoe ze marketing bedrijven. Een mooi voorbeeld is de stunt met het vliegtuig.

Martin de Boer: "Dat zou voor 100 procent niet door zijn gegaan bij een ander bedrijf, want het is een businesscase die niet rond is te krijgen. Bij Corendon zit een échte ondernemer die ziet dat het wat kan worden. Die zegt: we gaan ervoor, we gaan er een stunt van maken! Uiteindelijk hebben we 4,2 miljard views binnengehaald en komt er binnenkort een documentaire over uit."

1,3 miljoen mensen die in Nederland aan de kant staan, ondernemer Bartel Geleijnse vindt het een onverteerbare gedachte. Hij schreef samen met Job Franken het boek Ongekend talent, eindelijk iedereen werk, waarin hij een lans breekt voor het inclusieve ondernemen. Zelf gaf hij het goede voorbeeld met The Colour Kitchen.

Bartel Geleijnse geeft in zijn boek letterlijk een kijkje in de keuken van het inclusieve ondernemerschap als cruciale voorwaarde. Hij krijgt dan ook veel reacties op het feit dat hij het boek ook met persoonlijke verhalen gelardeerd heeft. Met de term afstand tot de arbeidsmarkt heeft hij niks.

Bartel Geleijnse: “Die mensen kunnen vaak een veel betere bijdrage leveren aan bedrijfsprocessen en ik heb zelf mogen ervaren dat er veel verborgen talenten rondlopen. We laten ons te vaak afleiden door de eerste indruk. Door het stuk onaangepast gedrag of de onbeholpenheid die we zien. Dat wordt nog eens versterkt doordat mensen niet meteen meekunnen, puur omdat ze het tempo van de arbeidsmarkt niet meteen aankunnen. Je moet meer in ze infesteren; meer tijd, meer aandacht, meer liefde, maar je krijgt er mooie dingen voor terug in termen van loyaliteit, trouw en dankbaarheid.”

Erik Falke, creative director bij TBWA\NEBOKO, is dit jaar lid van de Jury van Cannes Lions. Wij spreken hem.

Erik Falke: "Werk wat het heel goed doet, is werk dat zingeving in zich draagt. Purpose driven, die term valt vaak. Van merken die zich durven uit te spreken - zoals Nike met Colin Kaepernick, die een maatschappelijk standpunt durven in te nemen en zich daar ook voor inzetten, zie je veel mooie cases voorbij komen. Als ik naam mezelf kijk, merk ik dat dit soort cases mij meer doen - omdat het gaat om de wereld waarin wij leven en de mensen met wie we samenleven - dan gewoon een goed gemaakte, grappige commercial. Die laatste genoemde kennen we al heel lang maar ik denk dat purpose marketing wel de toekomst is."

René Zeedijk, founding partner van de MediaScience, geeft maandelijks in Marketing Report zijn mening over actuele ontwikkelingen in de wereld van media en marketingcommunicatie.

Deze keer bespreekt hij ontwikkelingen rondom video-on-demand versus lineaire televisie, Arie Slob versus Frank Volmer, voice, Google & podcast.

René Zeedijk: "We beleven een kantelpunt in de mediawereld. Voor het eerst wordt er meer video-on-demand gekeken dan lineair. Dat zegt John Kivit, directeur van Multiscope. En dat is nogal wat: voor het eerst is er langer gekeken naar diensten als NPO Start, Videoland, RLT XL en Netflix ten opzichte van lineair televisiekijken zoals van NPO, RTL en Talpa Network. Netflix en YouTube zijn goed voor meer dan de helft van de VOD kijktijd. De verhouding is op dit moment 139 minuten per dag voor VOD en 118 minuten per dag voor lineaire televisie...

Uitzending 21 mei 2019

Carolien Vader – mede-oprichter van Bladendokter en creatief directeur van content strategiebureau The Big Story - is een creatieve duizendpoot. Ze heeft twintig jaar ervaring met het maken van tijdschriften, online magazines, boeken en concepten voor PR, marketing en communicatiecampagnes.

Zij werkte bij verschillende uitgevers als conceptontwikkelaar, hoofdredacteur, contentstrateeg en adviseur op het gebied van crossmediaal uitgeven. Recentelijk publiceerde zij het boek Content Playbook, een boek over bladformules, tijdschriften, en blogs, een must-read voor iedereen die zich bezig houdt met – al dan niet branded – content.

Muziek en kinderen staan centraal in het werkzame leven van Robbert de Vos. Hij begon in de jaren 80 met het ambachtelijk bouwen van gitaren, opende een gitaarwinkel en een muziekschool. Tien jaar geleden richtte hij stichting Muziekids op.

Doel van Muziekids is om jongeren die de pech hebben dat zij ziek zijn te helpen met de krachtige werking van muziek. Door muziek te luisteren of te maken is het mogelijk de stresshormonen te verlagen wat verbetering en herstel ten goede komt. Marketing van Muziekids is in handen van Jordan de Vos.

In 2017 lanceerde HEMA de klantenpas Meer HEMA. Binnen drie weken tijd had de pas een miljoen gebruikers – nu zijn dat er 4,3 miljoen. Daarmee behoort het loyaliteitsprogramma van HEMA tot de meest succesvolle in Nederland.

Wij spreken over de ontwikkeling van marketing, loyalty en gebruik van data bij HEMA met Head of CRM & Customer Service Helen Zuurmond en Head of Data Bas Karsemeijer.

René Zeedijk is Founding Partner van de Media Science Group. Iedere maand laat hij zijn licht schijnen op actuele ontwikkelingen. Deze keer spreekt hij onder meer over Radio 10, Radio Veronica, Google, Apple, Huawei, Roorda, de Europese verkiezingen, Albert Heijn en flexible pricing.

Marketing Report XXL | Cross Media Congres | 24 april 2019

Tijdens het Cross Media Congres op 24 april in NH Collection Barbizon Palace in Amsterdam heeft Marketing Report een marathonuitzending gedaan. Deze uitzending heeft een grote serie podcasts opgeleverd.

Uitzending 19 april 2019

Eric Kip is Managing Director van buitenreclame-exploitant Exterion Media. Buitenreclame behoort tot de meest succesvolle mediumtypes. Goede resultaten worden mede aangejaagd door digitalisering waardoor de mogelijkheden die buitenreclame biedt aan adverteerders sterk toeneemt. Exterion Media is marktleider met een bereik van 70 procent van alle Nederlanders. Recentelijk werd Exterion Media overgenomen door het Britse Global.

Marc van Hal is Hoofd Communicatie, Fondsenwerving en Campagnes en plaatsvervangend directeur van het Oranje Fonds. Het Oranje Fonds steunt sociale projecten en bevordert zo contact en verbinding tussen groepen mensen. Bekende projecten zijn onder meer Burendag, in samenwerking met Douwe Egberts; Appeltjes van Oranje en NLdoet, de grootste vrijwilligersactie van Nederland.

Hendrikje Crebolder is Director of Development & Media bij het Rijksmuseum. Zij is verantwoordelijk voor publiekswerving en fondsenwerving zoals de partnerships die het Rijksmuseum heeft met founder Philips en sponsoren onder wie hoofdsponsors ING en KPN. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor alle communicatie en marketingactiviteiten van het Rijksmuseum. Hendrikje is genomineerd voor Cross Media Vrouw van het Jaar 2019.

René Zeedijk is Founding Partner van de Media Science Group. Iedere maand laat hij zijn licht schijnen op actuele ontwikkelingen.

Uitzending 19 maart 2019

Eduard Brenninkmeijer is Head of Marketing & eCommerce bij AGU, een merk met een lange geschiedenis en grote ambities. In een wereld waar meer aandacht komt voor duurzaamheid, staat fietsen vanzelfsprekend in de schijnwerpers. AGU zet met producten als fietskleding en fietstassen in op EveryDayRiding. Met ingang van 2019 is AGU kleding partner van team Jumbo-Visma.

Juan Pérez is Brand Manager Grolsch Speciaalbier bij Grolsch. Hij vertelt over de Grolsch Proefbrouwerij, een unieke serie speciaalbieren die tijdelijk en – voorlopig – exclusief verkrijgbaar in geselecteerde Proeverij Cafés. Bierliefhebbers in de desbetreffende Proeverij cafés worden gevraagd hun mening over het bier. Op deze wijze kunnen zij een bijdrage leveren aan de nieuwste innovaties van Grolsch.

Buma Cultuur zet zich in voor muziek uit Nederland, door ondersteuning en promotie van het Nederlands muziekauteursrecht in zowel Nederland als in de belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse (niet per se Nederlandstalige) muziek. Het doel is het aandeel op de Nederlandse markt en buitenlandse markten te vergroten. Onder de bezielende leiding van managing director Frank Helmink heeft Buma Cultuur grote stappen gezet in slimme marketing van en voor Nederlandse muziek.

René Zeedijk, founding partner van de MediaScience, geeft maandelijks in Marketing Report zijn mening over actuele ontwikkelingen in de wereld van media en marketingcommunicatie.

Deze keer laat hij zijn licht schijnen over deze kwesties:

- De NPO soap; de Publieke Omroep wilde begin dit jaar heel graag reclamevrij zijn maar nu toch weer niet

- RTL zet hard in op video met een investering van 350 miljoen. Netflix investeert 15 miljard

- De consultants komen! En nu echt. Accenture neemt Storm Digital over

- Jumbo trekt ten strijde tegen voedselverspilling. Niet alleen met een campagne maar ook met actie

Uitzending 19 februari 2019

Marleen Hemmer de Haan beëindigde haar functie als partner- en conceptmanager bij concept en event agency Fjuze en startte haar eigen bedrijf Leentjes, samen met Willem Kors. In België vonden zij een producent voor hun product Leentjes Poeder Pret, gekleurd poedersuiker, dat inmiddels meer dan 1750 verkooppunten heeft – een vliegende start.

Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Hier is hij creatief inhoudelijk verantwoordelijk voor concepten, formats en content. Airborne helpt merken met het vinden van hun eigen geluid, om ze te verbinden met de juiste doelgroep met content die ertoe doet. Airborne ontwikkelt podcasts, voice-driven content en audio branding.

Mark de Kock is een marketingstrateeg die vanuit Zwitserland merken over de hele wereld adviseert over onder meer innovatie en – veelal digitale – strategie. In Nederland is hij betrokken bij Pathé Thuis, een video-on-demand platform dat enkele duizenden films biedt die in de bioscoop hebben gedraaid.

René Zeedijk is founding partner van de Media Science. Iedere maand laat hij zijn licht schijnen op actuele ontwikkelingen. Deze maand onder meer over de overname van LINDA. uitgever Mood for Magazines door Talpa Network en wat dat voor Talpa Network betekent op gebied van data.



Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie