Positive Digital: De kracht van kleur

Positive Digital: De kracht van kleur

Esther Meijers is UX-designer bij Positive. Ze houdt zich bezig met alles rondom websites, apps en hoe mensen zich gedragen. Ze denkt na over, zoals ze het zelf zegt, de olifantenpaadjes. Niet over design maar hoe het functioneert.

Hoe kom je erachter welke kleur goed werkt op een bepaalde button op een webpagina?

Wat ik meestal doe, is de klant vragen of ze persona's of doelgroepen hebben. Dan doe ik daar onderzoek naar. Dus stel dat we ons richten op verliefde stellen, dan doe ik onderzoek, ofwel met de persona's, ofwel met de opgegeven doelgroepen. Of ik doe deskresearch naar, oké wat betekent een kleur. Rood kan bijvoorbeeld haat zijn, maar ook liefde. Ik zou rood niet als button gebruiken omdat dat ook snel als negatief wordt ervaren en vaak als foutmelding wordt gezien.

Stel dat de gebruikers verliefd zijn. Roze staat voor liefde en zo probeer ik het te onderbouwen. En dat is bij elke doelgroep anders. In een agrarische sector zou groen logischer zijn. Soms zijn dat ook aannames, maar dan moet ik mijn aanname wel kunnen onderbouwen. Dus dan verdiep ik me in, is dit wat ik zeg juist of niet.

Hoe meet je op welk punt er veel geklikt wordt op een webpagina?

Een heatmap of google analytics. Het hangt er een beetje vanaf. Soms maken we een klantreis en dan willen we dat bepaalde gebruikers op bepaalde pagina's landen. Dan zetten we trackers in en kijken we of dat werkt. Je kunt een tracker op een button gebruiken, maar je kunt ook een hele pagina gebruiken. Dan zie je echt de hele heatmap van die pagina, dat is best interessant. Je ziet vaak dat bovenaan, de header, echt de meeste indruk maakt. Verder naar beneden op de pagina zie je dat ze er wel overheen zijn gegaan met hun muis, maar dat ze er niet op hebben geklikt.

Hoe kom je tot een oplossing als er minder op een knop wordt geklikt dan de bedoeling is?

Dan ga ik kijken waar het aan kan liggen. Zou het de lettergrootte kunnen zijn, zou het de kleur kunnen zijn, zou het gewoon het onderwerp kunnen zijn, zou de knop verder op de pagina moeten staan, of juist lager. Ik heb daar geen één antwoord op, maar dan gaan we dat testen. En opnieuw proberen en opnieuw testen.

Hoe kies je kleuren voor een website? 

Bij grote klanten heb je altijd een huisstijl, maar ik analyseer altijd eerst of dat klopt. Vaak zijn merkstijlen gemaakt voor offline media. Dus voor drukwerk. Maar digitaal werkt dat meestal helemaal niet. Wat je vooral ziet is dat ze bijvoorbeeld hele mooie patroonkleuren gebruiken, of zachte kleuren, maar een button moet juist een beetje opvallen. Dus daar gaan we eerst naar kijken. Dan heb je natuurlijk, naast de kleur, ook nog de vorm. Zoals ik net al zei, voor de agrarische sector zou een rondere vorm logischer zijn voor een knop omdat dat een natuurlijke vorm is. Voor een IT-bedrijf met al die pixels zou een vierkante vorm misschien beter passen. Zo kijk ik eigenlijk ook naar kleur. Dat is gebaseerd op psychologie en gebruikersgedrag.

Wat voor soort klanten heeft Positive?

Nou, dat is nogal divers. Grotere klanten zijn autobedrijven, zoals Shell. Maar we werken ook voor uitgeverij Noordhoff. Dat zijn online leerprogramma's voor professionals in de gezondheidszorg. Dat is wat we doen. En niet voor de boeken. Maar van gezondheidszorg, tot parkeerapps en verfmerken. En dat vind ik juist zo leuk. Want soms ben je een aantal maanden bezig met één project en dan ben ik toe aan een nieuwe uitdaging. 

Hoe lang ben je bezig met zo’n onderzoek van tevoren?

Meestal een paar weken. Strategieën en UX, en soms lopen die in elkaar over. Verder houd ik me bezig met wireframe en kijk ik of het design daarbij past. Daarna gaat het naar ontwikkeling. Gedurende het hele project heb ik contact met alle belanghebbenden.

Is er een project waar je zelf erg trots op bent?

We hebben de website voor Rotterdam The Hague Airport gedaan. Daardoor hebben we ook weer veel nieuwe klanten gekregen. En dat was gewoon een heel gaaf project, omdat je moet nadenken over hoe mensen zich op de website gaan bewegen. Dus mensen die al op de luchthaven zijn, mensen die van tevoren dingen willen bekijken, mensen die er werken. Je hebt dus veel verschillende soorten mensen waar je rekening mee moet houden en ze hebben allemaal een ander gedrag en een andere reis.

Hoe ben je erachter gekomen dat je dit soort dingen interessant vindt?

Het is eigenlijk gewoon gegroeid. Ik ben opgeleid als etaleur. Dat is iemand die winkels etaleert. Alles gaat steeds meer online dus ik moest iets anders gaan doen. Ik zie mezelf eigenlijk nog steeds als etaleur, maar dan online. Ik denk nog steeds na over hoe iemand naar die etalage kijkt en denkt: oh dat wil ik dus ik ga die winkel in. Alleen op een andere online manier.

Wat vind je het leukste aan deze functie?

Diversiteit. Want natuurlijk werk ik aan een project, maar soms heb ik vijf projecten tegelijk. Dat is ook de reden waarom ik niet zo snel naar client side zou willen, want dan ben ik bang dat ik me heel snel verveel. En het leuke team natuurlijk. Maar ja, vooral de diversiteit eigenlijk. 

www.positivedigital.com

Lees ook:

Positive Digital rondt voorjaars- en zomercampagne voor Makro af

06-09-2024 | 13:43:00
Positive Digital heeft de voorjaars- en zomercampagnes voor Makro afgerond, gericht op het brede productassortiment van de groothandel.

PUM lanceert merkcampagne in samenwerking met Positive

21-08-2024 | 15:04:00
Positive is verantwoordelijk voor de strategie, planning en mediainkoop, met een sterke focus op online prestaties.

[Vacatures] Positive Digital zoekt een Social Media Agent

01-08-2024 | 09:50:00
Positive Digital is per direct op zoek naar Social media agent avond/weekend (flexibel 8 - 16u/wk) - Parttime

[Vacatures] Positive Digital zoekt een Content & Project manager

28-06-2024 | 08:45:00
Positive Digital is per direct op zoek naar een Content & Project manager -Full-time .Rotterdam

Positive ontwikkelt video 50-jarig bestaan Dille & Kamille

29-05-2024 | 10:40:00
Met hierin een stukje geschiedenis verwerkt, waar het allemaal ooit mee begon, toewerkende naar hoe de huidige winkelformule eruitziet

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.