Readification van The Invaders Cross Media Innovatie van het jaar 2023
Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die actuele vraag in opdracht van de Leescoalitie en NBD Biblion de campagne Readification, waarbij de wereld van gaming wordt ingezet om jongeren in aanraking te laten komen met literatuur. Deze campagne won de award voor innovatie van het jaar bij de Cross Media Awards.
Schrijvers als Marion Pauw, Manon Uphoff en Rima Orie zetten zich in door nieuwe verhalen te vertellen binnen de virtuele werelden waar jongeren zich dagelijks in begeven. De resulterende korte verhalen werden onder andere tijdens de Boekenweek van Jongeren gelanceerd en zijn te lezen in de Ubisoft Special-app, waarmee de mogelijkheden van smartphones en tablets benut kunnen worden. Tijdens het lezen komen beelden en audio uit de games voorbij, met een meeslepende en rijke leeservaring als resultaat. Het bewijs dat lezen allesbehalve stoffig is.
Dankzij een samenwerking tussen de Leescoalitie en Ubisoft werd het mogelijk om vanuit games als de nieuwe Assassin’s Creed en Skull and Bones nieuwe verhalen te schrijven die zich afspelen in de werelden van deze games.
Juryrapport
Jury Cross Media Awards: “Het is een vondst dat je in deze tijd waarin door jongeren nauwelijks wordt gelezen -te kunnen omdenken- en dat juist gaming wordt ingezet om kinderen succesvol aan het lezen te krijgen. Readification is heel inspirationeel. Hier verwachten wij in de toekomst nog veel van, eindelijk weer een leesgeneratie!"
Ruben Houkes, The Invaders: “Dit is opnieuw een bevestiging dat het gebruikmaken van de belevingswereld van jongeren dé manier is om ze te bereiken en inspireren. Met succes: inmiddels hebben ruim 100.000 jongeren de app gedownload. Onder meer De Telegraaf, NOS Journaal, Nadia, Jeugdjournaal, Power Unlimited en influencers op TikTok zorgden voor een stormloop naar de app. Maar, veel belangrijker nog: vier op de tien gebruikers geven aan door de verhalen te worden gestimuleerd om meer te lezen. Dat is natuurlijk pas echt de winst."
Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM. Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. HORNBACH is door Serviceplan voorgedragen als Adverteerder van het jaar en is nu ook genomineerd voor deze prestigieuze prijs. We spreken Maarten Post, Hoofd Marketing & Communicatie bij HORNBACH
Kruidvat is door AGE Media voorgedragen als Adverteerder van het jaar en is nu ook genomineerd voor deze prestigieuze prijs. We spreken Maurice van Susante