Marketing Report
[Recensie] Bas Vlugt: Bergen liegen niet, van Dorkas Koenen column

[Recensie] Bas Vlugt: Bergen liegen niet, van Dorkas Koenen

WTF!

Dinsdag 25 januari 2022. Radiofabriek, Media Park Hilversum. 17:03 uur. Een bekend en ontspannen tafereel. Peter zit aan de grote tafel in de ontvangstruimte waar hij de eerste gasten voor ons radioprogramma ontvangt, ik publiceer op de redactie onze melige aankondigingsvideo die wij op weg naar Hilversum hebben gemaakt.

Peter komt plots en licht verontrust de redactie oplopen - dat doet ie anders nooit.

"Bas, er komt hier iemand binnen. Ik kon zijn naam niet verstaan. Hij zit nu aan tafel en ik heb geen idee wie het is!"

WFT! Ik loop schalks achter Peter aan richting te tafel. Een zwerver, een inbreker, een oplichter, een verwarde man?

Eén blik op De Grote Onbekende - een frisse man rond de 50 met een baardje met een open, geïnteresseerde oogopslag - leert dat het geen van die vier is.

Dit moet een vergissing van iemand zijn - ongetwijfeld van mijzelf. Dit is overduidelijk een gast die hier op het afgesproken moment arriveert, alleen weten wij van niets.

Wie is het? Ik heb een sterk vermoeden, ren terug naar de redactie, ram CMO Rabobank in LinkedIn en ja hoor; het is... Dorkas Koenen!

Een van de goden van de vaderlandse marketingwereld, vaste bewoner van de Marketing100. OMG!

Ik loop naar de grote tafel en schreeuw daar aangekomen heel hard, mijn hand uitstekend: "Dorkas! Wat leuk dat je er bent! Iedereen, dit is Dorkas Koenen CMO van de Rabobank."

Wij proppen Dorkas in ons radioprogramma, ik zet hem zelfs snel nog even op de lijst met onze gasten op de website.

Ons interview met Dorkas is buitengewoon leuk, goed en gezellig. Hij kondigt een boek aan over zijn fietstocht naar Rome. Wij hebben de primeur.

Voor de liefhebbers; dat interview met Dorkas is hier terug te luisteren.

M100

Donderdag 7 december 2023. M100 Event in Club ACE, Houthavens Amsterdam. 20:12 uur. Dorkas Koenen is een van de vele tientallen aangwezige genomineerde topmarketeers voor de Marketing100 2024. Hij maakt een reuzensprong op de lijst, hij stijgt van 35 naar 11.

Ik vertel hem nu pas dat hij zich voor ons als een totale verrassing materialiseerde zo vlak voor de radio-uitzending. Hij had er niets van gemerkt. Dat is mooi. En als hij het wel had gemerkt dan is het sympathiek.

Niet veel later neemt hij contact op. Zijn boek is uit! Misschien leuk om weer eens in ons radioprogramma te komen. Dat doen we natuurlijk. Dorkas is onze gast op dinsdag 16 april, iedereen luisteren!

Maar eerst de recensie van zijn boek.

Bergen liegen niet

Het is alweer de tweede keer in korte tijd dat ik een recensie schrijf over een voor ons vakgebied interessant boek. Na eerder dit jaar het controversiële De Belg van Mark Koster nu dan Bergen liegen niet van Dorkas Koenen.

Om te beginnen is het wellicht nuttig om eerst te beschrijven wat het allemaal niet is. 

Dit is geen marketingboek in die zin dat Dorkas Koenen niet met een nieuw theoretisch kader komt. Het boek gaat ook niet over banken in het algemeen en al helemaal niet over de Rabobank in het bijzonder. Dus verwacht geen antwoorden op vragen als: hoe selecteert Rabobank reclame- en mediabureaus, waarom geven banken je bij zonneschijn een paraplu en nemen ze die bij regen weer van je af of; Hoe denkt Rabobank het beste klanten weg te halen bij de ING en ABN Amro?

En laten we eerlijk zijn, wat kun je op dit gebied verwachten van de CMO en Executive Vice President van de Rabobank? Zijn handen zijn in deze meer dan gebonden.

Is het boek dan wel leuk om te lezen?

Jazeker.

Bergen liegen niet is een boek dat zich op vier niveaus laat lezen. Het is een gedetailleerd verslag van een lange fietstocht. Met routekaarten van iedere dag. Aantal gedronken glazen cola, afstanden, hoogtemeters, aantal gegeten Mars repen, verbrande hoeveelheid calorieën.

Het boek is een roadmovie die de lezer meeneemt van Den Bosch naar Rome.

Het boek is vooral een reis in het hoofd van Dorkas Koenen die zich al lange tijd afvraagt waarom zijn huwelijk is stukgelopen, waarom hij niet meer woont waar hij zo fijn woonde en vooral: hoe nu verder?

En aan het eind van ieder hoofdstuk besteedt hij een halve pagina aan steeds weer een ander marketinghandboek dat hij aanhaalt naar aanleiding van wat hij meemaakt als mens en consument. Hij beschrijft het zelf niet in die woorden maar door een maand juist niet marketeer te zijn, ervaart hij hoe het is om doelgroep te zijn.

Aan het begin van het boek, vond ik die Door het oog van de marketeer secties wat summier maar nadat mij aan het einde van hoofdstuk 6 in 10 zinnen werd uitgelegd wat de visie van Disney op klanten is, begint ook dit aspect van het boek voor mij te leven.

Dit is een heel persoonlijk geschreven boek. En in die zin kwetsbaar. Hoe Dorkas Koenen zijn particuliere ervaringen tijdens zijn fietstocht koppelt aan universele kennis uit de marketingliteratuur maken dit boek ook voor mensen die geïnteresseerd zijn in marketing zeker de moeite waard.

Over de persoonlijke ontwikkeling die Dorkas Koenen meemaakt, zeg ik hier niets; die moet de lezer vooral zelf tot zich nemen. Ik vind ook deze kant van het boek interessant.

Tot slot nog even dit: Bergen liegen niet is geen literair meesterwerk. Dorkas Koenen verliest zich niet hoogdravende beschrijvingen of filosofische bespiegelingen van welke aard dan ook. Het boek is van een zekere eenvoud maar heeft tegelijkertijd een ongrijpbare magie.

Ik kon niet ophouden met lezen. Want Dorkas nam me mee. Op overtuigende wijze. 

In de eerste paar hoofd stukken las ik nog: vandaag regent het, ik at een broodje ei.

Daarna werd het: hebben we nu alweer regen? Wat koud! En wat eten we vandaag? Pasta carbonara? Lekker!

Bergen liegen niet koop je hier

Dorkas Koenen is Chief Marketing Officer en Executive Vice President bij Rabobank Groep

Hij staat op nummer 11 in de Marketing100

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Column] Bas Vlugt: Wakker liggen van 2024

11-04-2024 | 22:28:00
Ik woon al meer dan twintig jaar in Haarlem. Toen wij hier vanuit Amsterdam kwamen wonen, woonde hier in de straat een gepensioneerde man die lithograaf was geweest

[Recensie] Bas Vlugt: De Belg van Mark Koster; een juice show

08-02-2024 | 22:35:00
Voor ik deze recensie begin eerst een disclaimer. Marketing Report werkt met tal van sponsors - die noemen wij partners. Mediabedrijven die in het boek De Belg worden beschreven, zoals DPG Media en Mediahuis zijn beide partner bij Marketing Report

[Column] Bas Vlugt: Charelle Akihary wint Koffiedik Kijken 2024 met twee vingers in de neus

12-01-2024 | 14:12:00
Omdat het jammer is om een heel jaar te wachten op wie er achteraf de winnaar blijkt te zijn van dit jaar en om ook de organisatie niet onnodig in de wielen te rijden, start Marketing Report een nieuwe traditie: wij voorspellen de winnaars al de dag erna

[Column] Bas Vlugt: Effies 2023, de reclamewereld haat zichzelf

17-11-2023 | 10:44:00
Op de dag dat de Effie Awards het 40-jarig bestaan vierde, stelde een commissie van de Verenigde Naties vast dat Israël op het punt staat genocide te plegen in Gaza en werd bekend dat voor elke tank van de Oekraïne die Rusland kapot schiet Oekraïne 4,5 Russische tanks kapot schiet - die ratio kon wel eens net hoog genoeg zijn voor Oekraïne om de oorlog te winnen of net niet, dat kan ook

[Column] Bas Vlugt: Publicis en WeFilm grote winnaars Dutch Creativity Awards 2023 - en TBWA en KesselsKramer ook wel een beetje

01-11-2023 | 08:34:00
Het project WikiTruth door Publicis won dinsdag 31 oktober de Grand Prix bij de uitreiking van de Dutch Creativity Awards 2023. Het initiatief werd beloond met nog 4 Lampen (2x Brons, 1x Zilver, 1x Goud).

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief