Roularta Media Group neemt  drie magazines van WPG Media over

Roularta Media Group neemt drie magazines van WPG Media over

Roularta Media Group NV neemt via zijn Nederlandse dochteronderneming, Roularta Media Nederland, alle aandelen over van WPG Media, de magazine-afdeling van WPG Uitgevers. Met deze overname wordt Roularta Media Group eigenaar van drie magazinemerken in het mindfulness-segment in Nederland.

WPG Uitgevers blijft actief met de uitgevers A.W. Bruna, Bezige Bij, Leopold en opinieblad Vrij Nederland. WPG Uitgevers wil zich concentreren op het uitgeven van boeken, luisterboeken en podcasts. Daarom worden de tijdschriften verkocht. Vrij Nederland staat overigens ook te koop. 

Marktpositie versterken

Samen met de andere 25 magazinemerken die Roularta Media Group al in portefeuille had in Nederland via zijn dochteronderneming Roularta Media Nederland (onder meer EW, Plus Magazine, Landleven, Beleggersbelangen, Truckstar, Delicious en hun talrijke line extensions) versterkt de groep zijn marktpositie als uitgever van magazinemerken in Nederland.

De overeenkomst met betrekking tot de overdracht van alle aandelen van WPG Media werd op 22 september 2023 ondertekend onder voorbehoud van het goedkeurend advies van de Ondernemingsraad van Roularta Media Nederland en de instemming van de Centrale Ondernemingsraad van WPG.

De overgenomen magazinemerken:

  1. Happinez, al twintig jaar het grootste merk in Nederland op het gebied van spiritualiteit en geluk. Het bereikt maandelijks via het magazine en de digitale kanalen meer dan 1 miljoen mensen. Liefhebbers kunnen tevens terecht bij een mooi uitgebouwde webshop voor mindfulnessartikelen. Happinez wordt via licenties ook in Frankrijk en Duitsland uitgegeven.
  2. Yoga by Happinez, het merk voor liefhebbers van yoga en een gezonde lifestyle. Met een online platform met meer dan 400 yoga-, meditatie- en pilateslessen en het bekende Yoga Magazine dat vier keer per jaar verschijnt, bereikt Yoga by Happinez maandelijks ruim 75.000 lezers en heeft het merk meer dan 18.000 betalende leden. 
  3. Psychologie Magazine, een maandblad dat wetenschappelijke inzichten uit de psychologie voor iedereen toegankelijk, begrijpelijk en toepasbaar in het dagelijks leven maakt. Het platform Psychologiemagazine.nl biedt informatie, inspiratie, herkenning en duiding voor mentale gezondheid en een leven lang groeien. Via de trainingen van Psychologie Academy kan men er ook life skills trainen of een coach vinden. Psychologie Magazine bereikt maandelijks via de digitale kanalen en het magazine rond de 800.000 mensen.

De verworven onderneming heeft een omzet van circa 12 miljoen euro en stelt 35 werknemers in voltijdse equivalenten (FTE) in dienst.

Verschuiving B2B- naar B2C-inkomsten

Wiet de Bruijn, algemeen directeur WPG Uitgevers: "Het vinden van een nieuw thuis voor Happinez, Yoga by Happinez en Psychologie Magazine is een zorgvuldig proces geweest. Het is voor ons belangrijk dat deze merken overgedragen worden aan een partij die hen alle mogelijkheden biedt om verder te groeien."

Erwin Van Luit, CEO Roularta Media Nederland: "Ik ben zeer verheugd dat we deze magazinemerken kunnen overnemen. Zowel Happinez als Psychologie Magazine als Yoga Magazine zijn krachtige merken; ik beschouw ze als pareltjes in het magazine-landschap. Ze vullen het merkenportfolio van Roularta Media Nederland goed aan. Ik ben ervan overtuigd dat we vanuit de combinatie met bestaande merken van Roularta Media Nederland en de integratie van de activiteiten in onze organisatie verdere ontwikkeling en groei kunnen realiseren."

Xavier Bouckaert, CEO Roularta Media Group: "Met deze transactie verstevigt Roularta Media Group zijn internationale expansie en merkenportfolio met sterke multimediamerken en impactvolle line extensions. De B2C-inkomsten van die merken vertegenwoordigen meer dan 90 procent van de totale inkomsten. Het businessmodel van Roularta Media Group blijft dus verschuiven van B2B- naar B2C-inkomsten."

www.roularta.nl

www.wpg.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Karen Hellemans uitgever alle magazinemerken Roularta Media Group

08-02-2024 | 11:49:00
Bovenop haar rol als uitgever van de Women Brands (waaronder Libelle en Flair), wordt ze verantwoordelijk voor de News & Business Brands

Roularta Media Group neemt Flow Magazine over van DPG Media

10-11-2023 | 10:06:38
Roularta Media Group neemt Flow Magazine over van DPG Media via haar dochteronderneming in Nederland, Roularta Media Nederland.

NS kiest Insiders en Roularta Media Nederland voor contentstrategie NS Dagje Uit

27-10-2023 | 10:08:44
Na een landelijke aanbesteding heeft NS gekozen voor Insiders Online en Roularta Media Nederland BV voor de contentstrategie en -creatie van NS Dagje Uit.

Roularta Printing drukkerijpartner voor magazines Financial Times

23-10-2023 | 16:33:39
Roularta Printing, de in België gevestigde drukkerij van Roularta Media Group, gaat de magazines van de Financial Times drukken

Belgische krant De Zondag lanceert Zondagsbrood

20-10-2023 | 12:38:00
De lancering van het Zondagsbrood is een symbiose van de jarenlange samenwerking van De Zondag met bakkers
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.