RTL Nederland: omzet daalt 5% en ebita daalt 20% in eerste halfjaar 2023

RTL Nederland: omzet daalt 5% en ebita daalt 20% in eerste halfjaar 2023

De omzet en de resultaten van RTL Nederland zijn in de eerste helft van 2023 gedaald. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers 2023 van RTL Group.

RTL Nederland boekte met een daling van 5 procent een omzet van 288 miljoen euro. De aangepaste ebita (winst) daalde met 19,8 procent naar 69 miljoen euro.

RTL Group schat in dat de Nederlandse televisiereclamemarkt met 6,8 procent is gedaald in de eerste helft van 2023 en stelt dat de omzetten deels zijn gecompenseerd dankzij de streamingomzetten van Videoland. Bij Videoland maakten recent geintroduceerde titels als Echte Meisjes in de Jungle, Kees Vliegt Uit en Mocro Maffia het verschil volgens RTL Group.

Videoland telt 1,268 miljoen (betalende) abonnees op 30 juni 2023. Daarmee wist Videoland in het afgelopen kwartaal met 25.000 abonnees te stijgen en over het afgelopen half jaar met 47.000. Over het gehele jaar steeg het aantal Videoland-abonnees met 189.000.

RTL Group benadrukt de goede algehele kijkcijfers die volgens eigen zeggen op een hoog niveau blijven (34,3 procent in de doelgroep 25 tot 54-jarigen, een daling van 0,2 procent vergeleken met 2022), waarbij het bedrijf erop wijst marktleider te zijn en op kop te lopen ten opzichte van de NPO (26,3 procent) en Talpa Network (21,5 procent). Met name tijdens de weekenden verloor RTL4 enig marktaandeel die deels werden gecompenseerd dankzij RTL5 en RTL8.

Titels als De Verraders, Make Up Your Mind, Kopen Zonder Kijken, Married At First Sight, Het Onbekende, Race Accross the World, The Floor, RTL Nieuws, RTL Boulevard en Editie NL droegen bij aan goede kijkcijfers.

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “We hebben in de eerste helft van dit jaar een goed resultaat neergezet, ondanks de uitdagende marktomstandigheden. De content in onze kerndoelgroep van 25-54 jaar presteert vrijwel even goed als in ons recordjaar 2022, met een totaal zenderaandeel van 34.3 procent (H1/2022: 34.5 procent). Ik ben ook trots dat onze investering in Videoland zijn vruchten afwerpt. Het platform groeit mooi door met 17.5 procent naar 1.268 miljoen abonnees.

We zien dit jaar wel een duidelijke daling van de advertentiemarkt (-6.8 procent), maar we blijven onveranderd investeren in wat we belangrijk vinden: Nederlandse content, nieuws, tech en data.”

Geheel RTL Group

De totale omzet van RTL Group daalde met 5,1 procent naar 3,1 miljard euro, waarbij de aangepaste ebita-winst met 50,1 procent naar 250 miljoen euro daalde. De netto winst daalde naar 132 miljoen euro (een daling van 63, procent).

In totaal investeerde RTL Group 1,1 miljard euro in content voor zijn broadcasting en streamingactiviteiten; de streamingactiviteiten droegen bij aan 87 miljoen aan verliezen (in het eerste halfjaar was dit nog 74 miljoen euro) door met name investeringen in Hongarije en Duitsland. In totaal telt RTL Group 6,04 miljoen abonnees in Nederland, Duitsland en Hongarije op zijn streamingdiensten; dat zijn er 34 procent meer dan op 30 juni 2022.

De totale televisiereclame-omzet daalde met 12,5 procent met name door scherpe dalingen in omzetten in Duitsland. RTL Group verwacht dat de televisiereclamemarkt in de tweede helft van 2023 wel weer zal groeien. In juni en juli 2023 waren de tv-reclameomzetten in Duitsland stabiel.

Fremantle

Fremantle is het enige bedrijfsonderdeel dat een omzetgroei kon rapporteren. Met 2,4 procent omzetgroei steeg deze naar 1 miljard euro. Het aangepaste ebita-resultaat daalde echter met 40 procent naar 36 miljoen euro; het aangepaste ebita-resultaat daalde van 60

Verwachtingen bijgesteld

RTL Group heeft zijn verwachtingen naar beneden bijgesteld voor geheel 2023. Zo verwacht het bedrijf nu een omzet van 7 miljard euro (was 7,3/7,4 miljard)met een aangepaste ebitda-winst van 950 miljoen euro (was 1 miljard euro).In 2026 is het de bedoeling dat RTL Group in totaal 10 miljoen streamingabonnees heeft in Dutisland, Nederland en Duitsland waarbij 1 miljard euro aan streamingomzetten worden behaald met 600 miljoen aan contentinvesteringen per jaar.

 

www.rtl.com

www.rtlnederland.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Videoland verhoogt prijzen

22-07-2024 | 17:48:38
Videoland verhoogt per 26 augustus 2024 zijn prijzen met 1 euro per maand. Het basisabonnement met reclame zal voortaan 5,99 euro per maand kosten; het plusabonnement zonder reclame zal10,99 euro per maand kosten en het premiumabonnement 12,99 euro per maand

RTL Nieuws werkt aan een dagelijkse Videoland-editie

13-07-2024 | 17:44:43
RTL Nieuws werkt aan een dagelijkse editie van zijn journaal ten behoeve van Videoland. Inmiddels worden daartoe pilots gemaalt. De bedoeling is dat deze eind 2024 gelanceerd zal worden voor de Videoland-abonnees

[Interview] Carla der Kinderen (Ad Alliance/RTL Nederland): Het doel is de leidende partij te zijn in het SAVOD-domein

05-07-2024 | 00:02:00
Carla der Kinderen is Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance (RTL Nederland). We spreken haar over onder meer de ontwikkelingen op het vlak van SAVOD bij Ad Alliance

Ton Rozestraten (Ad Alliance) maakt gehakt van NMO in Cannes - inmiddels weer full commitment

04-07-2024 | 23:51:00
Ton Rozestraten heeft zich namens Ad Alliance (Nederland) tijdens een door (het internationale) RTL Ad Alliance georganiseerd evenement op het zogeheten RTL Beach in Cannes met zeer harde woorden uitgesproken tegen het beleid van het NMO (Nationaal Media Onderzoek) en dreigde desnoods (met Screenforce) uit NMO stappen

Videoland en Ad Alliance met Branded Strip en Eye Catcher

24-06-2024 | 11:00:00
De streamingdienst Videoland en het reclameverkoopbedrijf Ad Alliance zijn enkele weken geleden begonnen met het aanbieden van zogeheten Branded Strip en Eye Catcher mogelijkheden
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.