Marketing Report
&samhoud en Emma Kinderziekenhuis Amsterdam UMC winnen bij Facebook-hackathon

&samhoud en Emma Kinderziekenhuis Amsterdam UMC winnen bij Facebook-hackathon

Het Emma Kinderziekenhuis en digitaal bureau &samhoud creative tech zijn als tweede geëindigd bij de Facebook-hackathon in de categorie presence platform. Doel van de hackathon is om een creatieve toepassing van VR te bedenken, waarbij de fysieke wereld en de digitale wereld overlappen en er een mogelijkheid is tot interactie.

&samhoud zag hierin een kans om samen met het ziekenhuis een mixed reality beleving te ontwikkelen die kinderen helpt met het revalideren na hun operatie. De jury koos uit 217 inzendingen wereldwijd, waaronder 67 in dezelfde categorie, en was onder de indruk van project Rehabilination, dat 40.000 euro prijzengeld in ontvangst nam.

Jaarlijks worden gemiddeld 4500 kinderen geopereerd in het Emma Kinderziekenhuis, waarna vaak een lange en intensieve herstelperiode volgt. Prof. Dr. Annemieke Buizer, kinderrevalidatiearts bij het Emma Kinderziekenhuis: "Veel van de patiënten die ik zie ondergaan een zware operatie en moeten maandenlang revalideren. Ze moeten eigenlijk opnieuw leren bewegen. Dit gaat in kleine stapjes, de eerste overwinning is bijvoorbeeld al overeind komen zitten in bed. Je kunt je voorstellen dat zo'n proces in het begin stressvol is voor een kind, maar op een gegeven moment ook saai kan worden.”

Herstelproces kinderen

&samhoud en Emma Kinderziekenhuis zochten naar een oplossing om het revalidatieproces voor kinderen leuker, minder stressvol en beter te laten verlopen. Jip Samhoud, CEO van &samhoud creative tech: ”Voor deze hackathon van Facebook wilden we niet alleen een technologische innovatie bedenken, maar een oplossing creëren waar mensen écht iets aan hebben. Samen met het Emma Kinderziekenhuis hebben we ons gericht op het herstelproces van kinderen. Het is mooi om te zien dat we in anderhalve week iets gemaakt hebben waar veel mensen in geloven.”

Oefenen met een buddy

Door het gebruik van een VR-bril en twee controllers worden kinderen voorgesteld aan een digitale buddy die hen op een leuke manier helpt met het doen van oefeningen, het innemen van medicatie en het uitleggen van het herstelproces. Op de VR-bril zitten twee camera’s die de omgeving vastleggen. Door middel van spraakherkenningstechnologie en motion tracking kunnen kinderen ook daadwerkelijk interactie hebben met hun buddy, waardoor het extra leuk wordt om de oefeningen te doen. Zo vraagt de buddy de kinderen om (virtuele) kokosnoten in een mand te gooien, waardoor zij rechter op gaan zitten in hun bed.

www.amc.nl
www.samhoudcreativetech.com

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief