Marketing Report
Screenforce Jaarrapport 2023 whitepaper

Screenforce Jaarrapport 2023

Het TV Jaarrapport beginnen we altijd met de belangrijkste cijfers over reclame op de TV-zenders. Hiervoor doet Telmar een analyse op de SKO kijkcijfers van de uitgezonden TVcampagnes. Deze analyse kan enkel gedaan worden op de 36 full audit zenders. Dat zijn de zenders waarvan NMO de cijfers rapporteert op programma- en reclameniveau. De
werkelijke reclamedruk zal groter zijn omdat de zogenaamde light audit zenders ontbreken en omdat billboards geen onderdeel uitmaken van deze analyse. 

Over de jaren heen zien we een dalende trend van aantallen adverteerders en merken op TV. In 2023 hebben 920 adverteerders TV ingeschakeld, met in totaal 1.305 merken.
Dit heeft geleid tot minder reclamevolume in 2023. In onderstaande tabel zien we dat terug in het aantal uren aan reclame, dat met 8% is afgenomen. De combinatie van
een minder aantal spots (-7%) en een lagere kijkdichtheid van de reclameblokken (-4%) heeft geleid tot lager een aantal GRP’s of reclamecontacten (-11%).

Een gegeven dat in de loop der jaren nauwelijks wijzigt, is het aantal commercials per adverteerder. Een adverteerder gebruikt per jaar gemiddeld 8 commercials. Dat zijn er
gemiddeld 6 per merk. 

Het gehele jaarrapport staat hier

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Whitepaper] Screenforce: Waarom TV nog steeds de basis vormt van effectiviteit

16-04-2024 | 10:34:00
Marketinggoeroe Peter Field is het meest bekend vanwege zijn effectiviteitonderzoeken en vanwege zijn interessante presentaties tijdens internationale marketingcongressen

[Screenforce] Transparantie leidt tot groter effect van reclame

09-04-2024 | 09:43:00
Waar het soms overduidelijk is dat er sprake is van reclame, blijft dat soms gissen

[Onderzoek] Screenforce: Merkvoorkeur stijgt met 30 procent na reclame op lineaire tv of BVOD

26-03-2024 | 09:33:00
Internationaal aandachtdeskundige en reclameprofessor Karen Nelson-Field heeft een onderzoek uitgevoerd naar de aandacht voor reclame

Screenforce-vent: Michel van der Voort, Patricia Sonius, Mathijs Bouman en anderen over 2023 en 2024

13-03-2024 | 23:24:00
Op 12 maart 2024 presenteerde Screenforce in een zaal van Move Amsterdam zijn jaarrapport 2023. Nadat Allard Ruyl, CEO van Talpa Media Solutions en voorzitter van Screenforce, de bijeenkomst opende, gaf Screenforce-directeur Michel van der Voort een presentatie over de jaarcijfers

De tien belangrijkste marketingtrends voor 2024 volgens Kantar

27-02-2024 | 13:32:00
AI vindt zijn weg en dat vraagt om nog meer inzicht in creativiteit. Verder zet de trend van het gebruik van aandacht en emotie verder door
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief