Marketing Report
Slechts één op de vijf experts in de media is vrouw: handboek voor meer vrouwelijke experts in de media nieuws

Slechts één op de vijf experts in de media is vrouw: handboek voor meer vrouwelijke experts in de media

Van alle experts die aan het woord zijn, is slechts één op de vijf vrouw. Komen vrouwen wél aan het woord, dan lopen ze risico op stereotiepe framing en haatberichten. Publiciteitsexpert Janneke van Heugten wil hier iets tegen doen.

Haar boek Vaker in de Media, zo kom je als vrouwelijke expert in beeld verschijnt op 27 februari 2024 bij uitgever Van Duuren.

Met dit boek geeft Janneke van Heugten vrouwelijke experts alles in handen om het podium succesvol te pakken. Ze laat onder andere zien hoe je zorgt voor een goede profilering, wat je het beste kunt doen (en laten) als je eenmaal een plek aan tafel hebt en hoe je omgaat met kritiek. Hierdoor worden ze zekerder van hun zaak, immers: hoe vaker we vrouwen in een expertrol in beeld zien, hoe meer de maatschappij er aan went en hoe beter ze behandeld en bekeken worden.

Vaker in de Media staat vol slimme tips van meer dan vijftig hoofdredacteuren, journalisten, mediatrainers en vrouwelijke experts die de lezer voorgingen. Onder andere voorzitter Rookpreventie Jeugd Wanda de

Kanter, directeur Energietransitie Arcadis Carolien Gehrels, internationaal hoofdeconoom ING Marieke Blom, fiscaal advocaat Khadija Bozia, directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen, Tweede Kamerlid

Lisa Westerveld, columnist Emine Uğur en hoogleraar Beatrice de Graaf komen aan het woord.

Janneke van Heugten: “Media hebben een belangrijke rol in laten zien dat de expert ook een vrouw is. Het normaliseren van de vrouw in de expertrol draagt bij aan meer kansengelijkheid.”

De cijfers

* Sinds de eerste meting van de Global Media Monitoring Project in 1995 was het percentage vrouwen in het nieuws nooit hoger dan 27 procent.

* Van alle experts die in nieuwsmedia (tv, radio en dagbladen) aan het woord zijn is één op de vijf vrouw. Dit percentage bungelt al jaren tussen de 19 en 21 procent. [bron: Global Media Monitoring Project]

* Met 42 procent van de vrouwen bij Op1 wordt gepraat over hun privéleven. Bij mannen is dit 23 procent. [bron: NRC]

* Vrouwen worden vaker stereotype bevestigend in beeld gebracht. Zo zijn vrouwelijke voetballers op foto’s in kranten met name passief in beeld: in veel gevallen zelfs zonder enige context van het voetbal, maar bijvoorbeeld knuffelend op het veld of lachend in de camera. [bron: NRC]

 

Lees ook:

Kult&Ace introduceert website en Gen Z kennisspel Kulture Seconds

28-02-2024 | 12:22:00
Dit interactieve kennisspel is ontworpen om andere generaties en bedrijven te stimuleren Gen Z beter te begrijpen

Hoe navigeer je samen met je klant door ethische dilemma’s?

27-02-2024 | 14:44:51
Bureau eigenaren Alain Dujardin Greenberry en Mario Grunitz WeAreBrain delen inzichten hoe je dat voor elkaar kunt krijgen

[Column] Bas Vlugt: Effies 2023, de reclamewereld haat zichzelf

17-11-2023 | 10:44:00
Op de dag dat de Effie Awards het 40-jarig bestaan vierde, stelde een commissie van de Verenigde Naties vast dat Israël op het punt staat genocide te plegen in Gaza en werd bekend dat voor elke tank van de Oekraïne die Rusland kapot schiet Oekraïne 4,5 Russische tanks kapot schiet - die ratio kon wel eens net hoog genoeg zijn voor Oekraïne om de oorlog te winnen of net niet, dat kan ook

Nationale-Nederlanden en het Jeugdeducatiefonds zetten zich in tegen kansenongelijkheid

04-10-2023 | 16:33:00
Nationale-Nederlanden (NN) en het Jeugdeducatiefonds werken samen om meer kinderen in aanraking te laten komen met kunst en cultuur

Het ministerie van VWS lanceert digitaal spel Vraagje?!

03-10-2023 | 11:30:00
Hiermee wil het ministerie van VWS mensen bewust maken van de bijdrage die zij kunnen leveren aan een toegankelijke samenleving en hen tot actie bewegen
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.