Marketing Report
Somention: Gen Z heeft de marketing funnel totaal veranderd nieuws

Somention: Gen Z heeft de marketing funnel totaal veranderd

In de afgelopen decennia zijn marketeers geobsedeerd geweest door de marketing funnel, waarbij het aankoopgedrag van consumenten altijd via dezelfde vaste fases verliep: Awareness - Interest - Desire - Action of met de vergelijkbare variant: Awareness - Consideration - Conversion - Experience. Het doel van dit model is zo veel mogelijk mensen bereiken en consumenten mee te nemen in de funnel zodat ze uiteindelijk overgaan tot aankoop van een product. Sorry, marketeers! Maar deze marketing funnel werkt niet voor Gen Z.

Gen Z kijkt anders naar consumentisme dan generaties hiervoor. Ze laten zich niet meer inspireren door advertenties, maar platforms zoals TikTok, YouTube en Instagram domineren hun zoektocht naar merken, producten en ervaringen. Ze onderzoeken voordat ze kopen, bouwen gemeenschappen rondom merken die zij écht leuk vinden en laten de rest vooral links liggen. Ze zijn de meest kritische consumenten die we ooit hebben gekend, en ze zijn niet meer door middel van een standaard funnel te verleiden óf te bereiken.

De touchpoints van Gen Z bevinden zich op andere plekken: weg van de massa, vaak in besloten groepen met vrienden, opiniemakers en gelijkgestemden. Ze zijn niet loyaal aan merken wanneer ze iets hebben gekocht, maar worden pas loyaal als ze zich onderdeel voelen van de community. En dat is precies het onderdeel wat nu in de traditionele funnel mist.

Somention organiseert op donderdag 11 april de Somention Academy. Door middel van diverse break-out rooms (Data Deepdive, Content College en Trends & Toekomst) wordt de GenZ-generatie besproken.

Tickets koop je hier.

www.somention.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] Somention zoekt een Webcare & Community Manager

17-04-2024 | 08:16:00
Somention is per direct op zoek naar een Webcare & Community Manager -Full-time · Rotterdam

[Column] Tim Wesdijk (Somention): Het einde van third-party cookies: dit is wat je moet weten

11-04-2024 | 09:27:00
Google heeft aangekondigd dat tegen het einde van het derde kwartaal van 2024 third-party cookies worden uitgefaseerd

[Column] Bas Vlugt: Agency at Night 2024 Report!

17-03-2024 | 20:50:00
Op vrijdag 15 maart was de eerste editie van Agency at Night, een feestelijke avond in Rotterdam tijdens welke deelnemende reclamebureaus de deuren openen, geïnspireerd door het al jaren succesvolle AdNight in Amsterdam

Allianz Direct kiest Somention als socialmediabureau

14-03-2024 | 12:30:00
De samenwerking focust zich op connectie met Gen Z en Millennials, waarbij de doelgroep leidend is in concept en executie

[Vacatures] Somention zoekt een New Business Manager - Community & Webcare

13-03-2024 | 07:43:00
Somention is per direct op zoek naar een New Business Manager - Community & Webcare - Full-time · Rotterdam
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief