Ster 2024: daling GRP-basisprijs, gestuurd inkopen duurder

Ster 2024: daling GRP-basisprijs, gestuurd inkopen duurder

Ster heeft aangekondigd de GRP-basisprijs 25-67 jaar voor televisie met 5 procent te verlagen naar 660 euro. Daarmee komt Ster deels terug op de verhoging van 2023, die 14 procent bedroeg.

Yourtime, oftewel het zelf kiezen van een reclameblok, wordt 9 procent duurder. Ster geeft aan dat daarmee de tarieven op televisie niet per se goedkoper worden. Dit hangt af van welke inkoopoptie gekozen wordt. Over hoe Ster in 2023 presteerde, heeft het bedrijf zich niet uitgelaten; Gemiddeld gezien daalden de totale netto tv-bestedingen in de eerste helft van 2023 volgens brancheorganisatie Screenforce met 4,3 procent.

Komend jaar verwacht Ster veel van met name de NPO-sportuitzendingen rondom het EK Voetbal, de Olymische Spelen en de Tour de France. Ook titels als Maestro, Wie is de Mol, Heel Holland Bakt, het verhaal van Nederland: Oranje-Nassau, de serie Santor en een programma over reclame prees de Ster aan.  

Lobby

Ster zegt te lobbyen in Den Haag om de reclameruimte bij de NPO weer te verhogen naar 10 procent. Komend jaar blijft die 8 procent; terwijl die eigenlijk zou worden teruggebracht. Toenmalig minister Arie Slob (ChristenUnie) wist met steun van het parlement de hoeveelheid reclame geleidelijk aan tot aan 2027 te halveren op NPO1, NPO2 en NPO3. Ook is alleen nog reclame voor goede doelen (algemeen nut) mogelijk op on demand en online platforms van de NPO.

Frank Volmer (algemeen directeur van de Ster) noemt dit laatste op lange termijn verontrustend omdat er een daling in lineaire kijktijd gaande is en consumenten meer overgaan naar on demand en online gebruik van content.

Radio

Bij de radiozendtijd van de NPO-zenders worden de prijzen voor de doelgroep 25-54 (NPO Radio 2 en NPO 3FM) iets duurder, terwijl de doelgroep 25-67 iets goedkoper wordt. Ook het zelf blokken kiezen (Yourtime) wordt iets goedkoper. Voor de radiomarkt verwacht de Ster dat Joe iets zal doen en luisteraars van NPO Radio 2 en Qmusic kan trekken, al gelooft de Ster er wel in dat NPO Radio 2 een heel sterke zender is en blijft.

Joe is de onlangs landelijk beschikbaar gekomen radiozender van DPG Media. Voor de radio omzet verwacht Ster. Het aantal inkoopopties wordt teruggebracht van zeven naar vier pakketten, maar tegelijk wordt het ook mogelijk dankzij het NMO Luisteronderzoek gericht op programma’s in te kopen. Dat zal voor het eerst rondom de Top2000 op NPO Radio 2 gebeuren.

Online

De online prijzen voor het algemeen nut blijven in 2024 hetzelfde.

Regionale zenders

De Ster zal per 1 januari 2024 het landelijk aanbod van ORN overnemen voor zowel radio- als tv-zendtijd. Hiermee wordt Ster ook verkoper van de regionale publieke reclamezendtijd aangevuld met AT5. Het aanbod kan gecombineerd met reclame bij de NPO alsmede los (als totaal regiopakket) worden afgenomen voor respectievelijk radio, tv en online.

Minder kortingen

Ster stopt met een aantal kortingsaanbiedingen. Zo stopt het bedrijf met de korting van het logisch aandeel, wat een aanbod was met korting indien men een minimaal aandeel bij de Ster besteedt. Daartoe was er volgens Ster een vraag tot meer flexibiliteit.

Ster komt daartoe met volume en commitment kortingen waarbij voortaan vanaf 250.000 euro 2 procent korting wordt gegeven en vanaf 1,5 miljoen euro 5 procent korting.

Meer met klanten overleggen

Ster wil meer met klanten overleggen. Zo is er dit jaar een aantal rondtafelgesprekken geweest met adverteerders en mediabureaus die aangaven dat tariefstabilisatie en een versimpeling van het tariefaanbod met meer flexibiliteit wenselijk is. Ster zegt daar op te zijn ingegaan. Ook wil Ster meer naast de klanten staan met gericht onderzoek naar de prestaties van commercials.

www.ster.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Joe Public drie keer genomineerd bij Ster Gouden Loeki voor goede doelen

22-07-2024 | 17:36:00
De eerste genomineerden voor de Ster Gouden Loeki voor goede doelen zijn bekend. Opvallend is dat Joe Public drie van de zes nominaties binnen heeft in deze categorie

Ster lanceert podcast over starten met reclame met Splinter Chabot

16-07-2024 | 15:17:00
Ster lanceert haar eerste podcastserie 'Starten met reclame' voor ondernemers die de stap naar landelijke reclame willen zetten.

Talpa Media Solutions overweegt naast Ster ook spots van 20 seconden; geen Ster-prijsverhogingen

25-06-2024 | 14:26:00
Talpa Media Solutions overweegt in navolging van de Ster ook de invoering van een standaard spotlengte van de tv-commercials naar 20 seconden te verkorten. Die is thans 30 seconden

Ster: 217,7 miljoen euro omzet in 2023; tv-omzet daalt en radio stijgt

30-04-2024 | 16:28:00
De Ster heeft in 2023 in totaal 217,7 miljoen euro omzet geboekt. Dat is 13,8 miljoen minder dan 2022. Het (netto) resultaat van de Ster bedroeg 201 miljoen euro

Dit zijn de kwartaalwinnaars van Q1 voor de Ster Gouden Loeki 2024

29-04-2024 | 10:01:00
Een onafhankelijk publiekspanel van GfK heeft weer veel tv-commercials gezien en beoordeeld. Deze 10 commercials maken kans op de prijs. 
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.