Stichting Reclame Code over 2023: opnieuw stijging klachten over reclame

Stichting Reclame Code over 2023: opnieuw stijging klachten over reclame

In 2023 is het aantal klachten over Nederlandse reclame opnieuw gestegen vergeleken met het jaar daarvoor.

Een aantal cijfers over 2023:

  • Het aantal klachten dat de Stichting Reclame Code ontvangt is in het afgelopen jaar met 16 procent gestegen.
  • In 2023 is in 63 procent van de beslissingen geoordeeld dat de Nederlandse Reclame Code is overtreden.
  • Bij 96 procent van de overtredingen heeft de adverteerder toegezegd de uitspraak op te volgen/ of is de (verspreiding van de) betreffende reclame-uiting ingetrokken of aangepast.
  • Slechts in 4 procent heeft de adverteerder de uitspraak genegeerd en is daarom als non-compliant aangemerkt.

De Stichting Reclame Code is de organisatie achter de Reclame Code Commissie en heeft in 2023 meer dan 4.800 klachten ontvangen. Die klachten zijn voor 82 procent afkomstig van consumenten.

Ook steeds meer maatschappelijke belangenorganisaties maken hier gebruik van. De klachten hebben uiteindelijk tot 433 inhoudelijke beslissingen geleid. Er wordt veruit het meest geklaagd over misleidende reclame.

Bijvoorbeeld omdat belangrijke informatie ontbreekt, de prijs niet klopt of omdat de reclame niet eerlijk is over de samenstelling van een product. Ook wordt geklaagd over reclame die in strijd zou zijn met subjectieve normen, zoals goede smaak en fatsoen, waarbij de Reclame Code Commissie het enige loket is dat dergelijke klachten behandelt.

Het aantal klachten over duurzaamheidsclaims (zoals klimaatneutraal of milieuvriendelijk) blijft ook stijgen.

Wanneer de Commissie heeft geoordeeld dat sprake is van een overtreding, krijgt een adverteerder een aanbeveling om deze ongedaan te maken. In 2023 heeft 96 procent van de adverteerders die zo’n aanbeveling hebben gekregen, toegezegd deze ook te zullen opvolgen. Dit jaar wordt onderzocht hoe (de communicatie over) het proces rondom de opvolging van uitspraken waar nodig kan worden verduidelijkt en aangescherpt.

Doorontwikkeling tool monitoring influencers

Hoewel er in 2023 weinig klachten zijn behandeld over influencermarketing, heeft de Stichting Reclame Code de online tool, waarmee reclame op social media kan worden gemonitord, het afgelopen jaar verder ontwikkeld.

Deze wordt sinds het onlangs gelanceerde influencer certificaat ook ingezet voor het bekijken van content van gecertificeerde influencers. Op deze manier wordt een verdere professionalisering van de sector gestimuleerd, zodat er ook online verantwoorde reclame wordt gemaakt.

Het jaarverslag van de Stichting Reclame Code is hier te vinden.

www.reclamecode.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Ster lanceert podcast over starten met reclame met Splinter Chabot

16-07-2024 | 15:17:00
Ster lanceert haar eerste podcastserie 'Starten met reclame' voor ondernemers die de stap naar landelijke reclame willen zetten.

De Reclamefabriek viert 15-jarig jubileum

16-07-2024 | 10:43:00
De Reclamefabriek werd opgericht met een propositie waarin sneller, pragmatischer en beter het motto werd. Dit motto vormt nog steeds de kern van het bureau.

Talpa Network lanceert QRomo met een koppeling aan kassasystemen 

12-06-2024 | 00:08:00
Talpa Network is van start gegaan met reclamespots met de QRomo. Deze QR-code op steroïden beloont tv-kijkers met vouchers met relevante kortingen en aanbiedingen en verbindt ze via één scan aan merken, product-aanbiedingen of andere diensten

Ad Alliance gaat advertentieverkoop verzorgen voor HBO Max Nederland

07-05-2024 | 13:05:00
Ad Alliance (RTL Nederland) zal de advertentieverkoop verzorgen van de in juni 2024 te lanceren reclameversie van HBO Max

Eneco stopt met misleidende claim sneller klimaatneutraal na ingrijpen ACM

06-05-2024 | 11:28:00
Energiemaatschappij Eneco is gestopt met het gebruik van de slogan Sneller klimaatneutraal in hun reclames
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.